Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Damlandslagets EM-lottning genomförs 12 december

Imorgon onsdag 12 december i Belgrad, Serbien, kommer vi få veta vilka som blir damlandslagets gruppmotståndare i EM-slutspelet i sommar. I måndags släppte FIBA de officiella seedningsgrupperna inför lottningen.

Vilka får damlandslaget möta i gruppspelet i EM? På onsdag 12 december klockan 13.00 genomförs den officiella lottningen av grupperna i sommarens EM i Lettland/Serbien.

I måndags släppte FIBA de officiella seedningsgrupperna inför lottningen. Sverige är i seedningsgrupp fyra och rankas som 16:e lag, baserat på att man missade EuroBasket 2017 och var sista laget som kvalificerade sig till EM.

Seedningsgrupperna
Grupp 1: Spanien, Frankrike, Turkiet, Ryssland

Grupp 2: Belgien, Lettland, Italien, Tjeckien

Grupp 3: Serbien, Ukraina, Ungern, Montenegro

Grupp 4: Slovenien, Vitryssland, Storbritannien, Sverige

Sverige kommer alltså att lottas in i en grupp med en motståndare från varje seedningsgrupp. Eftersom Lettland valde Sverige som partnerland inför EM så kommer vi att spela gruppspelet i Riga. Det innebär också att vi inte kan lottas i samma grupp som Lettland. Detsamma gäller även Serbien (värdländerna).

Lottningen livesänds och den går att se via Basketlandslagens Facebooksida samt via FIBA:s Youtube-kanal.

Livesändning: EM-lottning
Fler videor

Robin SvenssonMediaansvarig landslagen

Mediaansvarig/media officer för seniorlandslagen (VM- och EM-kval). Ackrediteringar till EM-kvalmatcher.

0738329999robin.svensson@basket.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lettland väljer Sverige som partnerland i EM20197.12.2018 15:13Pressmeddelande

För första gången någonsin kan värdnationen i basket-EM för damer välja en av de kvalificerade nationerna. Basket-EM 2019 arrangeras av Lettland och Serbien och Lettland har valt Sverige. - Vi delar historia, de har mästerskapserfarenhet och arbetar aktivt med sina fans, säger Lettlands förbundsordförande Valdis Voins. För Sverige innebär detta goda möjligheter att få en rekordstor publik i ryggen vid sina matcher i Riga.