A Non Smoking Generation

Lagen om nya nikotinprodukter helt verkningslös

Dela

Utvecklingen fortsätter i fel riktning och rekordhöga sju av tio ungdomar i 14–18-års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter. Samtidigt ökar andelen unga som uppger att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.

Bilderna visar reklam som fortsätter att nå ut till minderåriga i sociala medier
Bilderna visar reklam som fortsätter att nå ut till minderåriga i sociala medier

I en ny Novusundersökning av ungas attityder till tobak, gjord på uppdrag av A Non Smoking Generation, uppger 72 procent av de tillfrågade 14–18-åringarna att det är lätt att få tag på vitt snus som minderårig. 66 procent uppger att det är lätt att få tag på e-cigaretter om man är under 18 år. 35 procent av ungdomarna svarar även att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier, vilket är en ökning med tio procentenheter från föregående år.

– Enligt lagen om tobaksfria nikotinprodukter som infördes 2022 får marknadsföringen inte riktas till unga under 25 år, men trots det exponeras minderåriga i allt högre utsträckning för sådan reklam i sociala medier. Det är tydligt att lagen varken skyddar unga från reklam för eller tillgång till dessa produkter, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Näst efter grupptrycket uppger 14–18-åringarna att ”de verkar mindre farliga” som främsta anledning till att testa nya nikotinprodukter. Hela 67 procent av ungdomarna tror att detta är en anledning till att testa. Fler än hälften svarar även att produkternas tilltalande smaksättningar kan vara ett skäl till att testa. Årets undersökning ställer även frågan om hur minderåriga får tillgång till nikotinprodukter och nio av tio uppger att äldre syskon och vänner köper ut men hela 28 procent uppger även att föräldrar köper ut.

– Resultaten visar tydligt att tobaksindustrins reklam och godisliknande smaker lurar både barn och vuxna att tro att dessa produkter är harmlösa. Det är inte så troligt att föräldrar skulle köpa ut om de kände till vilka allvarliga risker nikotinet medför, säger Helen Stjerna.

Undersökningen visar också att rekordhöga 59 procent av 14-18-åringarna tror att psykisk ohälsa är en anledning till att börja röka. Samtidigt är det bara två av tio som känner till att nikotin tvärtom ökar risken för psykisk ohälsa. Bara en av tio ungdomar känner till att nikotinet även ökar risken för inlärningssvårigheter och bland vuxna är kunskapen ännu lägre.

– Om fler kände till hur skadligt nikotinet är för den unga hjärnan skulle betydligt fler avstå. Utvecklingen är alarmerande och nu krävs både skärpt lagstiftning och kraftfulla informationsinsatser om vi ska kunna vända den här utvecklingen, säger Helen Stjerna.

För mer information eller för att ta del av undersökningen, kontakta:

Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation: helen@nonsmoking.se, 073-339 36 44

 

Om undersökningen

Denna undersökning har genomförts av Novus på uppdrag av A Non Smoking Generation för att undersöka allmänhetens inställning till tobak. Den första mätningen genomfördes 2016 och har sedan dess följts upp årligen. Målgruppen var den svenska allmänheten i åldrarna 14–79 år. Totalt genomfördes 1 369 webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 20 maj – 10 juni 2024, varav 1065 gjordes i målgruppen 18-79 år och 304 gjordes i målgruppen 14–18 år.

Nyckelord

Bilder

Bilderna visar reklam som fortsätter att nå ut till minderåriga i sociala medier
Bilderna visar reklam som fortsätter att nå ut till minderåriga i sociala medier
Ladda ned bild

Länkar

Hela Novusundersökningen 2024 släpps i början av september. 

Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.

Följ A Non Smoking Generation

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation

För en nikotinfri generation5.6.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under maj 2024 genomfördes en viktig kampanj för en nikotinfri generation i sociala medier. Ett 30-tal inflytelserika profiler – allt från skådespelare och artister till influencers och TV-personligheter – har delat bilder och videor på Instagram, TikTok och Facebook där de tar ställning för ungas rätt att skyddas från skadliga beroenden och tobaksindustrins oetiska marknadsföring. A Non Smoking Generation är oerhört tacksamma för deras insats som har gjort skillnad för många ungdomars liv och framtid.

Urgent Call to Action on New Nicotine products ahead of the European Parliament Elections7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

As the European elections draw near, we, A Non Smoking Generation, alongside the European Network for Smoking and Tobacco Prevention, are compelled to address a pressing issue regarding the proliferation of new nicotine products across the continent. Therefore, we are launching an information campaign targeting all EU citizens, while simultaneously demanding all candidates to the European Parliament elections to pledge swift and adequate measures to protect the next generation from harmful nicotine addiction.

Brådskande uppmaning inför EU-valet: Reglera nya nikotinprodukter som tobak7.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Inför stundande EU-val vill A Non Smoking Generation, tillsammans med European Network for Smoking and Tobacco Prevention, uppmärksamma en akut fråga angående spridningen av nya nikotinprodukter över kontinenten. Organisationerna lanserar därför en informationskampanj riktad till alla EU-medborgare och kräver samtidigt att alla kandidater i EU-valet ska lova snabba och tillräckliga åtgärder för att skydda nästa generation från ett skadligt nikotinberoende.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye