TU - Medier i Sverige

De kan vinna Årets Dagstidning 2017

20.2.2017 10:00 | TU - Medier i Sverige

Dela

NA, VK och DN är de tre nominerade till utmärkelsen Årets Dagstidning – Helhetspriset. Totalt är 18 tidningar och mediehus nominerade till priserna i medietävlingen Årets Dagstidning. Vinnarna i de sex olika tävlingsklasserna presenteras den 4 april under medieorganisationen TU – Medier i Sveriges bransch- och festdag på Berns salonger i Stockholm.

”Årets nominerade visar verkligen på bredden och hur mycket intressant och spännande det görs i branschen. Lite extra roligt är det att vår nya klass Årets Ljud & Bild lockas så många kvalificerade bidrag”, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige.

Årets Dagstidning arrangeras årligen av branschorganisationen TU – Medier i Sverige och är öppen för alla landets mediehus. Mer om evenemanget finns på TU:s sajt .

Årets Dagstidning – Helhetspriset

Nominerade:

Nerikes Allehanda

I en global 24:7-omgivning lyckas NA bli en oumbärlig plattform för läsarna och de lokala annonsörerna. Nytänkande ansiktslyftning visar på mod att satsa på print både prenumererad och gratis.  Den digitala affären skördar ekonomisk framgång. Den rörliga bilden drar miljonpublik. Närheten till den politiska debatten gynnar demokratin och journalistiken som täcker såväl det egna kvarteret som världen. Sammantaget blir 2016 året när förändrat arbetssätt och teknisk innovation visar att både publiken och NA bryr sig.

Västerbottens-Kuriren

Västerbottens-Kuriren visar att ensam är stark och modig och når nu ett avundsvärt starkt resultat både ekonomiskt och publikt. Strategiskt och envist strävande gör att tidningen 2016 tar matchen med de stora om digital räckvidd och digital prenumeration, utan att någonsin tappa sitt lokala fokus. VK vågar göra lokala granskningar, till exempel av nazismen, satsar på teknisk utveckling och får Västerbottens näringsliv att hänga på Affärsliv24.

Dagens Nyheter

Dagens Nyheter visar 2016 att mitt i livet-läsarna visst väljer att läsa kvalificerad granskning - och även betala för den. Digitala prenumerationer från läsare i hela landet har blivit en frodigt växande vardaglighet. Flerstegssatsningar, inte minst på nya redaktionella medarbetare och innovativa format, har under det gångna året fört upp DN på en högre nivå som inte bara är en virtuell verklighet utan en riktigt bra affär.

Jury Helhetspriset 2017:

  • Ordförande: Kerstin Brunnberg , tidigare vd Sveriges Radio
  • Anders Ahlberg , tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden
  • Cecilia Beck-Friis , vd Rayvr
  • Niclas Breimar , vd och rektor Poppius journalistskola
  • Daniel Collin , vd mediebyrån MEC
  • Claes de Faire , vd Fokus
  • Unn Edberg , vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Anders Ericson , vd Sveriges Annonsörer
  • Eva Hamilton , tidigare vd Sveriges Television
  • Lena Larsson , vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen Local Media
  • Anna Rastner , programchef Bonnier Broadcasting
  • Frippe Stenberg , varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg , Client Service Director på mediebyrån PHD

Kerstin Brunnberg, juryordförande:

”Bidragen 2016 är ett utsnitt ur verkligheten som gör mig hoppfull. Det ser ut som det kan bli ett vinn vinn-race mellan journalistik, demokrati och affärer.”

Årets Redaktion

Nominerade:

Aftonbladet Gräv med Digital story

Medan andra redaktioner är stolta över ett eller ett par grävjobb med rejält genomslag per år, presterar Aftonbladets grävredaktion tiofalt, som skandalen i Kommunal, Det svenska hatet, Miljardnotan och Egor Putilov-affären. Aftonbladet ligger längst fram i att utveckla såväl researchmetoderna som den digitala presentationen, vilket belönats såväl av publiken som av branschkollegor. I centrum för framgångarna står en liten kärna journalister som förenar traditionellt grävande med dataanalys och nyskapande berättarformat.

