Dramatens VD och teaterchef lämnar. Maria Groop Russel ny VD.

Eirik Stubø lämnar måndagen den 8 april posten som VD och teaterchef på Dramaten. Samtidigt har styrelsen utsett nuvarande vice VD Maria Groop Russel till ny VD med omedelbar verkan.

Presskonferens idag klockan 12.00 i Dramatenbaren.

Dramaten har under Eiriks ledning haft stora konstnärliga och publika framgångar. Nya samarbeten har inletts både i Sverige och internationellt. Vi hoppas få se Eirik som regissör på teatern igen, säger Dramatens styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström.

Men styrelsen anser att Dramaten behöver en omstart på de områden som rör arbetsmiljö. Och vi tror att detta bäst sker med en ny VD, säger ordföranden.

De senaste veckornas massiva uppmärksamhet kring Dramaten och arbetsmiljöfrågor har påverkat många och varit påfrestande för hela verksamheten. Och jag har under de senaste dagarna förstått att jag inte har tillräckligt stort förtroende hos tillräckligt många i personalen, säger Eirik Stubø.

Jag har fått uppdraget att leda, utveckla och driva Dramatens hela verksamhet framåt tillsammans med alla som arbetar här.  Dramaten har på påbörjat och genomfört en rad åtgärder kring arbetsmiljö på olika sätt.  Det arbetet tar jag vidare nu. På ett mer systematiskt sätt än tidigare. Jag känner mig motiverad, samlad och beslutsam och ser väldigt mycket fram emot att göra detta säger Maria Groop Russel

Styrelsen inleder omedelbart rekrytering av en ny teaterchef/konstnärlig ledare.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel.

Dramaten och Kulturhuset Stadsteatern i historiskt samarbete – sätter tillsammans upp Häxjakten17.4.2019 08:00:00 CESTPressmeddelande

De två största teaterhusen i Sverige: den moderna folkteatern vid Sergels torg och den anrika teatern vid Nybroplan gör för första gången någonsin en samproduktion. Arthur Millers Häxjakten får premiär den 14 september på Elverket. Regisserar gör Alexander Mørk-Eidem som slog igenom på Stockholms stadsteater och numera är knuten till Dramaten. I ensemblen på hela 19 skådespelare, som kommer från båda teaterhusen, ser vi bland andra Andreas Kundler, Karin Franz Körlof, Shanti Roney, Ellen Nyman och Shebly Niavarani. Biljetterna släpps idag den 17 april klockan 12.00.

Dramatenstjärnorna på Slottsteatern22.3.2019 08:30:00 CETPressmeddelande

Dramaten och Drottningholms Slottsteater samarbetar i höst. Johan Rabaeus och Andreas T. Olsson kommer att spela Beethoven och hans brorson i den nyskrivna pjäsen Dövheten av Niklas Rådström, med urpremiär den 5 september på Drottningholmsteatern. På den historiska scenen bjuder skådespelarna tillsammans med en stråkkvartett från Drottningholmsteaterns orkester på humor, värme och musik. Biljetter släpps i dag.