Dramatens VD och teaterchef lämnar. Maria Groop Russel ny VD.

Eirik Stubø lämnar måndagen den 8 april posten som VD och teaterchef på Dramaten. Samtidigt har styrelsen utsett nuvarande vice VD Maria Groop Russel till ny VD med omedelbar verkan.

Presskonferens idag klockan 12.00 i Dramatenbaren.

Dramaten har under Eiriks ledning haft stora konstnärliga och publika framgångar. Nya samarbeten har inletts både i Sverige och internationellt. Vi hoppas få se Eirik som regissör på teatern igen, säger Dramatens styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström.

Men styrelsen anser att Dramaten behöver en omstart på de områden som rör arbetsmiljö. Och vi tror att detta bäst sker med en ny VD, säger ordföranden.

De senaste veckornas massiva uppmärksamhet kring Dramaten och arbetsmiljöfrågor har påverkat många och varit påfrestande för hela verksamheten. Och jag har under de senaste dagarna förstått att jag inte har tillräckligt stort förtroende hos tillräckligt många i personalen, säger Eirik Stubø.

Jag har fått uppdraget att leda, utveckla och driva Dramatens hela verksamhet framåt tillsammans med alla som arbetar här.  Dramaten har på påbörjat och genomfört en rad åtgärder kring arbetsmiljö på olika sätt.  Det arbetet tar jag vidare nu. På ett mer systematiskt sätt än tidigare. Jag känner mig motiverad, samlad och beslutsam och ser väldigt mycket fram emot att göra detta säger Maria Groop Russel

Styrelsen inleder omedelbart rekrytering av en ny teaterchef/konstnärlig ledare.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Elever skriver monologer i dialog med Dramaten22.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Unga Dramatens dramaturger besöker i september–oktober mellanstadieelever på stockholmsskolor för att inspirera dem till att skriva monologer som sedan dramatiseras och gestaltas av skådespelare från Dramatens ensemble. Först på tur är Farstaängsskolan i Farsta som den 30 september får besök av Nina Dahn, David Book och Pierre Wilkner som då kommer att läsa de monologer som eleverna arbetat med.

Äntligen premiär för Röde Orm16.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Frans G. Bengtssons vikingadrama Röde Orm kan äntligen gå till premiär. Efter försök fram och tillbaka med olika kreativa lösningar har nu regissören Alexander Mørk-Eidem en sjövild och corona-säkrad version att visa för publiken. Huvudrollen, den rödhårige vikingen Orm Tostesson, spelas av Emma Broomé som tillsammans med kollegorna Andreas T Olsson, Gerhard Hoberstorfer, Hulda Lind Jóhannsdóttir, Karin Franz Körlof och Dramatendebutanten Lennart Jähkel ger sig ut på vikingaäventyr. Premiär på Stora scenen den 4 oktober. Biljetterna släpps fredagen den 18 september klockan 12.00.

Doktor Glas – en ljudpromenad genom Stockholm med Krister Henriksson15.9.2020 08:58:00 CESTPressmeddelande

Krister Henrikssons enmansföreställning Doktor Glas, baserad på Hjalmar Söderbergs roman, har spelats över trettio gånger på Dramatens stora scen. Nu ges publiken möjlighet att återuppleva dramat under en ljudpromenad genom Stockholm och de platser romanen utspelar sig på. Från och med idag kan publiken ladda ner en app och spela upp Henrikssons gestaltning. Genom GPS-teknik ges tillgång till en helt ny inläsning som endast går att nå via särskilda punkter runt om i Stockholms innerstad.

South African multi artist William Kentridge at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm2.9.2020 09:02:26 CESTPressmeddelande

It has been confirmed, that the South African artist William Kentridge’s double bill SIBYL will be performed at the Royal Dramatic Theatre in Stockholm, Sweden 10-11 April in 2021. Starting with a world premier of the 22-minute film with live score The Moment Has Gone and concluding with his 42 minute chamber opera Waiting for the Sibyl, this is a singular program of Kentridge’s work never before seen together. In connection with his visit, William Kentridge will also give a Performance Lecture on his artistic practice. The guest performance is part of the new format for the Bergman Festival and tickets will be released in the autumn of 2020.