Digital invigning av CASA SEAT, en hyllning till Barcelona

På torsdag är det dags för virtuell visning av CASA SEAT. Byggnaden är placerad mitt i hjärtat av Barcelona med syfte att främja stadens kulturliv och erbjuda människor en mötesplats för att generera idéer och skapa dialog om framtidens mobilitet.

• Torsdag 4 juni öppnar CASA SEAT dörrarna för en första virtuell visning
  • Följ den digitala invigningen på SEATs officiella YouTube-kanal
  • CASA SEAT är en hyllning till staden Barcelona där SEAT föddes för 70 år sedan
  • När förhållandena till följd av COVID-19 tillåter, öppnar CASA SEAT också för fysiska besök

Barcelona, 2020-06-02, CASA SEAT öppnar sina dörrar för världen, torsdag 4 juni, med en virtuell presentation av byggnaden som ligger i hjärtat av Barcelona. Företagets ledning och ambassadörer håller i den digitala visningen av byggnadens utrymmen och lokaler, detta för att ge en så detaljera bild som möjligt av vad CASA SEAT kommer att erbjuda när det väl öppnas för fysiska besök.

En av de som kommer att guida oss i CASA SEAT under den virtuella invigningen är SEATs vice ordförande för försäljning och marknadsföring samt VD för CUPRA, Wayne Griffiths. Invigningen kommer att genomföras på engelska och startar kl. 12:00 på SEATs officiella YouTube-kanal.

CASA SEAT skapades för att hylla Barcelona, staden där SEAT föddes för 70 år sedan, och samtidigt, med syftet att vara ett mobilitetsnav i staden, en plats för företaget att arbeta för framtiden, främja stadens kultur och erbjuda människor en mötesplats för att generera idéer, skapa dialog och möta morgondagens mobilitets- och hållbarhetsutmaningar.

DIGITAL INVIGNING AV CASA SEAT:

SEAT är det enda bilföretag som designar, konstruerar, tillverkar och marknadsför sina bilar i Spanien. Det multinationella företaget, som ingår i Volkswagen-koncernen, har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona), exporterar 81% av sina bilar och är verksamt i fler än 75 länder. 2019 sålde SEAT 574.100 bilar, fler än någonsin tidigare under sin 70-åriga historia, och redovisade en vinst efter skatt på 346 miljoner euro och en rekordomsättning på över 11 miljarder euro.

Under 2019, allokerade SEAT 1.259 miljarder euro för att accelerera sitt investeringsprogram, främst för utveckling av nya eldrivna modeller. För sitt engagemang mot klimatförändringarna och för utfasningen av fossila bränslen, har SEAT i tillägg till detta avsatt 27 miljoner euro för investeringar i hållbara initiativ och arbetar också med en ambitiös miljöstrategi, ”Move to Zero”, vars mål är att till 2030 helt ha utraderat Martorell-fabrikens klimatavtryck.

SEAT har fler än 15.000 anställda och tre produktionsanläggningar – Barcelona, El Prat de Llobregat och Martorell, där modellerna Ibiza, Arona och Leon tillverkas. Dessutom tillverkas Ateca i Tjeckien, Tarraco i Tyskland, Alhambra i Portugal och Mii electric, SEAT s första helt eldrivna bil, i Slovakien.

Wayne Griffiths utsedd till VD för SEAT23.9.2020 12:28:28 CESTPressmeddelande

Wayne Griffiths är utsedd till ny VD för SEAT och tillträder rollen från 1 oktober. Med stor erfarenhet inom bilbranschen och Volkswagen koncernen kliver bilhandlarsonen in och leder företaget med de två väldefinierade varumärkena, SEAT och CUPRA. SEATs styrelseordförande, tillika VD för Volkswagen Group, Herbert Diess har stort förtroende för Griffiths och spår fortsatta framgångar för företaget med den nya VD:n vid rodret.

SEAT boostar framgångssagan med uppgraderade Ateca 202014.9.2020 18:09:34 CESTPressmeddelande

När SEAT Ateca lanserades 2016, en rymlig, praktisk och mångsidig SUV med unik stil, tillförde modellen en ny dimension till sitt segment. Modellen kom snabbt att bli en stark spelare på den redan mycket konkurrensutsatta marknaden. Under 2019 såldes nästan 100 000 enheter och sedan introduktionen har mer än 300 000 enheter sålts. Nu fortsätter framgångssagan med uppgraderade SEAT Ateca 2020.