DHR håller med FN

Efter FN:s granskning får Sverige svidande kritik. DHR håller med FN om vad som krävs för att Sverige ska leva upp till konventionen om rättigheter för människor med funktionsnedsättning.

DHR instämmer i FN:s kritik mot Sverige. På bilden DHR:s förbundsordförande Åsa Strahlemo. Foto: Anna Drvnik.

DHR delar FN:s bild av att utvecklingen rent av gått bakåt på vissa punkter när det gäller våra rättigheter. Det finns väldigt mycket kvar att göra såväl inom vardagslivet, som kring möjligheterna att delta fullt ut i samhället och rätten till stöd för personer med funktionsnedsättning.

DHR vill se skyndsamma åtgärder, såväl på kommunal som på regional och statlig nivå.

Enligt FN är det långt kvar innan människor med funktionsnedsättning fullständigt uppnår ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter. På en rad områden rekommenderar FN att Sverige ser över definitionen av funktionshinder, samordnar lagar och regler samt upprättar konkreta handlingsplaner. DHR delar den synen. Bland de många rekommendationerna från FN vill vi särskilt peka på tre punkter:

-Göra konventionen till en del av svensk lagstiftning.

Konventionen om rättigheter för människor med funktionsnedsättning tillämpas inte fullt ut, trots att Sverige skrivit under. Konventionen måste implementeras på alla nivåer i myndighetsutövning och beslutsfattande. Därför krävs att konventionen blir svensk lag. Sedan mer än ett år manifesterar DHR och andra aktivister utanför Sveriges riksdag varje vecka för detta.

-Förbättra möjligheterna för personer med funktionsnedsättning att överklaga beslut och utkräva rättigheter när kommuner och regioner inte följer konventionen.

DHR har länge kritiserat den rättslöshet som människor hamnar i när det inte är möjligt att överklaga kommunala och regionala beslut. DHR ser även en stor okunskap inom förvaltningsrätt kring FN-konventionen och dess innebörd.

-Se över diskrimineringslagen så att den ger uttryckligt skydd mot diskriminering på flera grunder och intersektionella former av diskriminering.

Idag saknas en medvetenhet om den dubbla utsatthet som drabbar kvinnor med funktionsnedsättning och även till exempel människor med annat ursprung än svenskt.

Det finns också mycket annat att göra till skydd för människor med funktionsnedsättning. Idag finns i Sverige till exempel ingen hatbrottsdefinition för oss. Det måste bli ett slut på osynliggörandet inom lagstiftning och rättsväsende, så att även människor med funktionsnedsättning omfattas av skydd mot olika former av trakasserier, brott och diskriminering.

DHR vill inom en mycket snar framtid se en ökad samverkan med lagstiftare, myndighetsutövare och andra sektorer i Sverige som finns till för att tillgodose rättigheterna för människor med funktionsnedsättning.

Åsa Strahlemo, förbundsordförande DHR

Ken Gammelgård, förbundssekreterare DHR

DHR är en idéburen demokratisk organisation som arbetar för principen om alla människors lika värde. Ett öppet Sverige, där personer med nedsatt rörelseförmåga är fullt jämlika, jämställda och delaktiga i samhället. En av utgångspunkterna är FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Tel: 08-685 80 20 Post: DHR, Box 43, 123 21 Farsta