Digital världspremiär: Audi RS Q e-tron till Dakarrallyt

Bara knappt ett år efter att den första konceptidén presenterades har Audi Sport påbörjat testerna av Audi RS Q e-tron – bilen som Audi kommer att tävla med i Dakarrallyt för första gången i januari 2022.

Molly Pettit presenterar Audi RS Q e-tron den 23 juli kl.13.00.

Audi satsar på att bli den första biltillverkaren som använder en elektrifierad drivlina i kombination med en effektiv räckviddsförlängare (TFSI) för att slåss om totalsegern i ett av världens tuffaste rallyn.

Inbjudan till:

Digital världspremiär av nya Audi RS Q e-tron
Fredag 23 juli klockan 13.00
Länk till sändningen
: www.audimedia.tv

Moderatorn Molly Pettit kommer att guida dig genom den digitala presentationen, där Julius Seebach, chef för Audi Sport GmbH, och hans team introducerar dig till en av de tekniskt mest avancerade bilarna som Audi Sport någonsin tävlat med.

Efter presentationen kommer det att finnas omfattande bildmaterial, filmer och bakgrundsinformation om nya Audi RS Q e-tron på Audi MediaCenter.

Läs mer om de välmeriterade förarteamen, med bl.a. Mattias Ekström, som kommer att köra Audi RS Q e-tron.

Molly Pettit presenterar Audi RS Q e-tron den 23 juli kl.13.00.
Världspremiär för Audi RS Q e-tron inför Dakarrallyt

Audi är en internationell tillverkare av premiumbilar och levererade drygt 1,69 miljoner nya bilar 2020. Företaget omsatte 55,7 miljarder euro 2019 och har över 90.000 medarbetare runt om i världen, varav ca 60.000 i Tyskland.  Audi är aktivt på mer än hundra marknader globalt med produktion i 16 anläggningar i 11 länder. Audi fokuserar på nya produkter och hållbar teknik för framtidens mobilitet.  Automobili Lamborghini S.p.A, sportmotorcykeltillverkaren Ducati Motor Holding S.p.A och Audi Sport GmbH är helägda dotterbolag till Audi AG. Audi Sverige ingår i Volkswagen Group Sverige AB.

Framgångsrikt första halvår för Audi: Leveransrekord och starkt resultat30.7.2021 14:37:55 CEST | Pressmeddelande

Ett starkt resultat efter sex månader: Audi-koncernen uppnådde ett framgångsrikt halvårsresultat trots den kritiska situationen med halvledartillgång. Under perioden januari till juni levererade företaget totalt 981,681 bilar och summerade det bästa första halvåret Audis historia. Den positiva volymutvecklingen återspeglas även i det finansiella resultatet. Försäljningsintäkterna uppgick till 29,2 miljarder euro. Rörelseresultatet på 3,1 miljarder euro återspeglar den höga kundefterfrågan, en stark försäljningsinsats och fortsatt kostnadskontroll. Audi drog dessutom fördel av positiva värderingseffekter vid säkring av råmaterial. Försäljningsmarginalen på 10,7 procent ligger därför inom den strategiska målkorridoren på 9 till 11 procent. Nettokassaflödet på 5,5 miljarder euro återspeglar den finansiella styrkan inom Audi-koncernen.

Maximerad körglädje i Nya Audi RS 319.7.2021 09:39:02 CEST | Pressmeddelande

0 till 100 på snabba 3,8 sekunder, topphastighet upp till 290 km/h, RS Torque Splitter, semi-slicks och speciella RS-körlägen – nya Audi RS 3 bjuder på kördynamik på högsta nivå och klassens bästa prestandavärden. Utrustad med den prisade 5-cylindriga högprestandamotorn på 400 hk, levererar RS 3 acceleration ackompanjerad av ett mäktigt motorljud. Motorn har fått ännu snabbare respons och vridmomentet har höjts till 500 Nm. Breddad kaross, RS sportavgassystem och förardisplayer som i en racingbil – nya Audi RS 3 är präglad av sina sportiga gener.

Audi CEO Duesmann vid klimatkonferens i Berlin: Accelererar övergången till e-mobilitet22.6.2021 19:00:08 CEST | Pressmeddelande

Redan om fyra år startar produktionen av Audis sista helt nyutvecklade modell med förbränningsmotor. Från 2026 kommer premiummärket enbart lansera nya modeller som är helt eldrivna på världsmarknaden. Detta tillkännagavs av Audis CEO Markus Duesmann vid klimatkonferensen ”Climate Neutrality Foundation” i Berlin. Företaget accelererar därmed övergången till e-mobilitet. Fram till 2033 kommer produktionen av förbränningsmotorer successivt fasas ut. Senast 2050 planerar Audi att nå nettonollutsläpp.