Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Daniel Tiberg - Årets Domare i SBL Dam

Under kommande veckor presenterar vi årets utmärkelser i SBL Dam. Idag har turen kommit till Årets Domare, som går till Daniel Tiberg!

Alla utmärkelser i SBL Dam röstas fram av coacher, lagkaptener och mediarepresentanter förutom priserna Årets Lyft och Årets Matcharrangemang som delas ut av Svenska Basketbollförbundet. Varje utmärkelse får dock en kommentar av SBBF.

Årets Domare: Daniel Tiberg
Daniel dömer i samtliga förbundsserier, där han är mycket omtyckt av spelare och ledare tack vare sin kommunikativa förmåga. Rättvis och hård, men har också glimten i ögat.

Han är också mycket omtyckt av sina domarkollegor, som Daniel i mån av tid alltid ställer upp för sina kollegor genom att hjälpa till med matchanalyser, titta på kollegor när de dömer och ge feedback eller helt enkelt lyssnar när någon behöver ventilera. En av hans absolut starkaste sida är att vara lyhörd, en av anledningar till att han går hem i alla led. Och trots ett krävande civilt arbete lyckas han fortfarande utvecklas som domare varje säsong.

Svenska Basketbollförbundets kommentar:
"Årets domare har inte bara hållit en hög och jämn nivå under säsongen, utan har vunnit stor respekt från spelare och ledare genom att just visa respekt och även visa att kommunikation är ett av en domares bästa och viktigaste verktyg. Med en lugn och förtroendeingivande stil i kombination med hög kompetens och glimten i ögat så har han vunnit stor popularitet från SBL:s spelare och ledare. Årets Domare heter Daniel Tiberg!"

Röstresultat - Topp 3 - Årets Domare (procent av rösterna):
32% - Daniel Tiberg
24% - Shaker Nasrollah
12% - flera domare

Regler för omröstningen
1. Ingen får rösta på någon ur sin egen organisation (om man är coach eller lagkapten). Då stryks rösten.
2. Obligatorisk röstning för coach och lagkapten. Om coach eller lagkapten inte röstar alls kan ingen ur deras klubb vinna något pris.
3. Endast coacher och spelare som deltagit i 20 eller fler matcher (60%) under grundserien kan vinna ett pris.

Alla utdelade utmärkelser i SBL Dam 2019-2020
Årets Försvarare: Cassandra Jayne Nofuente, Högsbo Basket >>>