Dags för U23-EM: Flera svenska medaljchanser

På torsdagen inleds U23-EM i Tallinn. Sverige skickar en 44 namn stor trupp. Senast i Gävle blev det tre medaljer. I år ser det ut att kunna bli fler. - Det blir en stor och stark trupp. Denna trupp kan vara en av de bästa vi skickat till ett JEM någonsin, säger U23-förbundskaptenen Rafael Askros.

Estländska Tallin står nu värd för två raka juniormästerskap. I veckan är det dags för U23-EM som avgörs torsdag-söndag. Och nästa vecka avgörs U20-EM.

Den svenska truppen stod helt klar i måndags. Så här kommenterar Rafael Askros truppen:

– Det blir en stor och stark trupp. Denna trupp kan vara en av de bästa vi skickat till ett JEM någonsin med flertal tidigare medaljörer i ungdom- och juniorsammanhang och nu hoppas vi på att alla kan förbereda och ladda upp inför festen som väntar på bästa sätt!

Svenska medaljchanser:

• Henrik Larsson, 100m
  • Emil Millán de la Oliva, 5000m och 10 000m
  • Carl Bengtström, 400m häck
  • Ragnar Carlsson, slägga
  • Maja Nilsson, höjd
  • Lisa Gunnarsson, stav
  • Axelina Johansson, kula
  • Caisa-Marie Lindfors, diskus

Läs mer om de  svenska medaljchanserna här.

Samtliga finalpass sänds live på SVT Play.

Här finner ni tidsprogram, startlistor och annan medieinfo.

Den svenska truppen i sin helhet.