Dämpat bostadsbyggande i Skåne

Enligt Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos faller antalet påbörjade bostäder i Skåne. Bostadsinvesteringarna minskar med fem procent i Malmöregionen 2019 jämfört med 2018. Motsvarande siffra för Helsingborgsområdet är sju procent och för Kristianstad hela 14 procent.

- Investeringsutvecklingen håller på att kylas av. Har regeringen någon plan för att motverka ett konjunkturfall – eller slarvar man bort chansen att rusta Skåne för 1,5 miljoner invånare år 2025? säger Anders Gärdsmark, regionchef, Sveriges Byggindustrier.

En positiv motvikt till det minskade bostadsbyggandet är offentliga utbildnings- och infrastrukturinvesteringar, såsom utbyggnaden av ESS forskningscentrum i Lund, fyrspårstrafik Lund-Arlöv, samt den nya järnvägdepån i Hässleholm, ökar under perioden 2018-2019.

- Satsningar på utbildning och vidgade arbetsmarknadsregioner stärker konkurrenskraften och är en motor för bostadsbyggandet i hela Skåne, säger Anders Fredriksson, lokalchef, Sveriges Byggindustrier i Kristianstad.

Sveriges Byggindustrier har under lång tid varnat för att kreditrestriktioner som det skärpta amorteringskravet påskyndar ett konjunkturfall i Skåne.

- Bostadsbristen slår extra hårt mot hushåll med svag ekonomi i starka arbetsmarknadsregioner. Det kan till exempel vara en ensamstående förälder i behov att ett större boende, säger Anders Gärdsmark.

Sveriges Byggindustrier konjunkturrapport kommer två gånger per år. På riksnivå är den procentuella nedgången i nyproduktion nära 30 procent sedan konjunkturtoppen 2017. Nyproduktionen av lägenheter i flerbostads- och småhus är nu tillbaka under 2015 års nivåer.

Kontakt Anders Fredriksson, lokalchef Kristianstad: 070 223 83 25

Sveriges Byggindustriers konjunkturprognos: Lägst antal påbörjade bostäder sedan 20143.4.2019 06:15:00 CESTPressmeddelande

Nästa år faller antalet påbörjade bostäder i flerbostads- och småhus till under 40 000 för första gången sedan 2014. Det visar Sveriges Byggindustriers senaste konjunkturprognos. - Högkonjunkturen är över. Politik, näringsliv och fackliga organisationer måste samla sig för att återställa tempot i samhällsbygget, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Sveriges Byggindustrier.

Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark26.3.2019 14:24:30 CETPressmeddelande

På tisdagen tog representanter från näringsliv, myndighet och regering första spadtaget för byggbranschens gemensamma Säkerhetspark vid Arlanda flygplats i Stockholm. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.

Pressinbjudan: Första spadtaget för byggbranschens Säkerhetspark vid Arlanda flygplats25.3.2019 13:20:35 CETPressmeddelande

På tisdag 26 mars klockan 10:00 tar Sveriges Byggindustrier första spadtaget för en branschgemensam Säkerhetspark vid Arlanda flygplats. Säkerhetsparken är en fysisk träningsanläggning för att träna dem som arbetar i byggbranschen på säkerhet. - Insatserna för att minska antalet olyckor på våra byggarbetsplatser får aldrig ta paus. Vår vision är noll olyckor. Säkerhetsparken blir ett viktigt verktyg i vår strävan för en attraktiv, sund och säker byggbransch, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier.