IKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige ABIKEM - Innovations- och kemiindustrierna i Sverige AB

Industriarbetsgivarna och IKEM: Så ser förutsättningar ut inför avtal 2025

Svensk industri är avgörande för Sveriges ekonomiska utveckling och företagens internationella konkurrenskraft påverkar vilka löneökningar Sverige kan hantera. Hur ser förutsättningarna ut inför avtalsförhandlingarna 2025? Välkommen på pressträff med IKEM – Innovations- och kemiindustrierna och Industriarbetsgivarna i Näringslivets Hus, Storgatan 19 i Stockholm den 14 juni kl 9.30.

Jonas Hagelqvist, vd IKEM, och Per Hidesten, vd Industriarbetsgivarna

IKEM och Industriarbetsgivarna representerar tillsammans 2 250 företag med 160 000 anställda inom bas- och processindustrin. Under avtalsförhandlingarna 2025 kommer arbetsgivare och fack att förhandla om löner och arbetsvillkor för över 2,5 miljoner löntagare i cirka 470 avtal. Industrin sätter märket – ett kostnadstak – för resten av arbetsmarknaden. Det sker mot bakgrund av höga arbetskraftskostnader, svag produktivitetsutveckling och en geopolitisk instabilitet.

Mot den bakgrunden bjuder IKEM och Industriarbetsgivarna in till pressträff för att ge en bild av den konkurrensutsatta industrins aktuella förutsättningar. Medverkar gör Jonas Hagelqvist, vd för IKEM och Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.

Tid: Den 14 juni 2024 kl 09:30-10.30

Plats: Näringslivets Hus, Storgatan 19, Stockholm

Anmälan görs till linn.friman@ikem.se. Föranmälan krävs.

Välkomna!

Om IKEM

IKEM företräder omkring 1 250 svenska och utlandsägda företag med 70 000 medarbetare. Företagen arbetar med kemi i vid bemärkelse, både som tillverkare, distributörer och som användare. Företagen är bland annat kemi- och plastindustrier, läkemedelstillverkare, raffinaderier eller biokemi- och bioteknikföretag.

Om Industriarbetsgivarna

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder cirka 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

IKEM kräver omedelbara åtgärder för ökad elproduktion18.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Industrins elbehov ökar med 88 TWh fram till 2035. Det motsvarar ytterligare nästan två tredjedelar av Sveriges nuvarande elanvändning. Det tidigare prognostiserade tillkommande elbehovet om 70 TWh till år 2030 har senarelagts till år 2032 med anledning av bristerna i svensk elproduktion och elnätskapacitet. Det visar en kartläggning som gjorts på uppdrag av SKGS – ett energisamarbete mellan de elintensiva industriernas branschorganisationer. IKEM kräver nu mindre snack och mer verkstad från politiken.