Tyska Turistbyrån AB

DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden

Sveriges delegation på Germany Travel Mart ©UloMaasing

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna.

Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade arrangörerna och alla som hjälpte till med eventet för deras strålande insats:

– Med en smidig organisation och en vänlig och personlig atmosfär har staden Dresden och de ansvariga i teamet från Dresden Marketing GmbH gett årets GTM en professionell inramning och har representerat reslandet Tyskland på ett utmärkt sätt.

"Secondary cities" populära bland svenska resenärer

Iris Müller, marknadschef för Tyska Turistbyrån i Sverige är övertygad att staden Dresden profiterar av detta års GTM även på den svenska källmarknaden:

”Den svenska delegationen som reste till värdstaden Dresden omfattade två resejournalister, en representant från Tyska Turistbyrån och 11 buyers – främst ifrån buss och eventresebranschen samt resegrossister. Dresden som resedestination har hittills varit underrepresenterad på den svenska marknaden. Kulturstaden omtalas ofta i kombination med den tyska huvudstaden Berlin eller tjeckiska huvudstaden Prag. Trenden att upptäcka ”secondary cities”, Dresdens skönhet såsom det närliggande naturområdet längs Elbfloden med highlights som Meissen, de anrika slotten längs floden, Sächsische Schweiz och vinområdet bildade hos många GTM deltagare en positiv och aktualiserad uppfattning om Dresden. Från Sverige är det enklast att ta sig till Dresden med flyg genom att mellanlanda i Frankfurt eller München samt att flyga till Berlin och sedan ta tåg eller buss.”

Överlämnadet av pokalen

Som traditionen bjuder överlämnade värdstaden Dresden GTM-pokalen till nästa års arrangör. GTM 2019 kommer att äga rum den 12 till 14 maj i Wiesbaden.

Sveriges delegation på Germany Travel Mart ©UloMaasing

Tyska Turistbyrån AB

Följ Tyska Turistbyrån AB

Senaste pressmeddelandena från Tyska Turistbyrån AB

Kulinarisk succé när Tyska Turistbyrån bjöd på middag27.4.2018 16:19Pressmeddelande

I och med årskampanjen ”Culinary Germany” bjöd Tyska Turistbyrån tillsammans med regionen Frankens turistråd in journalister, bloggare och researrangörer till en galamiddag på den tyska ambassadörens residens på Djurgården. För den kulinariska succén var ingen mindre än stjärnkocken Ulf Wagner och hans kollega Gustav Trägårdh ansvariga som tillsammans äger och driver restaurangen Sjömagasinet i Göteborg. Som sig bör under tyska försommarsäsongen bjöds det på vit sparris i olika former som kompletterades med fantastiska vita viner - Riesling och Silvaner - från vinregionen Franken. Iris Müller, Marknadschef för Tyska Turistbyrån, samanfattar kvällen: ”Vi på Tyska Turistbyrån är mycket glada och tacksamma att vi fick vara med och arrangera en sådan middag, inte bara för att presentera Tysklands kulinariska guldkorn utan även för detta var ett av de sista evenemangen i tyska ambassadörens residens på Djurgården innan han flyttar till det nya residenset näst intill ambassaden. Event som de

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary Germany5.4.2018 14:43Nyheter

Tyska Turistbyrån lanserar Culinary GermanyDZT temakampanj Tyska Turistbyrån har lanserat temakampanjen ”Culinary Germany” med en egen microsida på www.germany.travel/culinary-germany och hashtaggen #EnjoyGermanFood. Landningssidans innehåller 16 videor i vilka två internationellt erkända experter på vin och gastronomi beger sig på en kulinarisk upptäcktsresa under mottot ”Follow the Taste” och presenterar läckerheter från alla Kampanjen ”Culinary Germany” lyfter fram typiska och traditionella erbjudanden från alla landsdelar samt även turistiska innovationer och ovanliga locations. Kampanjen ger besökaren möjlighet att på ett autentiskt vis uppleva Tysklands olika regioner på nya sätt via deras kulinariska traditioner. Dessutom har vi på Tyska Turistbyrån i samarbete med Sveriges största resetidning Vagabond handplockat några av Tysklands kulinariska guldkorn och tipsar om sköna upplevelser, evenemang och aktiviteter i dessa natursköna områden. Njut av en inspirerande läsning och glöm