Nerikes Allehanda

När branschen skakas om av nya ekonomiska förutsättningar och den egna organisationen måste förändras så förmår NA:s redaktion att utveckla nya produkter, format och arbetsmetoder. I dialog med läsarna och nära säljavdelningarna skapas, med bibehållen integritet, ett engagerande och modigt innehåll som gör skillnad. På NA jobbar alla reportrar med text, stillbild, video och livesändningar, såväl snabbt som fördjupande. Och de når ut, bredare än någonsin.

Västerbottens-Kuriren

Med kvalitetsjournalistik i fokus har VK utvecklat berättandet på de digitala plattformarna och nått en unik räckvidd och position i spridningsområdet. Satsningar på kommunal bevakning i hela sin omfattande geografi, resurskrävande gräv och anpassad journalistik för olika målgrupper engagerar hela deras publik. Det har lett till framgångar i såväl de digitala formaten som i det traditionella pappret. Publicistiken gör att VK står stark.

Årets Ljud & Bild

Nominerade:

Expressen TV

Vid stora händelser är Expressen gång på gång nyhetsledande i tv-formatet. Redaktionen fokuserar och kraftsamlar såväl vid stora publikevenemang som i dramatiska skeenden, och ligger långt fram i teknik och berättargrepp. Det är kvällstidningens adelsmärke, att snabbt göra det komplexa begripligt, i en ny tappning.

KIT

KIT:s redaktion har utvecklat en ny form för videoberättandet i sociala medier. Deras effektiva format, i tid, tydlighet och träffsäkerhet har inspirerat andra medier och lett till en rad efterföljare. Deras sätt att använda big data som bas för att skapa kvalitativ social video imponerar.

MittMedias live-tv-nav

Hur får man 550 reportrar utspridda på redaktioner från Mälardalen till Jämtland att producera kvalitativ live-tv? MittMedias lösning med ett tv-nav har gjort det inte bara möjligt utan också framgångsrikt. Reportrarna är snabbt på plats, och i sändning, när det händer.

Jury Årets Redaktion och Årets Ljud & Bild:

  • Ordförande: Anders Ahlberg , tidigare publisher Kyrkans Tidning och chefredaktör Medievärlden
  • Unn Edberg , vice vd Chef, ordf Sveriges Tidskrifter
  • Niclas Breimar , vd och rektor Poppius journalistskola
  • Lena Larsson , vd BBGruppen, tidigare vd för Stampen Local Media

Anders Ahlberg, juryordförande Redaktion:

”Det är djupt imponerande att se hur redaktionerna möter affärskrisen med mod, innovationer och smarta sätt att arbeta – och hur de därför når ut till publiken bredare och djupare än någonsin. Då står man som jury ut med att det är riktigt svårt att välja nominerade och vinnare bland alla goda kandidater.”

Anders Ahlberg, juryordförande Ljud & Bild:

”Det är en utmaning att bedöma en ny priskategori och att pröva vad kriterierna innebär.  Det första startfältet var fyllt med spännande berättargrepp och djärva satsningar. Bra för branschen – och roligt för oss i juryn!”

Årets Affär

Nominerade:

Bonnier News Brand Studio

Genom att proffsigt guida kunderna i dagens snårskog av marknadsföringskanaler, har Bonnier News Brand Studio med ett kraftfullt driv och ett nära samarbete med tre olika redaktioner, tagit en position som ledande aktör bland nytänkande innovations- och konceptavdelningar.

