Dramatens VD och teaterchef lämnar. Maria Groop Russel ny VD.

Eirik Stubø lämnar måndagen den 8 april posten som VD och teaterchef på Dramaten. Samtidigt har styrelsen utsett nuvarande vice VD Maria Groop Russel till ny VD med omedelbar verkan.

Presskonferens idag klockan 12.00 i Dramatenbaren.

Dramaten har under Eiriks ledning haft stora konstnärliga och publika framgångar. Nya samarbeten har inletts både i Sverige och internationellt. Vi hoppas få se Eirik som regissör på teatern igen, säger Dramatens styrelseordförande Ulrika Årehed Kågström.

Men styrelsen anser att Dramaten behöver en omstart på de områden som rör arbetsmiljö. Och vi tror att detta bäst sker med en ny VD, säger ordföranden.

De senaste veckornas massiva uppmärksamhet kring Dramaten och arbetsmiljöfrågor har påverkat många och varit påfrestande för hela verksamheten. Och jag har under de senaste dagarna förstått att jag inte har tillräckligt stort förtroende hos tillräckligt många i personalen, säger Eirik Stubø.

Jag har fått uppdraget att leda, utveckla och driva Dramatens hela verksamhet framåt tillsammans med alla som arbetar här.  Dramaten har på påbörjat och genomfört en rad åtgärder kring arbetsmiljö på olika sätt.  Det arbetet tar jag vidare nu. På ett mer systematiskt sätt än tidigare. Jag känner mig motiverad, samlad och beslutsam och ser väldigt mycket fram emot att göra detta säger Maria Groop Russel

Styrelsen inleder omedelbart rekrytering av en ny teaterchef/konstnärlig ledare.

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. VD är Maria Groop Russel och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Dramatens repertoar hösten 202019.5.2020 10:55:00 CESTPressmeddelande

Bakom höstens klassiker står två internationellt erkända regissörer. Den omtalade brittiska Lyndsey Turner kommer till Sverige för första gången för att sätta upp en ny version av Tjechovs Måsen, tyske Michael Thalheimer återkommer till Dramaten för att ta sig an tragedin Elektra. Den samtida ryske dramatikern Ivan Vyrypajevs pjäs Berusade ges i regi av Tobias Theorell och Tvillingarna efter ungerska Ágota Kristófs roman Den stora skrivboken ges i regi av Sofia Jupither. Nyskrivet svenskt är pjäsen Liv Strömquist tänker på sig själv, en efterlängtad uppföljare till Liv Strömquist tänker på dig! i regi av Ada Berger.

The Royal Dramatic Theatre in Stockholm initiates two digital projects with Swedish and European theatre houses15.5.2020 12:17:50 CESTPressmeddelande

Due to the extraordinary events of this spring, the Royal Dramatic Theatre has initiated two documentary projects to be published on the theater’s digital stage and online streaming service, Dramaten Play. A national collaboration with nineteen Swedish theatres entitled "The Age of Uncertainty", as well as an international collaboration between the Royal Dramatic Theatre and eight European theatres, called "Stories from Europe", based on testimonies from people working in community-carrying functions.

Dramaten initierar två digitala projekt med svenska och europeiska teaterhus14.5.2020 09:26:49 CESTPressmeddelande

Med anledning av vårens extraordinära händelser har Dramaten initierat två dokumentära projekt som ska publiceras på Dramaten Play. Ett nationellt samarbete med nitton svenska teatrar med titeln ”Osäkerhetens tid”, samt ett internationellt samarbete mellan Dramaten och åtta europeiska teatrar med titeln ”Stories from Europe” som bygger på vittnesmål från människor som arbetar i samhällsbärande funktioner.