Den svenska tobaksindustrin utnyttjar barn i Malawi
”Tobaksbarn – 50 kr och barnarbete på köpet” är en föreläsningsturné som ger ett nytt perspektiv på tobaksbruk. I stället för att prata om den personliga hälsan lyfter vi fram tobaksindustrins metoder och hur tobak hindrar en global hållbar utveckling. Projektet finansieras delvis av SIDA och Forum Syd.
Under en fyra månader lång höstturné kommer ett team att genomföra ungefär 100 föreläsningar på skolor från norr till söder i Sverige. Inbjudan gick ut redan i våras och turnén är i stort sett fullbokad. Sajten Tobaksbarn.se och kampanjfilmen DU BESTÄMMER SJÄLV som belyser kopplingen mellan tobak och hållbar utveckling är nominerade till Publishingpriset 2018.
A Non Smoking Generations rapport Den Stora Tobakslögnen beskriver situationen i Malawi, som är ett av världens fattigaste länder och även ett av de länder som är mest beroende av tobaksodling. Föreläsningen visar hur tobaksindustrin utnyttjar bönder och barn som lever i fattigdom samt hur tobaksodling förorenar miljön och bidrar till omfattande skogsavverkning.
Genom att vara tobaksfri bidrar man till FN:s 17 globala hållbarhetsmål. Varje år dör cirka sju miljoner människor i världen på grund av tobak. Minst 80 000 barn arbetar på tobaksodlingar i Malawi för att odla tobak som bland annat används i svenskt snus. 80 % av allt skräp i stadsmiljöer är tobaksrelaterade produkter. Förra året uppgav 92 % av eleverna att föreläsningen innehöll argument för att avstå från tobak.
– Våra senaste undersökningar om ungdomars attityder till tobak visar att 90 procent av unga ser kompisars påverkan som en orsak till att börja röka. Grupptryck i kombination med att unga känner sig odödliga gör att de personliga hälsoargumenten är näst intill overksamma i den här frågan. Däremot har unga oftast mer empati gentemot sina kompisar, och vill inte bidra till barnarbete och miljöförstöring, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Föreläsningen berör också den senaste tidens oroväckande utveckling av nya tobaks- och nikotinprodukter. Den avslöjar hur tobaksindustrin arbetar strategiskt med marknadsföring, produktdesign samt produktutveckling för att locka ungdomar in i ett beroende och säkra framtida kunder.
A Non Smoking Generations senaste ambassadör Jenny Rissveds, OS-guldmedaljör i mountainbike, har tagit ställning: ”En människa kan påverka och tillsammans kan vi förändra. Jag ser fram emot att fler blir medvetna om situationen som råder, inte minst med tanke på vår miljö.”
Första stoppet på turnén är i Stockholm vecka 35 och givetvis är ni välkomna att lyssna och ställa frågor till föreläsarna. Bifogat finner ni bild på teamet som består av Jeanette Lindström och Emelie Rohdén.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Länkar
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
Sveriges unga kan motverka slaveriet på tobaksodlingar16.9.2024 07:45:00 CEST | Pressmeddelande
En ny Novusundersökning visar att en av fem unga vet att nikotin ökar risken för psykisk ohälsa, och bara en av tio vet att nikotin ökar risken för inlärningssvårigheter. Samtidigt fortsätter nikotinbruket bland svenska ungdomar att öka. Nu beger sig A Non Smoking Generation ut på sin årliga föreläsningsturné för att vända denna trend och ge unga nya starka argument – barnarbete, slavliknande arbetsvillkor och miljöförstöring – för att avstå från alla former av tobak och nikotin.
Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös3.7.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.
Kända profiler tar ställning för en nikotinfri generation31.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under maj 2024 har ett 30-tal inflytelserika profiler tagit ställning för A Non Smoking Generation och barn och ungas rätt till ett nikotinfritt liv. Allt ifrån artister, skådespelare, influencers och TV-personligheter delar bilder och videor på Instagram och TikTok för att sprida kunskap och uppmärksamma tobaksindustrins oetiska strategier i samband med World No Tobacco Day.
A Non Smoking Generation tilldelas World No Tobacco Day Award 202427.5.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation och generalsekreteraren Helen Stjerna tilldelas Världshälsoorganisationens prestigefyllda pris World No Tobacco Day Award 2024. Priset delas ut till individer och organisationer som har gjort exceptionella insatser i arbetet med att förebygga och begränsa tobakens alla skadeverkningar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum