Ecster lanserar Banking as a Service

Ecster breddar sitt erbjudande till Banking as a Service (BaaS). Det ger detaljhandelsföretag möjlighet att erbjuda finansiella tjänster utan att själva behöva investera i tekniska lösningar.

Sanna K Augustsson, CEO, Ecster. Foto: Lars Eriksson

Banking as a Service innebär lite förenklat att ett företag som vill erbjuda sina kunder bankrelaterade produkter kan ansluta sig till en befintlig finansiell aktör, utan att själva behöva starta bank. Via API:er får företaget tillgång till de finansiella tjänster, produktutveckling, kreditriskbedömning och regelverk som krävs. Företaget kan koncentrera sig på sin kärnaffär och samtidigt korta ”time to market” för sina finansiella tjänster.

Ecster har under en tid utvecklat tekniska förutsättningar som innebär att företag med större kundflöden kan ansluta sig till API:er för bland annat betalkonto och kort, lojalitetsprogram och en automatisk kreditprocess, för att sedan erbjuda produkterna i sina kanaler och i sitt eget namn.

–  Det blir allt vanligare att större handlare med ett starkt kundfokus vill erbjuda finansiella tjänster i sina egna kanaler. Då slipper de släppa ifrån sig kundrelationen till andra aktörer efter köpet, vilket leder till ökad kundlojalitet och skapar mervärde, säger Sanna K Augustsson, CEO på Ecster.

Målgruppen för Ecsters Banking as a Service-erbjudande beskrivs som konsumentkedjor med stort fokus på kundupplevelser och att bygga sitt eget varumärke. Flera aktörer har uttryckt intresse.

– Med BaaS breddar vi vårt erbjudande till säljföretagen och kompletterar våra övriga erbjudanden. Det förstärker också vår ambition att skapa långsiktig lönsamhet för våra säljföretag med lojala och återkommande kunder, säger Sanna K Augustsson.

Sanna K Augustsson, CEO, Ecster. Foto: Lars Eriksson

Ecster samarbetar med tusentals säljföretag och erbjuder betallösningar för e-handel och fysiska butiker. Ecster finns i Sverige samt i Finland under varumärket Aktiiviraha.