Edtech växer så det knakar

Framtidens teknik för utbildning formas i Sverige. Digitala verktyg inom utbildning är en växande marknad som omsätter miljardbelopp. Startups inom edtech frodas i Stockholm.

Konferensen Edtech Sweden. Foto: EFN Ekonomikanalen.

Education technology, eller edtech, är ett växande område inom tech där digitala verktyg inom utbildning står i fokus. Det är en av världens mest snabbväxande marknader där Stockholm är en av de platser i världen där den utvecklas snabbast.

”Branschen har vuxit jättemycket och i Sverige finns över hundra edtech-startups”, säger Ulf Skarin grundare av konferensen Edtech Sweden.

Stockholm rankades nyligen som nummer 10 på investmentbolaget Navitas Ventures lista över världens bästa edtech miljöer.

Men det är inte bara inom skolan som edtech växer.

”I dag är det alla branscher. Det är helt branschoberoende det vi jobbar med”, säger Nina Strandberg, vd-assistent och säljare på Tictac Interactive, ett av de företag som deltar i konferensen.

Se hela inslaget här (03:47, nytt fönster)

Konferensen Edtech Sweden. Foto: EFN Ekonomikanalen.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, reklamfri och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.

Anders Borg till Riksbanken: ”Jag har väldigt svårt att se varför man ska höja räntan.”8.11.2019 14:02:31 CETPressmeddelande

Sveriges ekonomi är på väg in i en avmattning, och Riksbanken bör därför inte höja styrräntan. Den bedömningen gör tidigare finansminister ANDERS BORG i en intervju med EFN:s programledare GABRIEL MELLQVIST i EFN möter. ”Jag har väldigt svårt att se varför man ska höja räntan”, säger Anders Borg i ett samtal om sin självbiografi, som spänner över kriser, ekonomi och favoritböcker.