Tyskland som trendresmål: DZT noterar rekordresultat för åttonde året i rad8.3.2018 16:51Pressmeddelande

Tysklands incoming uppnår rekordresultat för åttonde året i rad. Från januari till december 2017 registrerade Statistisches Bundesamt 83,9 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är en ökning med 3,1 miljoner i jämförelse med föregående år och motsvarar en tillväxt på 3,6 procent. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus, förklarar: – Tysklands incoming har utvecklats dynamiskt under hela 2017 och årsresultatet visar på en nästan tre gånger så hög tillväxt jämfört med siffrorna från 2016. Orsakerna till det utmärkta resultatet är dels grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna men framför allt reslandet Tysklands strålande positionering i den internationella konkurrensen. Tyskland åtnjuter särskilt hög popularitet bland semesterresenärer runt om i världen. Ökad efterfrågan på semesterresor till Tyskland De privata resorna ökar och fungerar som tillväxtmotorer fö

Jahresfrühstück: Tyska Turistbyrån presenterar CulinaryGermany, Berlin och 100 år Bauhaus16.2.2018 14:40Nyheter

Tillsammans med den tyska huvudstadens turistbyrå visitBerlin bjöd Tyska Turistbyrån in aktuella samarbetspartner inom media och turistbranschen och influencers till årets kickoff/Jahresfrühstück på Scandics signaturhotell Downtown Camper by Scandic. Ett fyrtiotal besökare var med när Iris Müller, Marknadschef på Tyska Turistbyrån och hennes kollega Frederic Foerster, press och webbansvarig, presenterade den positiva utvecklingen för Tyskland som turistdestination samt de aktuella kampanjerna Culinary Germany (#enjoygermanfood) och 100 år Bauhaus. Efteråt fick gästerna en visuell inblick i hur en 24 timmars upplevelse i Berlin kan se ut, när Peggy Gallert, Media Relations Manager visitBerlin och hennes kollega Catarina Erceg, Trade Relations Manager visitBerlin, presenterade Berlin 365 dagar om året 24/7. Kunde du inte delta på evenemanget? Inga problem! Hör av dig till frederic.foerster@germany.travel för presentation och pressmaterial.

Tyskland ser fram emot ett positivt årsresultat8.2.2018 14:30Pressmeddelande

Strax innan de avslutande siffrorna för år 2017 är klara visar det sig att tysk incomingturism har slagit ännu ett rekord: Från januari till november registrerades enligt Statistisches Bundesamt 78 miljoner internationella övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler. Detta är 3,5 procent fler övernattningar än under samma period förra året. Petra Hedorfer, styrelseordförande för Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), förklarar: – Under 2017 utvecklades Tysklands incoming betydligt mer dynamiskt än föregående år. I jämförelse med 2016 års försiktiga ökning på 1,4 procent kan vi räkna med dubbelt så höga tillväxtsiffror för 2017. Det är delvis grundläggande ekonomiska faktorer och politisk stabilitet i de viktiga källmarknaderna som påverkar resultatet i positiv riktning, men framför allt reselandet Tysklands strålande positionering på marknaden – 'Germany simply inspiring'. Förändrat resebeteende hos Svenskar Från Sverige har 1 659 533 övernattningar registrerats mellan

DZT uppnår guldstatus vid Green Globe-certifieringen1.2.2018 14:23Pressmeddelande

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) har med framgång godkänts för återcertifieringen i Green Globe Program. DZT tilldelades guldstatus för en kontinuerlig certifiering under fem år i följd. Petra Hedorfer, styrelseordförande i DZT, förklarar: – Reselandet Tyskland ska vara en destination som präglas av varierade och hållbara erbjudanden och tjänster inom turism. Vi som företag föregår med gott exempel genom att aktivt jobba på att minska våra ekologiska fotavtryck. Genom att uteslutande använda oss av ekologisk ström på vårt huvudkontor samt genom att arrangera den globala turismmässan Germany Travel MartTM som Green Meeting har vi enbart i år minskat CO2–utsläppen med nästan 200 ton. Green Globe-certifiering ger internationellt erkännande Green Globe Certification Standard är en global certifieringsprocess för reseindustrin. För att delta krävs det att alla hållbara aktiviteter dokumenteras enligt en omfattande lista med kriterier på områdena hållbart management, samhälle, ekonomi,