Datadelning och digitalisering för att skynda på elektrifieringen av transporter – VTI slutredovisar regeringsuppdrag

Datadelning och digitalisering är huvudfokus för den sista av VTI:s sju rapporter inom elektrifieringsuppdraget till regeringen som lämnades in i fredags. Därmed går VTI i mål med den sista leveransen inom uppdraget om att bidra till kunskapsuppbyggnaden kring elektrifieringen av transportsektorn. Det har varit ett utmanande arbete för de 20-tal medverkande forskarna, att under ett drygt år ta fram så mycket ny kunskap om en av nutidens största omställningsfrågor.
– Vi har antagit ett mångvetenskapligt arbetssätt som inkluderar både teknik och samhällsvetenskap. Vi ser att alla samhällssektorer måste vara med i omställningsarbetet samtidigt och i samarbete. Annars riskerar elektrifieringen att dra ut på tiden, säger forskningsledare Arne Nåbo som har projektlett regeringsuppdraget.
Rapporten är den mest omfattande jämfört med de tidigare och innehåller fem delstudier. Den gemensamma nämnaren är den datadelning och digitalisering som behövs för att länka samman energi- och transportsektorn och alla som direkt eller indirekt kommer att delta i en elektrifiering. Studien utmynnar i en rad rekommendationer för att underlätta datadelning och nyttiggörande av data för planering, utveckling och drift av laddinfrastruktur och affärsmodeller.
Förutom laddinfrastrukturen studeras även vätgas som energibärare. Där ligger utvecklingen ännu i sin linda för den storskaliga användningen i industri, samhälle och transporter. Därför är en jämförelse mellan olika länder av extra stort intresse, speciellt vad deras vätgassatsningar kan innebära för vägtransporterna.
Studien redogör för hur aktörer i dag delar data och vilka svårigheter de ser när det gäller datatillgänglighet, delning och nyttiggörande, både nu och för framtiden. Aktörerna ser problem med att få tillgång till data och är själva avvaktande med att vilja dela med sig på grund av sådant som integritetsfrågor och GDPR-reglering. Samtidigt behövs digitaliseringen för att effektivisera planering, utveckling och drift av infrastrukturen. Därför behöver datadelningen ske på ett säkert och genomtänkt sätt för att undvika att data hamnar i fel händer.
– Det är viktigt att aktörerna förstår regelverken om hur data får hanteras. Det är inte bra om datadelning begränsas på grund av brist på kunskap. Det handlar om datasuveränitet – att skapa förutsättningar för efterlevnad av regler och kontroll över de data som delas. Det kommer också att bli viktigt att följa med de regleringar om datadelning som tas fram för den europeiska marknaden, säger Arne Nåbo.
Slutligen pekar forskarna på behoven av och nyttan med modellering och simulering av transportsystemets efterfrågan på energi och på vikten av standardiserade öppna data i form av en nationell öppen datamodell eller grunddatadomän för att skapa förutsättningar för en snabbare elektrifiering.
Nyckelord
Kontakter
Arne NåboForskningsledare
Tel:031-750 26 17arne.nabo@vti.seBilder

Om
VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är ett oberoende och internationellt framstående forskningsinstitut inom transportsektorn. Vår huvuduppgift är att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Vi arbetar för att kunskapen om transportsektorn kontinuerligt ska förbättras och är på så sätt med och bidrar till att uppnå Sveriges transportpolitiska mål. VTI har kontor i Linköping, Stockholm, Göteborg och Lund.
Följ VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut
Statliga subventioner och nationella biljettsystem för kollektivtrafik i Europa20.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
För att göra det enklare och billigare att resa kollektivt och för att minska transporters klimatbelastning har flera länder i Europa introducerat statliga subventioner och nationella biljettsystem. I Sverige ökar istället kostnaderna för att resa kollektivt i högre takt än för resor med bil och utredningen om ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik har inte lett fram till något konkret resultat.
Var femte singelolycka på cykel i mars orsakas av grus18.3.2025 15:13:29 CET | Pressmeddelande
Det som göms i snö... När våren kommer och snön smälter bort täcks många cykelbanor av ett tjockt lager grus. Inte nog med att stenarna är vassa och lätt orsakar punktering, dessutom har gruset motsatt effekt på den då torra asfalten, mot på snö och is. Det blir väldigt halt.
VTI rekryterar till nytt kontor i Skellefteå10.3.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
VTI:s Norrlandssatsning har tagit ett viktigt steg framåt. 3 mars tillträdde Pia Kristiansson tjänsten som utredare med ansvar för att bygga upp VTI:s verksamhet i de norra delarna av landet. Arbetet sker i samarbete med Arctic Center for Energy, ACE, och Skellefteå Science City.
Privat laddning viktigare än offentlig för elbilsköpare6.2.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Tillgången till privat laddningsmöjlighet är en starkt bidragande faktor för att köpa elbil. Samhället bör ompröva den kraftiga utbyggnaden av publik laddning och i stället satsa mer på att tillgodose behovet av privat laddning, i synnerhet vid flerbostadshus.
Goda möjligheter stärka framtidens skogsbilvägar3.2.2025 08:31:25 CET | Pressmeddelande
Sveriges skogsbilvägar är varken anpassade för tyngre fordon eller klimatförändringen. Det är den dåliga nyheten. Den goda nyheten att det finns flera kostnadseffektiva sätt att i framtiden förbättra och förstärka vägarna. Det visar ett stort forskningsprojekt som nyligen har avslutats.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum