Den argentinska hyllningen till Arvid Rosengren – världens bästa sommelier!

Torsdagen den 6:e april hölls en ett exklusivt pressevent där Arvid Rosengren, den regerande världsmästaren i sommellerie, tog emot sin vinnartrofé – Ett vinglas i silver, framtaget av den mycket välkända argentinska silverkonstnären Juan Carlos Pallarols. På plats serverades viner från Trapiche och de fantastiska snittarna stod Thomas Sjögren, Årets Kock 2015, för.

Arvid Rosengren, silverkonstnären Juan Carlos Pallarols och Trapiches representant

Torsdagen den 6:e april 2017 hölls ett mycket exklusivt pressevent och hyllningsceremoni i Arvids ära på Restaurangakademien i Stockholm. Vinnartrofén, ett vinglas i silver framtaget av den mycket välkända argentinska silverkonstnären Juan Carlos Pallarols, delades ut av Andrés Rosberg, ordförande i Sommelierföreningen i Argentina.

På plats var även representanter från Trapiche – En av de mest kända, och erkända, vinproducenterna i Argentina. Trapiche är bland annat det enda vineri i Argentina som har tilldeltats titel ”Argentina Wine Producer of the Year” hela fyra gånger; åren 2004, 2006, 2011 och 2012 av IWSC (International Wine & Spirits Competition) – en av de mest prestigefyllda tävlingarna i världen. En mindre ”speed tasting” hölls under eventet och följande viner var representerade:

• Costa y Pampa Sparkling: Finns ej i Systembolagets sortiment.
  • Trapiche Gran Medalla 2013: Läs mer eller hitta Systembolagetbutik här
  • Terroir Finca Ambrosia 2011: Finns ej i Systembolagets sortiment.
  • Terroir Finca Orellana 2012: Läs mer eller hitta Systembolagetbutik här
  • Terroir Finca Coletto 2012: Läs mer eller hitta Systembolagetbutik här
  • Altimus 2011: Finns ej i Systembolagets sortiment.
  • Iscay Syrah-Viognier 2012: Finns ej i Systembolagets sortiment.
  • Manos: Finns ej i Systembolagets sortiment.

Till varje vin serverades mindre rätter signerade Thomas Sjögren, Årets Kock 2015.

Tack till alla som kom – och grattis igen, Arvid!

Spring Wine & Spirits AB importerar, säljer och marknadsför vin och sprit. Företaget blev utnämnt till Årets Importör 2014 av tidningen Allt om Vin. Spring Wine & Spirits har 25 medarbetare och är ett helägt dotterbolag till Spendrups Bryggeri AB. Vi arbetar nära tillsammans med Spendrups Bryggeri, framförallt avseende försäljning och distribution. Sedan starten 1995 har Spring Wine & Spirits vuxit till att bli en ledande distributör av vin till Sveriges restaurangmarknad och är leverantör av ett brett sortiment till Systembolaget.

Spring Wine & Spirits representerar ett 80-tal vin- och spritproducenter på den svenska marknaden. De största varumärkena i portföljen är bland annat Cantina Zaccagnini, E & J Gallo Winery, Codorníu, Barefoot Wines, Trapiche, Ogier, Laroche, Boschendal, El Coto, Cono Sur, Peter Lehmann, Frescobaldi och Plantation Rum.

Pressevent
Snittar á la Thomas Sjögren - Mums!
Arvid Rosengren & Anna Spendrup från Spring Wine & Spirits
Gästerna!
Thomas Sjögren, Årets Kock 2015
Arvid Rosengren!
Prisutdelning!

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.