Dämpat bostadsbyggande i Skåne

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Skåne. Bostadsinvesteringarna minskar med fem procent i Malmöregionen 2019 jämfört med 2018. Motsvarande siffra för Helsingborgsområdet är sju procent och för Kristianstad hela 14 procent.

- Investeringsutvecklingen håller på att kylas av. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Skåne för 1,5 miljoner invånare år 2025? säger Anders Gärdsmark, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är offentliga utbildnings- och infrastrukturinvesteringar, såsom utbyggnaden av ESS forskningscentrum i Lund, fyrspårstrafik Lund-Arlöv, samt den nya järnvägdepån i Hässleholm, ökar under perioden 2018-2019.

- Satsningar på utbildning och vidgade arbetsmarknadsregioner stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggandet i hela Skåne, säger Anders Fredriksson, lokalchef, Sveriges Byggindustrier i Kristianstad.

Sveriges Byggindustrier har under lång tid varnat för att kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet påskyndar ett konjunkturfall i Skåne.

- Bostadsbristen slår extra hårt mot hushåll med svag ekonomi i starka arbetsmarknadsregioner. Det kan till exempel vara en ensamstående förälder i behov att ett större boende, säger Anders Gärdsmark.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Kontakt Anders Fredriksson, lokalchef Kristianstad: 070 223 83 25

Regeringens bostadspolitik förs med dubbla tungor16.4.2018 10:01Pressmeddelande

Regeringens vårproposition visar att Sveriges ekonomi växer. Det minskade bostadsbyggandet är dock en varningsklocka, konstaterar Sveriges Byggindustrier. - Bostadspolitiken förs med dubbla tungor. Å ena sidan säger bostadsminister Peter Eriksson (MP) sig vilja öka bygga mer. Å andra sidan försvarar finansminister Magdalena Andersson (S) kreditrestriktioner som till exempel skärpta amorteringskrav, säger Anna Broman, bostadspolitisk expert på Sveriges Byggindustrier.