DZT rapporterar: Stor succé för GTM i Dresden

Sveriges delegation på Germany Travel Mart ©UloMaasing

Den 44:e Germany Travel Mart™ (GTM) togs mycket väl emot bland deltagarna. Det var staden Dresden som hade äran att arrangera 2018 års GTM den 6 till 8 maj. Tysklands mest betydelsefulla B2B-plattform lockade 527 experter och beslutsfattare från den internationella resebranschen samt internationella journalister från de viktigaste källmarknaderna.

Deltagarna informerades om de senaste resetrenderna, nyutvecklingar och aktuella turistprodukter i Tyskland. Under den två dagar långa workshopen på Messe Dresden möttes över 338 utställare från hotell och transportbranschen samt lokala och regionala turistorganisationer som presenterade sina mångfaldiga och högkvalitativa erbjudanden inför en internationell branschpublik. Runt 19 000 affärsmöten bokades via mässans onlineverktyg. Deltagarna var mycket positiva till det välorganiserade eventet och lovordade den utmärkta organisationen, servicen på plats och användandet av kollektivtrafik.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, tackade arrangörerna och alla som hjälpte till med eventet för deras strålande insats:

– Med en smidig organisation och en vänlig och personlig atmosfär har staden Dresden och de ansvariga i teamet från Dresden Marketing GmbH gett årets GTM en professionell inramning och har representerat reslandet Tyskland på ett utmärkt sätt.

"Secondary cities" populära bland svenska resenärer

Iris Müller, marknadschef för Tyska Turistbyrån i Sverige är övertygad att staden Dresden profiterar av detta års GTM även på den svenska källmarknaden:

”Den svenska delegationen som reste till värdstaden Dresden omfattade två resejournalister, en representant från Tyska Turistbyrån och 11 buyers – främst ifrån buss och eventresebranschen samt resegrossister. Dresden som resedestination har hittills varit underrepresenterad på den svenska marknaden. Kulturstaden omtalas ofta i kombination med den tyska huvudstaden Berlin eller tjeckiska huvudstaden Prag. Trenden att upptäcka ”secondary cities”, Dresdens skönhet såsom det närliggande naturområdet längs Elbfloden med highlights som Meissen, de anrika slotten längs floden, Sächsische Schweiz och vinområdet bildade hos många GTM deltagare en positiv och aktualiserad uppfattning om Dresden. Från Sverige är det enklast att ta sig till Dresden med flyg genom att mellanlanda i Frankfurt eller München samt att flyga till Berlin och sedan ta tåg eller buss.”

Överlämnadet av pokalen

Som traditionen bjuder överlämnade värdstaden Dresden GTM-pokalen till nästa års arrangör. GTM 2019 kommer att äga rum den 12 till 14 maj i Wiesbaden.

Sveriges delegation på Germany Travel Mart ©UloMaasing

Strålande resultat för tysk incoming fortsatte under hösten15.1.2019 11:27:53Pressmeddelande

Tysklands incomingturism avslutar sommarsäsongen med ett lysande resultat för oktober. Enligt siffror från Statistisches Bundesamt uppgick antalet utländska övernattningar i logianläggningar med tio bäddar eller fler till 7,5 miljoner, vilket är sex procent mer än under oktober 2017. Sammanlagt steg antalet utländska övernattningar under perioden januari till oktober 2018 med fem procent till 75,7 miljoner.

100 år Bauhaus – upplev jubileet i Sachsen-Anhalt18.12.2018 13:00:00Pressmeddelande

2019 firar Tyskland 100 år sedan grundandet av Bauhaus tillsammans med partner över hela världen. Grundad i Weimar 1919, flyttad till Dessau 1925 och stängd i Berlin 1933, existerade designskolan bara i sammanlagt 14 år. Trots det har Bauhaus en fortsatt stor betydelse än idag. Dessau, som ligger ungefär 13 mil sydväst om Berlin (knappt 2 timmar med bil/tåg), är staden som är mest associerad med Bauhaus. Det var här designskolan var aktiv under längst tid och det var här den hade sina glansdagar mellan 1925 och 1932. Den här perioden var också glansdagarna för Bauhaus-arkitekturen, och det är därför de flesta Bauhaus-byggnader är belägna i Dessau-Roßlau. Bauhaus-byggnaden (skolan), Mästarhusen och "Laubenganghäuser" (loftgångshusen) är UNESCO-världsarv. I Dessau-Roßlau äger ett väldigt speciellt event rum för att markera 100-årsjubileet: invigningen av Bauhaus Museum, som för första gången kommer ha passande utrymmen för en omfattande utställning för allmänheten av stiftelsen Bauhaus D

Tyska storstadstips - nästan utan julmarknader7.12.2018 13:27:36Nyheter

Det går inte att undvika en promenad på julmarknad om du åker på vinterresa till de nordtyska städerna i december, men du kan få mer innehåll i resan än bara gran och Glühwein - med kultur, god mat och shopping till attraktiva priser. * Kolla in det gamla Västberlin - eller Berlin West, som Charlottenburg ofta kallas. Distriktet blomstrar igen efter att strålkastarna har riktats mot öst i många år. * I Hamburg kan du också flytta lite från det traditionella centrumet och uppleva livet i de unga stadsdelarna öster och väster om stadens centrum. * Bremen är staden av överraskningar där du hittar de allra bästa tyska vinerna, och i februari klär du på dig partydräkten och dansar samba på gatorna. * Lübeck får inte heller missas: bakom historiska fasader kan du till exempel hitta både kryddig gastronomi och cocktailbarer. * Hannover är mycket mer än mässor, och de många internationella gästerna sätter ribban högt när det gäller shopping och kultur. Från och med nyåret kan du kombinera uppl