MittMedias Digitala produktutvecklingsgrupp

Med en stark tilltro till innehållet som säljande kraft, har MittMedias digitala produktutvecklingsgrupp i ett rasande tempo förflyttat sig från klickjakt till avancerad dataanalys av vad läsarna faktiskt vill ha och är beredda att betala för och på så sätt lagt grundbulten till den nya betalda affären online.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad

Genom att våga satsa på ett okonventionellt och nära samarbete med den part har som man samtidigt är satt att granska, har HD/Sydsvenskan hittat ett lönsamt och skalbart sätt att använda och stärka sin position som viktigaste digitala aktören lokalt .

Årets Kampanj

Nominerade:

Bonnier News Brand Studio och Mazda

Genom nya kreativa annonsformat som tar oss från insidan och ut och spännande interaktiva lösningar, har Bonnier News Brand Studio lyckats skapa en nyfikenhet, inspiration och inte minst ett 20 gånger högre engagemang än kundens tidigare kampanjer.

KIT och RFSL:s kampanj Ta steget

För att våga tala om det svåra krävs mod och nyfikenhet. Men hur når man genom bruset med ett stigmatiserat ämne? Med hjälp av data, en varm tonalitet och en tydlig avsikt att informera har kampanjen levererat långt över förväntningarna.

HD/Sydsvenskan och Helsingborgs stad

Genom att ta native advertising till en ny nivå, med ett djupgående samarbete med kunden där respekten för den redaktionella integriteten varit avgörande, har HD/Sydsvenskan initierat ett oväntat samarbete med en part som samtidigt utsätts för granskning.

Jury Årets Affär och Årets Kampanj:

  • Ordförande: Anna Rastner , programchef Bonnier Broadcasting
  • Anders Ericson , vd Sveriges Annonsörer
  • Frippe Stenberg , varumärkesdirektör Scandic
  • Frida Åberg , Client Service Director på mediebyrån PHD

Anna Rastner, juryordförande:

”Det har som alltid varit ett svårt och roligt arbete att hitta en vinnare bland de inskickade bidragen när många håller väldigt hög nivå. Kreativiteten flödar verkligen när det gäller möjligheten att hitta nya intäkter och affärslösningar, vilket är väldigt glädjande i en ganska tuff tid.”

Årets Idé

Nominerade:

DN.VR

Med marknadsledarskap kommer ansvar och med virtual reality kommer helt nya möjligheter. VR ger möjlighet att närvara där det händer och har potential att bli nästa generations journalistiska plattform. Genom att sprida detta nya berättarformat till en bredare publik tar DN just det där ansvaret som bara en marknadsledare gör. 

Mobile Stories 

”Vem ska jag tro på?” sjöng Thomas DiLeva på 80-talet. Ja, hur vet man det när man växer upp i en tid av alternativa fakta, klickjakt och en utspridd avsaknad av källkritik? Mobile Stories hjälper med sin nya mediekanal unga att ta större ansvar i samhällsdebatten genom att praktisera och lära sig grundläggande kunskaper om journalistik. Ett viktigt och angeläget initiativ i dessa tider. 

Klackspark.com

Med en Klackspark och textroboten Rosalinda utvidgar Östgöta Media gränserna för vad som är möjligt att bevaka. Annars okända historier samt personer lyfts fram och får spridning på ett helt nytt sätt och begreppet robotjournalistik blev plötsligt både mer mänskligt och underhållande.

Jury Årets Idé:

  • Ordförande: Cecilia Beck-Friis, vd Rayvr
  • Daniel Collin, vd mediebyrån MEC
  • Claes de Faire, vd Fokus
  • Eva Hamilton, tidigare vd Sveriges Television

Cecilia Beck-Friis, juryordförande:

”Det är otroligt kul att se att idérikedomen flödar och att antalet inskickade bidrag ökade så mycket i år. Vi har haft spännande diskussioner där vi vänt och vridit utifrån flera aspekter. Det är en tuff kategori då bidragen spänner över så många områden och är så olika. 

För mer information kontakta:

Jeanette Gustafsdotter, vd TU, jeanette.gustafsdotter@tu.se , 0706-24 45 56

Bodil Gidlund, projektledare,  bodil.gidlund@tu.se , 0708-230767

Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook !

TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

TU, Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, 104 22 Stockholm.

Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: 08-692 46 00.

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Kontakter

Om

TU - Medier i Sverige
TU - Medier i Sverige
Kungsgatan 62
111 22 Stockholm

08-692 46 00http://www.tu.se

TU - Medier i Sverige är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.

Medlemsföretagen ger ut morgon- kvälls- och gratistidningar, har tv- och radiostationer, publicerar webbsajter, driver försäljnings- och medieutvecklingsbolag med mera.

Vi kämpar för den svenska tryck- och yttrandefriheten, bevakar och rapporterar om mediebranschen, ger juridisk och medieetisk rådgivning, samlar och inspirerar.

Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.

Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!

info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ TU - Medier i Sverige

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Senaste pressmeddelandena från TU - Medier i Sverige

TU - Medier i Sverige välkomnar förslag om förstärkt meddelarskydd!24.5.2017 08:44Pressmeddelande

I går eftermiddag överlämnades utredningen om förstärkt meddelarskydd i privatiserad och offentligfinansierad verksamhet till regeringen. Sedan tidigare har riksdagen beslutat att ett sådant förstärkt meddelarskydd ska gälla för privatiserad offentligfinansierad verksamhet i vård, skola och omsorg. Den lagändringen träder i kraft den 1 juli i år. Den nya utredningen föreslår att det förstärkta meddelarskyddet ska utvidgas till att gälla även för privatiserade offentligfinansierade verksamheter som kollektivtrafik, färdtjänst och skolskjuts. TU - Medier i Sverige välkomnar förslaget. - När verksamheten är offentligfinansierad ska meddelarskyddet gälla fullt ut och inte göras beroende av i vilken associationsrättslig form den bedrivs. TU tillstyrker därför förslaget, säger Jeanette Gustafsdotter, VD. Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU, 070-624 45 56, jeanette.gustafsdotter@tu.se Per Hultengård, chefsjurist TU, 070-815 75 29, per.hultengard@tu.se Följ oss gärna på Twitter   och på Fac

TU tar täten med rekommendation om natives!22.5.2017 09:45Pressmeddelande

”Native advertising” och andra former av annonsörsbetalt/-sponsrat innehåll i redaktionella medier är en viktig och alltmer betydelsefull affärsintäkt för medieföretagen. Men det ställer samtidigt krav på tydlighet mot läsare och användare. Och det finns inga mellanlägen – antingen är det marknadsföring eller så är det inte. Och då ska detta klargöras tydligt. Ingen ska leva i villfarelse om vad som är vad. TU:s styrelse har därför – efter ett förankringsarbete bland TU:s medieföretag och mediekoncerner - tagit fram en rekommendation med enhetliga definitioner och rekommendationer, som nu antagits av TU:s styrelse. - Jag är glad att vi från TU – Sveriges ledande medieorganisation – med denna rekommendation kan visa att vi - och framför allt våra medlemsföretag – här, som på alla andra områden står för etik och tydlighet och är beredda att ta ansvar, säger Jeanette Gustafsdotter, VD för TU – Medier i Sverige. TU uppmanar medlemsföretagen att följa denna rekommendation. Rekommendationen

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar med 2,1 %17.5.2017 13:15Pressmeddelande

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökade med 2,1 procent under årets första kvartal, jämfört med samma period i fjol. Landsortspressen ökade mest under kvartalet med en uppgång på 3,8 procent. Samtidigt ökade storstadspressen med 0,8 procent. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige. Statistiken bygger på jämförbara titlar. - De nya siffrorna visar på fortsatt tillväxt, inte minst i mediehusens mobila kanaler. Annonseringen via webb-tv växte också och det särskilt inom landsortspressen, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU. Morgonpressens annonsintäkter från den tryckta upplagan minskade med 13,5 procent under första kvartalet 2017, jämfört med samma period i fjol. Morgonpressens digitala annonsintäkter Miljoner kronor netto, förändring i procent jämfört med föregående år. Källa: TU Digitala annonsintäkter Q1 2017 Utveckling   Mnkr % Storstadspress 107 0,8 Landsortspress 84 3,8 Morgonpress totalt 191 2,1   TU Internetbarometer

TU: ”Olyckligt att hovrätten sänker straffet - viktigt att samhället tar hoten mot medier på allvar”17.5.2017 11:45Pressmeddelande

Dagsböter och villkorlig dom blev domen för den man som tidigare dödshotat Gefle Dagblads chefredaktör Anna Gullberg. Mannen fälldes för olaga hot av tingsrätten till fängelse i två månader men hovrätten sänkte idag straffet. – Det är viktigt att samhället tar hoten mot medier och ansvariga chefredaktörer på allvar. Därför är det tråkigt att hovrätten sänker straffet, säger Jeanette Gustafsdotter, vd för TU – Medier i Sverige. Hovrätten konstaterar i domen att det är försvårande att hotet har riktats mot Anna Gullberg i hennes egenskap av chefredaktör och hovrätten bedömer att hotet haft sin grund i tidningens kritiska artiklar. - Det är klart och tydligt att målet med hotet är att få Anna Gullberg och tidningen att sluta granska. Det är ett hot mot demokratin och samhället måste börja markera tydligare i dessa fall. Det hade funnits utrymme för fängelse, men det är viktigt att det fortsatt blev en fällande dom, säger Jeanette Gustafsdotter. Dagspressens medarbetare är ofta mer utsatta

Avskyvärd attack mot det fria ordet15.5.2017 10:07Pressmeddelande

I morse misshandlades en av VLT:s medarbetare i sitt hem i Västerås. Både medarbetaren och VLT:s chefredaktör Daniel Nordström misstänker att misshandeln är en attack mot tidningens rapportering. - Det här är en fullständigt oacceptabel situation. Jag ser misshandeln som ett försök att stoppa det fria ordet och det journalistiska uppdraget. Vi ser oerhört allvarligt på att journalister hotas och utsätts för fysiskt våld, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Det var i morse som VLT:s medarbetare söktes upp i sitt hem av en okänd man. När VLT:s medarbetare öppnade dörren slog den okände mannen honom med knytnäven rakt på käken, rapporterar VLT på sin sajt . Kontakt: Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige jeanette.gustafsdotter@tu.se , 070-624 45 56 Följ oss gärna på Twitter   och på Facebook ! TU är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. TU, Swedish Media Publishers' Association, Box

Ny rapport: Svenska skatteregler gynnar globala it-jättar11.5.2017 09:54Pressmeddelande

Svenska mediebolag beskattas i praktiken hårdare än globala it-jättar som Google och Facebook. Det visar en ny rapport från konsultbolaget PwC som branschorganisationen TU – Medier i Sverige beställt. Dagens regler ger sämre förutsättningar för de medier som satsar på granskande och undersökande journalistik. Och bättre för de som enbart fungerar som reklam- och medieplattformar. - Det är orimligt att fria och oberoende medier i Sverige beskattas hårdare än de globala it-jättarna. Mer rättvisa regler skulle stärka både journalistikens förutsättningar och demokratin. Därför uppmanar vi nu regeringen att se över reglarna, säger Jeanette Gustafsdotter, vd TU – Medier i Sverige. Den nya nordiska rapporten ”Unequal taxation in a digital world – a challange for the Nordic media industry” från konsultbolaget PwC visar att globala reklam- och medieplattformar ofta beskattas i mindre utsträckning än svenska och andra nordiska mediebolag. Det huvudsakliga skälet till att Facebook, Google och lik

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum