Dags för tydliga regler för elsparkcyklar
Elsparkcyklar har på bara fem år gått från att vara ett marginellt fenomen till att vara ett vanligt inslag i den svenska stadsbilden. Samtidigt tyder den alltjämt höga efterfrågan på att elsparkcykeln är här för att stanna.
– Elsparkcyklarna kompletterar andra fordonsslag och har förbättrat mobiliteten. Inte minst ungdomar har fått större möjligheter att ta sig fram i städerna. Samtidigt har det uppstått problem på många håll, vilket är förväntat med tanke på att regleringen är otydlig, förarnormerna outvecklade och marknaden omogen, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig i trafiksäkerhet på Riksförbundet M Sverige.
Många kommuner har redan agerat i syfte att begränsa användningen av elsparkcyklar. Stockholms stad har infört ett tak för antalet fordon och parkeringsförbud i delar av staden. Regeringen följer nu efter och har remitterat förslag om parkeringsförbud av elsparkcyklar på gång- och cykelbanor.
– Olämplig parkering av elsparkcyklar har tyvärr blivit ett utbrett problem i många städer. Det påverkat trafiksäkerheten negativt och har orsakat allvarliga olyckor. Vi är positiva till den föreslagna regleringen där elsparkcyklar förbjuds att parkera på gång- eller cykelbana, annat än vid uppställningsplatser avsedda för cyklar. Detta skulle minska skadorna utan att i onödigt hög grad inskränka den flexibilitet och mobilitet som elsparkcykelsanvändningen har kommit att medföra.
Även förbud mot att framföra elsparkcyklar på gångbana har utretts, liksom förbud mot att åka i bilarnas körbana om cykelväg finns. Detta som en följd av att antalet olyckor med elsparkcyklar har mångdubblats på senare år. Med tydligare regler förväntas elsparkcykelanvändningen bli säkrare och fungera bättre med övriga fordonsslag.
– Vi välkomnar tydligare regler för elsparkcyklarna. Det är viktigt att alla fordonsslag kan samsas om gatuutrymmet.
Samtidigt finns flera försvårande faktorer. Dels finns ett tudelat ansvar mellan förare och företagen som äger fordonen. Dels är elsparkcykeln ett nytt fenomen som i hög grad används av ungdomar. Detta gör att normerna kring hur man beter sig i trafiken inte är lika etablerade som för andra fordon. Därför krävs, utöver tydligare regler, också bättre information i skolorna och från myndigheter.
– Tyvärr tas inte riskerna på tillräckligt allvar. Förare av elsparkcyklar är helt oskyddade vid eventuella olyckor och riskerar allvarliga skador. Mobilanvändning och onykterhet på elsparkcyklar är tyvärr inte ovanligt och orsakar allvarliga skador, särskilt eftersom hjälmanvändningen är låg. Våra undersökningar visar dessutom att elsparkcyklister är sämst på att stanna vid rött, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seTony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum