DHR kommenterar regeringens satsning mot kvinnovåld

Regeringen har i dag presenterat en 40-punktslista med åtgärder för att stoppa våldet mot kvinnor. Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR, är glad över satsningen men besviken över att insatser för att stoppa våld mot kvinnor med funktionsnedsättning helt saknas.
Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR

På regeringens lista finns bland annat skärpta straff, kompetenssatsningar i skolan och hos polisen, ökade möjligheter till skydd för utsatta kvinnor, olika förebyggande åtgärder, stärkt arbete mot prostitution och människohandel, förstärkt arbete inom socialtjänsten, skydd för invandrade kvinnor vid brusten anknytning och utbildning av fler yrkesgrupper gällande våld i nära relationer och htbqi-personers utsatthet för våld i nära relationer.

Åsa Strahlemo, förbundsordförande för DHR, tog emot nyheten med stora förhoppningar:

-        När jag såg rubriken så tänkte jag som många andra: Äntligen! Glädjen byttes dock ut mot uppgivenhet. År efter år efter år visar nämligen statistiken att kvinnor med funktionsnedsättning är särskilt utsatta för våld, både i det egna hemmet och ute i samhället. Det är något som DHR under många år gång på gång har påtalat för ministrar och riksdagsledamöter. Ändå, när jag läser programmet så nämns inga satsningar för att säkerställa att våldet mot kvinnor med funktionsnedsättning minskar, säger hon.

DHR menar att kunskapen behöver öka i hela samhället kring hur våldet mot kvinnor med funktionsnedsättningar ser ut. Det gäller allt från handläggare i socialtjänsten och polisen till kvinnojourer och rättsväsende. Samhället måste även säkerställa att en kvinna med funktionsnedsättning kan komma undan en förövare.

-        Skyddade boenden måste vara tillgängliga också för en person som behöver använda hjälpmedel. Även en kvinna som behöver hjälp av en eller flera andra personer för att klara sin vardag kan behöva fly från våld och hon är då extra utsatt eftersom hon kan vara i en extrem beroendeställning till förövaren. I dag är det inte alltid möjligt för en sådan kvinna att fly, för ingen hjälp finns att få. Så ska det inte vara i dagens Sverige, säger Åsa Strahlemo.

Hon hoppas nu att regeringen adderar förslag på åtgärder som kan minska våldet mot just kvinnor med funktionsnedsättning.

-        Vi på DHR finns här som en resurs och bidrar gärna i det arbetet, säger hon.

För fler kommentarer, var god kontakta: Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR – Delaktighet, Handlingskraft, Rörelsefrihet, telefon 070 – 50 88 029, asa.strahlemo@dhr.se

Åsa Strahlemo, förbundsordförande, DHR