DO: Malmö universitet diskriminerade student med hörselnedsättning
Ärendet rör en student som påbörjade en utbildning vid Malmö universitet (tidigare Malmö högskola) hösten 2016. Inför terminsstarten tog hon kontakt med universitets stödenhet för personer med funktionsnedsättning och berättade om sin hörselnedsättning och vilka behov hon hade för att kunna ta del av undervisningen. Bland annat diskuterades tillgången till mikrofon och teleslinga i utbildningssalarna. Under hösterterminen 2016 använde föreläsarna sällan mikrofon och föreläsningarna hölls återkommande i salar utan teleslinga.
Studenten påtalade problemen vid ett nytt möte med universitetets stödenhet inför vårterminen 2017, men trots det fortsatte föreläsningarna att hållas utan mikrofon och i salar utan teleslinga. Enligt DO har universitetet genom att inte ha vidtagit skäliga åtgärder för tillgänglighet utsatt studenten för diskriminering. DO bedömer därför att staten som ansvarar för universitetet ska betala diskrimineringsersättning till studenten.
– Den här studenten har inte fått det stöd som hon har rätt till vilket har lett till att hon inte har kunnat ta del av undervisningen. Malmö universitet har enligt DO brustit i att leva upp till de krav på tillgänglighet som man ska kunna ställa på en statlig myndighet, säger Josefina Yalo, processförare på DO.
DO:s beslut innebär att DO avser att väcka talan mot staten i domstol. Det är domstolen som avgör om studenten har diskriminerats eller inte.
PRO 2018/7
Fakta
Bristande tillgänglighet är enligt diskrimineringslagen en form av diskriminering.
Med bristande tillgänglighet menas att en person med en funktionsnedsättning missgynnas genom att skäliga åtgärder för tillgänglighet inte har vidtagits för att personen ska komma i en jämförbar situation med personer utan denna funktionsnedsättning. Skäligheten ska bedömas utifrån krav på tillgänglighet i lag och annan författning och med hänsyn till de ekonomiska och praktiska förutsättningarna, varaktigheten och omfattningen av förhållandet eller kontakten mellan verksamhetsutövaren och den enskilde samt andra omständigheter av betydelse.
Vägledning i fråga om vad som kan anses vara skäliga åtgärder för tillgänglighet kan hämtas från Boverkets byggregler, föreskrifter och allmänna råd (BFS 2011:6), BBR, samt Boverkets föreskrifter och allmänna råd om avhjälpande av enkelt avhjälpta hinder till och i lokaler dit allmänheten har tillträde och på allmänna platser, BFS 2013:9.
Vad gäller krav på ljudmiljön framgår av 3:1451 BBR att i publika lokaler där personer med nedsatt orienteringsförmåga är beroende av ljudmiljön för att kunna ta del av väsentlig information ska ljudmiljön utformas för god hörbarhet, god taluppfattbarhet och god orienterbarhet. Samlingssalar och receptioner ska utrustas med teleslingor eller andra tekniska lösningar så att de blir tillgängliga och användbara för personer med nedsatt hörsel. (BFS 2013:14).
Som statlig myndighet har Malmö universitet ett särskilt ansvar för tillgänglighet enligt förordning (2001:562) om de statliga myndigheternas ansvar för genomförande av funktionshinderpolitiken.
Nyckelord
Kontakter
Clas LundstedtPressansvarig
Foto: Hans Alm
Om
Diskrimineringsombudsmannen (DO) är en myndighet som arbetar för ett samhälle fritt från diskriminering.
Följ Diskrimineringsombudsmannen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Diskrimineringsombudsmannen
Döv patient fick ingen tolk vid flera vårdbesök19.6.2024 09:32:14 CEST | Pressmeddelande
Region Gävleborg har vid upprepade tillfällen inte säkerställt att en kvinna som är döv fått tillgång till teckenspråkstolk vid vårdbesök, trots att hon tydligt informerat vården om behovet.
Bank nekade personer som är döva att utföra bankärenden30.5.2024 09:21:32 CEST | Pressmeddelande
Diskrimineringsombudsmannen, DO, bedömer att det var diskriminering när en bank nekade två personer som är döva att utföra bankärenden. Bakgrunden är att personerna kontaktade banken via telefon och då har använt sig av förmedlingstjänster där en förmedlare eller tolk utgör en länk mellan den hörande och den inte hörande.
Diskriminering när bank nekade kvinna provanställning18.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
En kvinna blev diskriminerad när hon nekades en provanställning hos en bank till följd av graviditet. Den bedömningen gör DO och begär därför att banken betalar diskrimineringsersättning till kvinnan.
Kvinna diskriminerades genom flygbolags uniformsregler11.4.2024 09:07:00 CEST | Pressmeddelande
Ett flygbolag, som tillämpar ett uniformsreglemente som inte tillåter religiösa symboler, diskriminerade en kvinna genom att neka henne fortsatt anställning med hänvisning till att hon inte var beredd att arbeta utan slöja. Den bedömningen gör Diskrimineringsombudsmannen, DO, och stämmer därför flygbolaget för diskriminering som har samband med religion eller annan trosuppfattning och kön.
Antalet anmälningar till DO fortsätter att öka10.4.2024 08:51:35 CEST | Pressmeddelande
Antalet anmälningar om diskriminering till Diskrimineringsombudsmannen, DO, fortsätter att öka. Mellan åren 2022 och 2023, var ökningen 9 procent. Det visar DO:s årliga statistikrapport som publiceras idag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum