Digital verksamhetsberättelse berättar om Stångåstadens satsningar för ett mer hållbart Linköping

Stångåstadens uppdrag är att utveckla Linköping och göra staden ännu bättre att bo och leva i. Det görs till exempel genom att med omtanke fortsätta bygga bort bostadsbristen och säkerställa bra, sunda och trygga hem till en femtedel av Linköpings invånare. I Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse, som innehåller både års- och hållbarhetsredovisning kan du läsa mer om bolagets bidrag till ett mer hållbart Linköping.

Pandemin som bröt ut under 2020 gjorde att hemmet blev en än mer central plats för många. Stångåstaden har under året ställt om och hållit igång mycket av den ordinarie verksamheten för att kunna ge kunderna en trygg och professionell service. Vid årsskiftet pågick produktion av ca 750 nya bostäder och under 2020 färdigställdes 234 lägenheter. Det genomfördes omfattande renovering av ca 250 lägenheter och totalt satsade 392 mkr på underhåll.

-          Att ha ett tryggt hem och ett samhälle där vi hjälps åt, har sällan varit viktigare. Under året har vi fortsatt ge service till våra kunder: lämnat ut nycklar, bytt kylskåp, fixat avlopp och renoverat. Vi har bara fått göra det på nya sätt. Vi har fortsatt med våra spännande nybyggen, inte minst i Ebbepark och Eddan. Detta har varit av stor vikt, inte minst för alla våra entreprenörer och andra samarbetspartners, tillsammans har vi hjälp till att hålla igång arbetsmarknaden i vår region, säger Fredrik Törnqvist, vd Stångåstaden.

Att verka för ett mer hållbart Linköping är något som går som en röd tråd genom Stångåstadens verksamhet, oavsett om det handlar om miljömässig, ekonomisk eller social hållbarhet. I Stångåstadens hållbarhetsrapport beskrivs hur Stångåstaden, tillsammans med samarbetspartners, entreprenörer och hyresgäster, arbetar med att till exempel minska energiförbrukning, öka tryggheten eller att bygga mer hållbart.

Ta del av Stångåstadens digitala verksamhetsberättelse här: https://2020.stangastaden.se

Sofie Moosberg, Finanschef, Stångåstaden, telefon 013-20 85 11

Fler kan ladda elbilen med nya laddkluster14.6.2021 12:29:00 CEST | Pressmeddelande

En ökad efterfrågan på parkeringsplatser med laddmöjlighet tillsammans med en önskan om att gynna ett hållbart resande, har gjort att Stångåstaden tillsammans med Tekniska verken har skapat två så kallade laddkluster i Linköping. Att bygga laddkluster, med flera laddplatser samlade på ett och samma ställe, är en del i en ny strategi för att kunna erbjuda framför allt Stångåstadens hyresgäster utökade möjligheter att ladda sina elbilar. Visar sig satsningen framgångsrik kan Linköping få fler laddkluster framöver.

Nu satsar vi i Berga28.4.2021 15:21:35 CEST | Blogginlägg

I dag har vi gått ut med nyheten att vi tillsammans med ICA Fastigheter, HSB Östergötland och Heimstaden inleder ett samarbete för en långsiktig utveckling av Berga centrum i Linköping. Vi är alla etablerade aktörer i området redan idag och i korta drag går samarbetet ut på att vi krokar arm och arbetar tillsammans för att utveckla Berga centrum till ett levande och attraktivt stadsdelscentrum med en mix av handel, bostäder och annan samhällsservice. Det är vår övertygelse att vi gör detta bäst tillsammans och att vi med vår gemensamma kunskap kan åstadkomma en större förändring tillsammans än var och en för sig.