Djurens Rätt om Danmarks burförbud: “Det är dags för Sverige att släppa burarna!”

Enligt ett uttalande från Danmarks livsmedelsminister tidigare idag kommer landets burar i äggfabrikerna att fasas ut, med förbud mot nyproduktion nästa år. Omställningsperioden för de producenter som har burar nu blir dock 12 år. Det är en alldeles för lång tid enligt Djurens Rätt, och något som bör få Sveriges politiker att agera.

Djurens Rätts riksordförande Camilla Bergvall gläds åt Danmarks besked men är samtidigt kritisk till den långa omställningsperioden. Foto: Djurens Rätt

Under de senaste åren har antalet hönor i bur minskat kraftigt i de nordiska länderna. Framförallt efter hårt informationsarbete från djurrätts - och djurskyddsorganisationer som Djurens Rätt och ställningstaganden hos livsmedelskedjorna. I Danmark hålls nu ungefär 13 % av hönorna i bur på bara sju äggfabriker, medan andelen är nere på 3 % i Sverige. Enligt Danmarks livsmedelsminister Rasmus Prehn (S) kommer de nuvarande burarna bli de sista, med en omställningsperiod för fabrikerna på 12 år.

– Vi firar att hönornas frihet äntligen kommer upp på politikernas agenda i grannlandet! Men samtidigt är jag kritisk till den allt för långa omställningsperioden. Det innebär åtta generationer hönor som fortsatt ska sitta instängda i burar på en yta mindre än ett A4-papper. Det är inte acceptabelt! Här kan Danmark, och följaktligen också Sverige, bättre, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Sverige bör gå före EU

I EU kommer det troligtvis bli ett burförbud inom de närmsta åren med tanke på det framgångsrika medborgarinitiativet End the Cage Age. Djurens Rätt menar att Sverige borde gå före och vara en förebild för EU som kan lyftas när beslutet fattas. Det verkar dessutom finnas en majoritet i riksdagen.

– Ett burförbud har ett starkt stöd hos den svenska befolkningen. Sverige kan gå snabbt framåt genom att fatta ett förbud med en omställningsperiod fram till och med 2024. Det är dags att släppa burarna, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt har arbetat under en lång tid för att få slut på hönor i bur både i Sverige och internationellt. Under 2021 kunde organisationen meddela att alla livsmedelskedjor slutar med försäljning av burägg efter dialog med Djurens Rätt, och att antalet hönor i bur därefter minskat kraftigt.

Djurens Rätt gör med målinriktade kampanjer och politiskt påverkansarbete skillnad globalt för de djur som är flest och har det sämst. Är sedan 1882 Sveriges ledande djurrätts- och djurskyddsorganisation med fler än 50 000 medlemmar.

Scandic Hotels utses till den djurvänligaste hotellkedjan29.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Inför stundande julledighet då många väljer att bo på hotell och inför bokningen av vårens konferensresor, släpper Djurens Rätt en ny företagsrapport där elva av de största hotell- och konferenskedjorna i landet granskas. Rapporten innehåller tre fokusområden där företagen kan och bör ställa högre krav för att förbättra för djuren. De som hamnar högst upp på prispallen är Scandic Hotels Group och utses därmed till den djurvänligaste hotellkedjan.

Djurens Rätt begär överprövning av nedlagt ärende mot åklagare i Västra Götaland22.11.2022 09:00:00 CET | Pressmeddelande

Djurens Rätt har under 2022 lämnat in över 50 anmälningar om brott mot djur i Sveriges djurfabriker. I flera fall har åklagare valt att inte inleda förundersökning trots att Djurens Rätt presenterat god bevisning för brotten och trots att åklagare i Sverige omfattas av absolut åtalsplikt. Djurens Rätt har underrättat polis om de fall som skulle kunna utgöra tjänstefel men samtliga ärenden har lagts ner. Djurens Rätt begär nu att en överåklagare omprövar ett ärende och inleder förundersökning mot åklagaren.

Djurens Rätt polisanmäler kycklinganläggning för djurplågeri10.11.2022 07:25:29 CET | Pressmeddelande

Smutsiga, döende och döda kycklingar. Turbokycklingar som har svårt att röra sig. Det är vad som syns på de bilder och filmklipp från en kycklinganläggning i Strängnäs kommun, som Djurens Rätt har mottagit från en anonym källa. Djurens Rätt har valt att polisanmäla anläggningen. Eftersom det handlar om många individer så kan fallet omfattas av den nya straffbestämmelsen grovt djurplågeri.