Dramaten ställer in veckans föreställningar

På grund av hög sjukfrånvaro och flera medarbetare i karantän ställer Dramaten in alla veckans föreställningar och övergår till distansarbete de kommande sju dagarna.

Foto: Sören Vilks.

Dramatens fokus har, sedan de nya restriktionerna infördes, varit att spela teater och hålla repetitioner och produktionsprocesser igång.

Men på grund av sjukdom eller anhörigkarantän har allt fler föreställningar ställts in från dag till dag. Förra veckan ställdes 12 av 17 föreställningar in med kort varsel.

– Vi behöver nu ta ett större grepp för att bryta eventuella interna smittkedjor på Dramaten och därmed säkra resten av vårens arbete. Vi kan i nuläget inte utesluta smittspridning på arbetsplatsen, trots daglig testning. Därför införs även distansarbete i sju dagar för så gott som alla yrkesgrupper, säger Maria Groop Russel, vd för Dramaten.

Dramaten arbetar intensivt med planering och åtgärder för att säkra föreställningar och repetitionsarbete från och med tisdagen den 25 januari.

Nypremiären av De livrädda den 20 januari och urpremiären av Lars Noréns pjäs Solitarie den 22 januari kommer att flyttas fram.

Övriga föreställningar som påverkas är Måsen, Bergets topp, Alkestis, Liv död sex pop och Cabaret. Berörd publik får information via mejl.

Foto: Sören Vilks.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Vd är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.

Guldägg till Dramatens interaktiva ljudpromenad med Krister Henriksson5.5.2022 22:55:03 CEST | Pressmeddelande

Ljudpromenaden Doktor Glas, en samproduktion mellan Dramaten, DVA Studio AB och produktionsbolaget TÅBB AB, har vunnit Guldägg i kategorin Årets audio. I ljudpromenaden får publiken återuppleva dramat när de går genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Det är Doktor Glas själv, gestaltad av Krister Henriksson, som leder lyssnaren mellan de olika stockholmsadresser där Söderbergs kärleks- och morddrama utspelar sig.