"Kemiska tidsresor" ska lösa framtida utmaningar redan idag

IKEM – Innovations- och kemiindustrierna lanserar idag initiativet Kemiska tidsresor. Detta ambitiösa program syftar till att "skicka tillbaka" kemiska innovationer i tiden för att påskynda klimatarbetet och lösa morgondagens utmaningar redan idag.

Jonas Hagelqvist, vd IKEM.
Jonas Hagelqvist, vd IKEM. Fotograf: Bengt Säll

– Genom att utnyttja den senaste tekniken inom kvantmekanik och kemisk syntes, har vi utvecklat en metod för att projicera våra hållbarhetsinnovationer bakåt i tiden. Detta kommer att ge oss en unik möjlighet att redan idag dra nytta av morgondagens lösningar, förklarar Jonas Hagelqvist, VD för IKEM.

Med projektet, som initialt kan verka som taget ur en science fiction-roman, vill IKEM uppmärksamma vikten av innovation och framåtblickande tänkande inom kemisektorn. Programmet startar idag den 1 april 2024.

– Självklart kan vi inte skicka material bakåt i tiden på riktigt, men genom att tänka kreativt och innovativt kan vår industri förekomma framtida utmaningar och hitta lösningar innan de ens uppstår, säger Jonas Hagelqvist, VD för IKEM.

– Vi hoppas att detta initiativ, även om det är skämtsamt till sin natur, ska uppmuntra till dialog och nya idéer om hur vi kan använda vetenskap och innovation för att skapa en mer hållbar framtid, säger Jonas Hagelqvist, VD för IKEM.