DZT utnämns till ÖKOPROFIT®-företag 2020

Utmärkelse för hållbara affärsmetoder – satsning som ÖKOPROFIT®-företag del av långsiktig hållbarhetsstrategi
FOTO: © Getty Images / PeopleImages

Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT), med huvudkontor i Frankfurt am Main, har för sjätte året i rad certifierats som ÖKOPROFIT®-företag. Rosemarie Heilig, avdelningschef för Umwelt und Frauen (Miljö och kvinnor) i staden Frankfurt am Main, överlämnade diplomet till Olaf Schlieper, innovationsmanager på DZT.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, förklarar:

Hållbarhet är inte bara ett viktigt kriterium i valet av resedestination för en ständigt ökande skara resenärer. Hållbarhet är också en av varumärket destination Tysklands grundläggande aspekter. Det är anledningen till vårt engagemang i en långsiktig tredelad hållbarhetsstrategi som består av socialt ansvar, miljö- och klimatskydd samt lönsamhet. Coronakrisen har ytterligare höjt människors medvetenhet för hållbara och långsiktiga produkter. Som nationellt turistorgan integrerar vi det breda och hållbara utbudet av turismerbjudanden och -tjänster i vår marknadsföring och går som företag i bräschen genom att kontinuerligt minska vårt eget ekologiska fotavtryck.

Hållbarhetsstrategi på tre pelare

DZT:s hållbarhetsstrategi vilar på tre pelare. Den första pelaren gäller utvecklingen av specifika hållbara erbjudanden och projekt. Här tillhandahåller DZT sina partners sitt vetande i olika format och länkar samman kompetens inom det egna nätverket.

Med den andra pelaren, 'kommunikationsstrategi', förankrar DZT hållbarhetsaspekten i varumärkeskärnan, bland annat genom att fokusera på temamarknadsföring och genom att inkludera samtliga marknadsföringsinstrument. Ett exempel på detta är den aktuella kommunikationskampanjen ”FeelGood” där hållbara kvalitetsprodukter sammanlänkas. DZT presenterar regelbundet den höga standard som destination Tyskland har uppnått vid internationella workshops och konferenser. Den tredje pelaren – internt hållbarhetsinitiativ – länkar samman alla aktiviteter som går under aspekten hållbarhet som företaget är engagerat i. DZT har framgångsrikt deltagit i Green Globe-certifieringen sedan år 2014.

DZT som ÖKOPROFIT®-verksamhet i Frankfurt

Sedan 2014 är DZT ett ÖKOPROFIT®-företag i Frankfurt (ÖKOlogisches PROjekt Für Integrierte Umwelttechnik, ung. Ekologiskt projekt för integrerad miljöteknik). Detta samarbetsprojekt mellan kommuner och lokala företag strävar efter att förbättra företagsmiljövården genom att minska resursförbrukningen, optimera energieffektiviteten och samtidigt minska driftskostnaderna.

Under 2020 minskade DZT och 30 andra ÖKOPROFIT®-företag tillsammans koldioxidutsläppen med 12 631 783 kg. De medverkande företagen uppnådde också imponerande besparingar inom andra områden som vatten, råvaruförbrukning och avfall. Tillsammans ledde nätverkets olika åtgärder till kostnadsminskningar på 710 820 euro.

DZT stöttar energieffektivitetsnätverket bland annat genom att genomföra Germany Travel Mart 2019 i Wiesbaden som lågutsläppsevent (vilket gav en besparing på 26400 kg CO₂), genom att kompensera för oundvikliga affärsresor via atmosfair, samt genom interna åtgärder för att öka hållbarheten.

FOTO: © Getty Images / PeopleImages