Efter regeringens biogasbesked: Arla och Gasum utökar samarbetet

Efter regeringens besked om att långsiktigt stödja biogasproduktionen i Sverige utökar nu Arla och Gasum sitt samarbete som ska säkerställa tillgången till biogas och biogödsel. Målsättningen är att kraftigt öka möjligheten för Arlabönder att leverera gödsel som Gasum ska använda för produktion av biogas och biogödsel. Det gör att tillgången till biogas för tunga transporter kommer förbättras.

Arla påbörjade 2019 en biogasrevolution. Idag rullar 10 biogaslastbilar och tre nya på gång under 2021. Sammanlagt kommer de köra ca 250 000 mil per år. En körsträcka som hade krävt 1 000 000 liter diesel vilket motsvarar 7000 badkar.

För att fortsätta biogasrevolutionen är det nödvändigt att tillgången på biogas ökar. Biogasproduktion från kogödsel är också en viktig del av Arlas hållbarhetsagenda på mjölkgårdarna eftersom det minskar utsläpp och näringsförluster på gårdsnivå. Det finns redan idag drygt 80 mjölkgårdar som investerat i egen produktion, eller levererar gödsel till olika former biogasanläggningar. För att öka möjligheterna för bönderna inleder nu Arla även ett samarbete med Gasum. Arla har i tidigare beräkningar kommit fram till att potentialen av produktionen av biogas från gödsel från alla Arlas gårdar i Sverige motsvarar totalt ungefär 54 miljoner liter diesel.

"Genom samarbetet hoppas Arla på att fler mjölkgårdar får möjlighet att på ett effektivt och lönsamt sätt bidra med gödsel till biogasproduktion samtidigt som tillgången till flytande biogasbränsle för Arlas transporter ökar" säger Malin Leander, logistikdirektör Arla Sverige

Gasum är experter inom den nordiska gassektorn och energimarknaden. De arbetar för en renare framtid genom effektiva gas- och energilösningar, exempelvis genom investeringar i infrastruktur med tankstationer för flytande biogas för tunga transporter och produktion av biogas och biogasanläggningar. En av Gasums planerade stora satsningar inom produktion av flytande biogas är i Götene, där gödsel är tänkt som den primära råvaran. Anläggningen har fått stöd via Klimatklivet, ett statligt investeringsstöd som regeringen också idag gav besked om att utöka.

"Gasum ser samarbetet med Arla som en avgörande del i att realisera den potential som biogasen har i Sverige. För att lyckas med den gröna omställningen av hela samhället är det avgörande att vi utnyttjar alla de bästa resurserna vi har. Biogas är en av de allra bästa förnybara energiformerna eftersom den är skolboksexemplet på cirkularitet. Genom att utnyttja restprodukter som gödsel så uppnår vi inte bara stora förbättringar för klimatet utan vi löser även utmaningar med avfall, och bidrar till en minskad övergödning. De tydliga signaler som regeringen nu ger, är mycket positiva för branschen, klimatet och Gasum ytterligare planerade investeringar de kommande åren för att öka tillgängligheten på biogas" säger Johan Grön, Vice President, Biogas Gasum

"Det biogasproduktionsstöd som regeringen nu föreslår i budgeten är en förutsättning för expansionen av biogas i Sverige. När det nu kommer på plats är det viktigt att industrin, jordbruket och transportsektorn möter upp och investerar i biogasen. Som bondekooperativ med 2300 medlemmar i Sverige, Sveriges största livsmedelsföretag och en av Sveriges största transportköpare ser vi fram emot att vara en motor i det arbetet" avslutar Malin Leander.

Senior Director Logistics, Arla Sverige

Arla Foods är ett internationellt mejeriföretag och en kooperativ förening som ägs av 9 400 mjölkbönder i Sverige, Danmark, Tyskland, Storbritannien, Belgien, Luxemburg och Nederländerna. Med visionen att skapa framtiden inom mejeri för att sprida hälsa och inspiration i världen, helt naturligt, är Arla i Sverige hem åt älskade varumärken som Arla Ko, Bregott, KESO och Pucko. Arla är världens största producent av ekologiska mejeriprodukter och en av de starkaste aktörerna i den internationella mejerivärlden. I dag har Arla 12 mejerier i Sverige som drivs till 100% på grön el och alla egna tunga transporter är fossilfria.

Ny rapport: Svensk mjölk- och nötköttsproduktion kan nå Parisavtalets klimatmål18.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag lanseras rapporten ”Framtidens Jordbruk: Mjölk och Nötkött” där stora delar av livsmedelsbranschen i Sverige tillsammans kartlagt utmaningar och möjligheter för en än mer hållbar produktion till 2050. Resultaten visar att den svenska produktionen av mjölk och nötkött kan minska klimatutsläppen i linje med Parisavtalet, samtidigt som produktiviteten ökar och biologisk mångfald gynnas.