December 2021: Trots årets högsta omsättning nådde e-handeln inte upp till 2020 års decembersiffra

Svensk Handels E-handelsindikator visar att e-handeln i december 2021 fortsatte att växa jämfört med månaden innan, vilket innebar att e-handeln i december svarade för årets allra högsta omsättning. Jämfört med december 2020 var dock omsättningen 24 procent lägre, mycket beroende på mildare restriktioner 2021. Vidare fortsätter e-handeln från utlandet växa något snabbare än den inhemska.

Den inhemska e-handelns omsättning i december 2021 var 24 procent lägre än samma månad 2020. Motsvarande siffra för den totala e-handeln, där även svenska konsumenters köp från utländska e-handlare ingår, visade en minskning med 22 procent. Båda decembersiffrorna är snarlika mönstret från november 2021, då motsvarande skillnader mot november 2020 var -25 procent respektive -22 procent. Samtidigt har andelen personer som e-handlar bara sjunkit marginellt.

- Det innebär att den lägre omsättningen inom e-handeln i november och december främst förklaras av lägre genomsnittliga köp bland dem som redan e-handlar. De mildare restriktioner som rådde i december 2021 jämfört med december 2020 speglas därmed rätt tydligt i e-handelns omsättning, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Fortsatt populärt att e-handla från utlandet

Sedan i somras har vi e-handlat mer från utlandet än tidigare och trenden höll i sig även under december. De senaste tolv månaderna har svenska konsumenter e-handlat för 14 miljarder kronor från utländska e-handlare.

- De preliminära siffrorna för helåret 2021 indikerar en e-handelstillväxt i storleksordningen 5 procent. Det är anmärkningsvärt högt med tanke på den rekordartade nivå som e-handeln nådde under 2020, säger Johan Davidson.

Pressinbjudan: Svensk Handel presenterar årliga branschrapporten Läget i Handeln – med prognos över större delbranscher och fördjupning om handelns tjänster11.5.2022 13:00:00 CEST | Pressmeddelande

Tisdagen den 17 maj presenteras rapporten Läget i Handeln som detta år innehåller nya prognoser över de största delbranscherna inom sällanköpsvaruhandeln fram till 2030. Utöver en överblick kring var handeln befinner sig idag, behandlas även trender, möjligheter och hot under åren som kommer.