Dold tobaksreklam för miljoner
Från januari till juni 2018 marknadsfördes tobak dolt i svensk media till ett annonsvärde motsvarande 14,8 miljoner kronor. Under sex månader publicerades totalt mer än 12 000 artiklar om tobak som tillsammans har en potentiell räckvidd på 2,6 miljarder. En stor andel av artiklarna är positiva gentemot tobak och handlar oftast om ekonomi samt börsresultat. Det avslöjar rapporten Hur tobak porträtteras i media som baseras på en undersökning som Meltwater genomfört på uppdrag av A Non Smoking Generation.
- Dagens medierapportering främjar tobaksindustrins vinstintressen. När media främst rapporterar om ekonomi normaliseras tobak som vilken annan handelsvara som helst. Sannolikt bidrar detta också till uppfattningen att tobak skapar ekonomiska värden för samhället, när det i själva verket är precis tvärtom, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.
Utöver ekonomi lyfter media ofta fram vuxnas perspektiv i tobaksfrågan. Även i de artiklar som är negativa gentemot tobak. Ordet ”barn” förekom i färre än tio procent av de artiklar som publicerades under perioden. Barn var en del av huvudnyheten i färre än två procent av alla artiklar.
- Nästan alla som börjar med tobak gör det innan de har fyllt 18 år. Därför är det olyckligt att så många artiklar handlar om vuxnas rätt att bruka tobak i stället för barns rätt till en tobaksfri uppväxt, säger Helen Stjerna.
Undersökningen vittnar även om att tobak är vanligt förekommande i sociala medier. Influencers och kända profiler sponsras av tobaksbolag för att marknadsföra deras produkter. Den dolda tobaksreklamen på bilder, i TV, film och musik är normbildande och framställer tobak som coolt eller estetiskt vackert.
Under undersökningsperioden publicerades endast fyra artiklar som berörde produktionen av tobak och dess konsekvenser för mänskliga rättigheter, hållbarhet samt miljö.
- Till skillnad från många andra industrier som granskas hårt när det kommer till barnarbete och klimatpåverkan är medias granskning av tobaksindustrin nästintill obefintlig. En seriös granskning skulle kunna göra stor skillnad både för nyrekryteringen av nya tobaksbrukare, men också för alla de barn som arbetar under oacceptabla förhållanden på tobaksfält runt om i världen, säger Helen Stjerna.
Hela undersökningen finns att ta del av i rapporten som finns bifogad. Den är också tillgänglig på www.nonsmoking.se.
Nyckelord
Kontakter
Helen StjernaGeneralsekreterare
Tel:073-339 36 44/08 10 93 00helen@nonsmoking.seBilder
Dokument
Om
Skicka brev: Box 555 12/ Besök: Järntorget 78
102 04 Stockholm
08-10 93 00http://www.nonsmoking.se/
Stiftelsen En Rökfri Generation
Stiftelsen A Non Smoking Generation har sedan 1979 verkat för att barn och ungdomar själva ska välja att inte börja använda tobak. Organisationen arbetar aktivt för att begränsa tobakens plats i samhället och skapa skyddande miljöer för barn och ungdomar.
Följ A Non Smoking Generation
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från A Non Smoking Generation
En liten keps med stora ambitioner26.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
A Non Smoking Generation inleder ett samarbete med Just Another Cap Store (JACS) för att främja en helt tobaksfri generation. En del av intäkten från varje såld keps går oavkortat till A Non Smoking Generations viktiga arbete med att utbilda och skydda barn och unga från alla former av tobak. Kepsen kommer att vara tillgänglig i JACS webbshop under maj.
När ska barns hälsa prioriteras?5.10.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Andelen unga som anser att det är lätt för minderåriga att få tag på vitt snus och e-cigaretter fortsätter att öka samtidigt som unga exponeras för tobaksreklam med oförminskad kraft. Kunskapen om nikotinets hälsorisker och hur tobak motverkar miljö och mänskliga rättigheter är fortsatt låg och nu krävs krafttag för att vända den negativa utvecklingen. Det visar årets rapport från A Non Smoking Generation.
Tobaksbarn hjälper Sveriges ungdomar att avstå tobak7.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Sedan 2013 har A Non Smoking Generation framgångsrikt spridit kunskap och inspirerat unga att förbli tobaksfria genom sin nationella föreläsningsturné i projektet Tobaksbarn. I snitt anser fler än nio av tio tillfrågade elever att föreläsningen innehåller argument för att avstå från tobak. Under de senaste åren har bruket av vitt snus och e-cigaretter ökat kraftigt bland minderåriga och behovet av kunskap som kan motivera att avstå från tobak är kanske större än någonsin.
Unga avslöjar allvarliga brister i den nya lagen30.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Två av tre ungdomar i 14-18 års ålder uppger att det är lätt för minderåriga att få tag på e-cigaretter och vitt snus. Samtidigt uppger en fjärdedel att de ofta ser reklam för dessa produkter i sociala medier. Det visar en ny Novusundersökning som genomförts på uppdrag av A Non Smoking Generation.
Parul Sharma ny ambassadör för A Non Smoking Generation13.2.2023 06:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny Novusrapport visar att en stor del av allmänheten saknar kunskap om hur tobak hotar mänskliga rättigheter och en global hållbar utveckling. Nu inleds ett samarbete mellan organisationen A Non Smoking Generation och Parul Sharma, människorättsjurist och hållbarhetsprofil, för att höja kunskapsnivån och främja politiska åtgärder som begränsar tobaksindustrins verksamhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum