Det är dags att modernisera kollektivavtalen

Idag växlar IKEM yrkanden med facken och sedan inleds 2023 års avtalsförhandlingar. För IKEM är det centralt att värna svensk industris konkurrenskraft och därmed även jobben i kommande förhandlingar om nya kollektivavtal.
Henrik Stävberg, förhandlingschef IKEM. Foto: Bengt Säll

Idag växlas yrkanden mellan fackförbunden inom industrin och arbetsgivarorganisationerna. Förhandlingarna väntas bli tuffare än någonsin. Världsekonomin har bromsat in och gas- och elpriser skenar. Den globala konjunkturen är satt under stor press när centralbanker världen över höjer styrräntorna i en historiskt snabb takt. Samtidigt har fackförbunden lagt fram lönekrav på den högsta nivån i Industriavtalets historia – 4,4 procent.

– Vi ser redan idag hur företagen inom innovations- och kemiindustrin tvingas vidta åtgärder för att minska sina omkostnader. 25 procent överväger att varsla personal och sex procent har redan gjort det. I jämförelse med övrig industri är IKEM:s företag mycket elintensiv och längs västkusten beroende av gas. Skenande priser slår hårt mot företagen. 4,4 procent är ett orimligt krav i en ekonomiskt svår tid, säger Jonas Hagelqvist, VD på IKEM.

– IKEM företräder drygt 70 000 medarbetare och genom innovations- och kemiindustrin skapas cirka dubbelt så många indirekta jobb i andra branscher. Vår utgångspunkt i förhandlingarna är att kollektivavtalen ska ge fortsatt goda villkor för de anställda, samtidigt som vi stärker företagens konkurrenskraft, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef på IKEM.

Idag innebär kollektivavtalen olika anställningsvillkor beroende på om de gäller för anställda inom produktionen eller för kontorspersonal. Det här vill IKEM förändra genom så kallade medarbetaravtal.

– Vi tycker inte att man behöver göra skillnad på yrkesgrupperna. Arbetsmarknaden har förändrats och därför måste kollektivavtalen moderniseras. Lika anställningsvillkor skulle minska arbetsgivarens administration, skapa laganda och en bättre organisationskultur, säger Henrik Stävberg, förhandlingschef på IKEM.

IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige växlar yrkanden med IF Metall, Unionen, Sveriges Ingenjörer, Naturvetarna och Ledarna idag, onsdagen den 21 december, kl 09.45 och kl 10.45.

Henrik Stävberg, förhandlingschef IKEM. Foto: Bengt Säll
Jonas Hagelqvist, VD IKEM. Foto: Bengt Säll

IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag som arbetar med kemi i vid bemärkelse, både som tillverkare, distributörer och som användare. Företagen är svenska och utlandsägda med en gemensam vision för hållbar tillväxt: att utveckla industriella lösningar till de globala samhällsutmaningarna. Våra 1250 medlemsföretag med 70 000 medarbetare är bland annat kemi- och plastindustrier, läkemedelstillverkare, raffinaderier eller biokemi- och bioteknikföretag, sten- tvätt-, metall- och återvinningsindustrierna.