Expressen  Lifestyle

De vinner Damernas Värld Guldknappen 2022

Teurn Studios vinner Damernas Värld Guldknappen 2022. Det prestigefyllda designpriset tilldelas märkets grundare och designer Anna Teurnell. Nootka och dess grundare Lisa Olsson tilldelas Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2022, och vinnare av Knappnålen är Emma Gudmundson. Vinnarna tog emot sina guldknappar under en intim ceremoni på Nordiska museet tidigare i dag.
Foto: Weronika Bela/Damernas Värld

Damernas Värld Guldknappen 2022 tilldelas Teurn Studios
”Som en stark kreativ kraft hos Arket har hon under lång tid säkerställt att kvinnor, i Sverige och internationellt, alltid har tillgång till tidlöst mode i en prisklass som tilltalar många. När Anna Teurnell gav sig själv möjligheten att skapa märket hon själv alltid letat efter, tog hon sin vision vidare – på alla sätt. Med oemotståndliga material, noga genomtänkt design och stilsäkert uttryck stärker hennes mode sin bärare inifrån och ut. Att det faktiskt är möjligt att klä sig starkare, tryggare och, ja, snyggare blir tydligt i plagg från Teurn Studios.”

– Vi har inte så många stora priser i Sverige och det ger mycket energi att få den formen av erkännande, säger Teurn Studios grundare och ­designer Anna Teurnell.

Damernas Värld Guldknappen Accessoar 2022 tilldelas Nootka
100 procent återvunnet material, 100 procent lokalt producerat – och 100 procent stil. Med sitt smyckesmärke har Lisa Olsson tänkt rätt, och framför allt gjort rätt. För detta har hon belönats med mycket kärlek frå de modeälskare som upptäckt hennes tidlösa smycken och tagit dem till sitt hjärta, och till sina smyckes-samlingar. Genom den sällsynta kombinationen av tidlöshet och trend berikar Nootka smyckesfloran i vårt land.”

– Det känns surrealistiskt och det har faktiskt varit en målbild som jag har haft för mig själv sedan start. Att det blev så, det är definitionen av en dröm som går i upplevelse, säger grundaren Lisa Olsson.

Damernas Värld Knappnålen 2022 tilldelas Emma Gudmundson
Det började med en stickningskurs – nu skapas modeguld som stjäl showen var plaggen än visar sig. Den nya generationens modeskapare älskar hantverk, avskyr materialspill och gläds åt att ge sin kund ännu mer sex appeal. Emma Gudmundsons stickade mästerverk är intelligenta, personliga och otroligt, otroligt vackra. Det är av plagg som Emmas som modedrömmar skapas.

– Jag blev jätteglad och väldigt förvånad. Det finns så himla många talanger just nu och det är roligt att bli utvald, det gör verkligen att man känner sig sedd. Jag är väldigt självkritisk och ser bara sådant som blir fel och kan bli bättre, men att få ett sådant här pris … Då kanske det inte är så dumt eller dåligt, det jag gör, säger Emma Gudmundson.

Damernas Värld har sedan 1982 delat ut designpriset Damernas Värld Guldknappen till svenska designers. Priset instiftades för att främja, stödja och uppmärksamma svenskt mode. Sedan 2010 koras även en vinnare av Damernas Värld Guldknappen Accessoar och från och med 2016 utses Damernas Värld Knappnålen för att belysa ung talang inom svenskt mode. Samtliga pristagare ingår nu i vårt gemensamma kulturarv och finns också representerade i Nordiska museets permanenta samlingar. Guldknappen har sedan starten skapats av Bengt Liljedahl, som räknas till Sveriges främsta silversmeder. Mer information om priset och förteckning över tidigare vinnare: damernasvarld.expressen.se/guldknappen

Jonna Bergh, chefredaktör Damernas Värld, jonna.bergh@bonniernews.se

Foto: Weronika Bela/Damernas Värld

Expressen  Lifestyle
Expressen Lifestyle
Gjörwellsgatan 30

08-738 30 00http://www.expressen.se

Expressen Lifestyle är ett mediebolag som har den unika kombinationen av en stark nyhetsverksamhet med en stor digital publik och ledande featureredaktioner med många välkända tidningsvarumärken.

Vår verksamhet omfattar kvällstidningen Expressen med editionerna GT och Kvällsposten samt Bonniers cirka 30 magasin inom Lifestylegruppen.