Den svenska tobaksindustrin utnyttjar barn i Malawi

Nu startar Tobaksbarn 2018. För sjätte året i rad kommer A Non Smoking Generations engagerade föreläsare möta tusentals elever på höstens turné runtom i Sverige. Årets stora nyhet är att föreläsningen innehåller fakta som organisationen samlade in genom en studieresa till tobaksodlande Malawi i januari.

”Tobaksbarn – 50 kr och barnarbete på köpet” är en föreläsningsturné som ger ett nytt perspektiv på tobaksbruk. I stället för att prata om den personliga hälsan lyfter vi fram tobaksindustrins metoder och hur tobak hindrar en global hållbar utveckling. Projektet finansieras delvis av SIDA och Forum Syd.

Under en fyra månader lång höstturné kommer ett team att genomföra ungefär 100 föreläsningar på skolor från norr till söder i Sverige. Inbjudan gick ut redan i våras och turnén är i stort sett fullbokad. Sajten Tobaksbarn.se och kampanjfilmen DU BESTÄMMER SJÄLV som belyser kopplingen mellan tobak och hållbar utveckling är nominerade till Publishingpriset 2018.

A Non Smoking Generations rapport Den Stora Tobakslögnen beskriver situationen i Malawi, som är ett av världens fattigaste länder och även ett av de länder som är mest beroende av tobaksodling. Föreläsningen visar hur tobaksindustrin utnyttjar bönder och barn som lever i fattigdom samt hur tobaksodling förorenar miljön och bidrar till omfattande skogsavverkning.

Genom att vara tobaksfri bidrar man till FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Varje år dör cirka sju miljoner människor i världen på grund av tobak. Minst 80 000 barn arbetar på tobaksodlingar i Malawi för att odla tobak som bland annat används i svenskt snus. 80 % av allt skräp i stadsmiljöer är tobaksrelaterade produkter. Förra året uppgav 92 % av eleverna att föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak.

– Våra senaste undersökningar om ungdomars attityder till tobak visar att 90 procent av unga ser kompisars påverkan som en orsak till att börja röka. Grupptryck i kombination med att unga känner sig odödliga gör att de personliga hälsoargumenten är näst intill overksamma i den här frågan. Däremot har unga oftast mer empati gentemot sina kompisar, och vill inte bidra till barnarbete och miljöförstöring, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Föreläsningen berör också den senaste tidens oroväckande utveckling av nya tobaks- och nikotinprodukter. Den avslöjar hur tobaksindustrin arbetar strategiskt med marknadsföring, produktdesign samt produktutveckling för att locka ungdomar in i ett beroende och säkra framtida kunder.

A Non Smoking Generations senaste ambassadör Jenny Rissveds, OS-guldmedaljör i mountainbike, har tagit ställning: ”En människa kan påverka och tillsammans kan vi förändra. Jag ser fram emot att fler blir medvetna om situationen som råder, inte minst med tanke på vår miljö.”

Första stoppet på turnén är i Stockholm vecka 35 och givetvis är ni välkomna att lyssna och ställa frågor till föreläsarna. Bifogat finner ni bild på teamet som består av Jeanette Lindström och Emelie Rohdén.

Sarah Sjöström och Ingemar Stenmark i gemensam kamp7.5.2019 09:17:51 CESTPressmeddelande

Sarah Sjöström, herrarna i svenska handbollslandslaget och Bella Gulldén med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Ingemar Stenmark och Björn Borg. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Therese Lindgren och Agnetha Fältskog i gemensam kamp7.5.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Therese Lindgren, Peg Parnevik, Alexander Pärleros och Sarah Sjöström med flera kända namn står upp för en tobaksfri generation och barns hälsa – precis som 1979 när A Non Smoking Generation startade och fick draghjälp av bland andra Agnetha Fältskog och Ingemar Stenmark. 40 år senare använder fortfarande 30 procent av alla unga tobak under sin skoltid, och tobaksindustrin arbetar hårt för att rekrytera nästa generation.

Dold tobaksreklam för miljoner29.1.2019 07:15:00 CETPressmeddelande

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.

A Non Smoking Generation kommer till Haparanda13.12.2018 06:00:00 CETPressmeddelande

Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.