”Detaljstyrning och censur” – ny rapport om offentliganställda kommunikatörers arbetsmiljö

Kommunikatörerna brottas med nedskärningar, samtidigt som deras kompetens och yrkesroll ifrågasätts. I ett allt hårdare samhällsklimat får kommunikatörer agera stötdämpare och ta emot hat och hot. Det påverkar arbetsmiljön och riskerar att leda till självcensur. Det visar en ny rapport från fackförbundet DIK.

I en ny rapport vittnar DIK:s offentliganställda kommunikatörer om att de får agera buffert i forum där hat och hot sprids. De tvingas vara filter på sociala medier där tonen är hård och misstron mot det offentliga utbredd. Var tredje respondent (34 procent) uppger att deras arbetsplats har utsatts för hot de senaste två åren, exempelvis via sociala medier. Det innebär att hat och kränkningar som inte leder fram till regelrätta hot är än mer vanligt förekommande.

Fler än var tredje svarande (35 procent) oroas också över möjligheten att utföra arbetet utifrån sina yrkesetiska principer. Det finns en utbredd oro för att offentliga verksamheter censurerar sig och inte kommunicerar i frågor om exempelvis jämställdhet, klimat eller mångfald på grund av risken att utsättas för hot och hat. Hälften av de svarande oroas dessutom över att den verksamhet de arbetar i kommer att få ett mer begränsat uppdrag under de närmsta åren.

– De offentliganställda kommunikatörerna arbetar i samhällets tjänst och är avgörande för att människor ska få den information de behöver, när de behöver den. Att deras yrkesroll ifrågasätts och att de i värsta fall censureras är ett hot mot det öppna demokratiska samhället. Det är ett akut problem som chefer och ledning måste ta ansvar för, säger Anna Troberg, DIK:s förbundsordförande.

Om rapporten
Rapporten bygger på svar från cirka 700 offentliganställda kommunikatörer. De arbetar i samhällets tjänst på exempelvis myndigheter, kommuner, universitet och andra platser där det offentliga behöver nå ut med samhällsviktig information och kommunicera med allmänheten, till exempel om sjukvård, skola, smittspridning, kollektivtrafik med mera.