Dold tobaksreklam för miljoner

Under första halvåret 2018 publicerades positiva artiklar om tobak i svensk media till ett annonsvärde som motsvarar 14,8 miljoner. En stor andel handlar om ekonomiska vinster för aktieägare i tobaksbolag och vuxnas rätt att bruka tobak. Samtidigt är dold tobaksreklam ett vanligt inslag i barns och ungas vardag via sociala medier. Detta visar en ny undersökning som genomförts av Meltwater på uppdrag av A Non Smoking Generation.

Från januari till juni 2018 marknadsfördes tobak dolt i svensk media till ett annonsvärde motsvarande 14,8 miljoner kronor. Under sex månader publicerades totalt mer än 12 000 artiklar om tobak som tillsammans har en potentiell räckvidd på 2,6 miljarder. En stor andel av artiklarna är positiva gentemot tobak och handlar oftast om ekonomi samt börsresultat. Det avslöjar rapporten Hur tobak porträtteras i media som baseras på en undersökning som Meltwater genomfört på uppdrag av A Non Smoking Generation.

-       Dagens medierapportering främjar tobaksindustrins vinstintressen. När media främst rapporterar om ekonomi normaliseras tobak som vilken annan handelsvara som helst. Sannolikt bidrar detta också till uppfattningen att tobak skapar ekonomiska värden för samhället, när det i själva verket är precis tvärtom, säger Helen Stjerna, generalsekreterare A Non Smoking Generation.

Utöver ekonomi lyfter media ofta fram vuxnas perspektiv i tobaksfrågan. Även i de artiklar som är negativa gentemot tobak. Ordet ”barn” förekom i färre än tio procent av de artiklar som publicerades under perioden. Barn var en del av huvudnyheten i färre än två procent av alla artiklar.

-       Nästan alla som börjar med tobak gör det innan de har fyllt 18 år. Därför är det olyckligt att så många artiklar handlar om vuxnas rätt att bruka tobak i stället för barns rätt till en tobaksfri uppväxt, säger Helen Stjerna.

Undersökningen vittnar även om att tobak är vanligt förekommande i sociala medier. Influencers och kända profiler sponsras av tobaksbolag för att marknadsföra deras produkter. Den dolda tobaksreklamen på bilder, i TV, film och musik är normbildande och framställer tobak som coolt eller estetiskt vackert.

Under undersökningsperioden publicerades endast fyra artiklar som berörde produktionen av tobak och dess konsekvenser för mänskliga rättigheter, hållbarhet samt miljö.

-       Till skillnad från många andra industrier som granskas hårt när det kommer till barnarbete och klimatpåverkan är medias granskning av tobaksindustrin nästintill obefintlig. En seriös granskning skulle kunna göra stor skillnad både för nyrekryteringen av nya tobaksbrukare, men också för alla de barn som arbetar under oacceptabla förhållanden på tobaksfält runt om i världen, säger Helen Stjerna.

Hela undersökningen finns att ta del av i rapporten som finns bifogad. Den är också tillgänglig på www.nonsmoking.se.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

A Non Smoking Generation kommer till Haparanda13.12.2018 06:00:00 CETPressmeddelande

Tisdag 18 december kommer A Non Smoking Generation till Haparanda för att anordna två kunskaps- och inspirationsevent i samverkan med kommunen. Syftet är att belysa tobakens inverkan på människor och miljön för att stärka det tobaksförebyggande arbetet riktat till barn och unga. Eventen riktar sig till elever och personal från högstadie- och gymnasieskolor, samt till de som arbetar med folkhälsan i kommunen och regionen.