Det gör svenskarna med skatteåterbäringen

I dagarna får miljontals svenskar ta del av flera miljarder i skatteåterbäring. Var tredje väljer att spara pengarna, men många kommer även att använda dem för privatkonsumtion. Det visar en Sifo-undersökning som betalbolaget Ecster har låtit göra.

Foto: Shutterstock

8-11 juni får många svenskar in skatteåterbäringen på kontot. Förra året fick 2,8 miljoner personer dela på 26 miljarder kronor, enligt Skatteverket.

Dessa pengar är ett välkommet tillskott i tider med inflation, räntehöjning och en orolig omvärld. Men vad gör vi då med detta tillskott?

En tredjedel av de svarande anger att de ska spara pengarna, medan nio procent kommer att investera i aktier eller fonder. Men många väljer också att sätta lite guldkant på tillvaron genom att använda pengarna på olika sätt; 20 procent av svenskarna kommer att konsumera, 12 procent kommer att resa och lika många kommer att renovera eller investera i sitt boende.

– Den som vill vara försiktig gör klokt i att lägga skatteåterbäringen på ett sparkonto med bra ränta. För andra är det ett perfekt tillfälle att utöka semesterkassan eller komma till skott med hemmaprojekt som att renovera upp badrummet, säger Anna Parmström, Chief Communication och Sustainability Officer.

Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 21-24 april 2022. Totalt intervjuades 1161 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

Det här är Ecster

Foto: Shutterstock