EU-kandidater, riv inte upp Fit for 55!

Inför valdagen på söndag uppmanar IKEM de blivande EU-parlamentarikerna att stå fast vid Fit for 55-paketet. Industrin kräver stabilitet och förutsägbarhet för att kunna göra nödvändiga investeringar och stärka sin konkurrenskraft.

Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM
Nils Hannerz, näringspolitisk chef IKEM Fotograf: Bengt Säll

Fit for 55-paketet är avgörande för att EU ska främja klimatomställning inom industrin och nå sina klimatmål. Åtgärdspaketet innehåller bland annat mål om att koldioxidutsläppen ska reduceras med 55 procent till 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

– För att industrin ska kunna möjliggöra den alldeles nödvändiga omställningen krävs nu EU-politiker som vågar prioritera reformer som också stärker företagens konkurrenskraft, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef, IKEM.

Innovations- och kemiindustrin gör klimatinvesteringar i miljardklass och affärerna blir lönsamma först efter 20-50 år. Snabba skiften i klimatpolitiken riskerar därför innebära enorma förluster för företagen.

– Det är avgörande att vi har stabila och förutsägbara regelverk som gör det möjligt för våra företag att planera långsiktigt och genomföra de stora investeringar som krävs för att möta klimatutmaningarna och samtidigt vara konkurrenskraftiga på en global marknad, säger Nils Hannerz, näringspolitisk chef, IKEM.

IKEM kräver omedelbara åtgärder för ökad elproduktion18.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Industrins elbehov ökar med 88 TWh fram till 2035. Det motsvarar ytterligare nästan två tredjedelar av Sveriges nuvarande elanvändning. Det tidigare prognostiserade tillkommande elbehovet om 70 TWh till år 2030 har senarelagts till år 2032 med anledning av bristerna i svensk elproduktion och elnätskapacitet. Det visar en kartläggning som gjorts på uppdrag av SKGS – ett energisamarbete mellan de elintensiva industriernas branschorganisationer. IKEM kräver nu mindre snack och mer verkstad från politiken.

Industriarbetsgivarna och IKEM: Så ser förutsättningar ut inför avtal 20257.6.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk industri är avgörande för Sveriges ekonomiska utveckling och företagens internationella konkurrenskraft påverkar vilka löneökningar Sverige kan hantera. Hur ser förutsättningarna ut inför avtalsförhandlingarna 2025? Välkommen på pressträff med IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och Industriarbetsgivarna i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm den 14 juni kl 9.30.