Efter-semestern-effekt: bostadspriserna upp på bred front i augusti

Bostadspriserna vände upp på bred front i augusti efter mer dämpade sommarmånader. Lägenhetspriserna steg i samtliga regioner med undantag för i Storgöteborg där de stod mer eller mindre stilla. Villapriserna steg också, med undantag för i Storstockholm där de stod stilla och Mellersta Sverige där de sjönk svagt. I samtliga storstadsområden ligger priserna på både lägenheter och villor kvar under toppnoteringarna tidigare under året. Detta visar SBAB:s och Booli:s prisindex HPI baserat på samtliga registrerade bostadsförsäljningar på Booli under augusti.

Lägenhetspriserna upp på bred front i augusti …
Lägenhetspriserna steg på bred front under augusti med undantag för i Storgöteborg där de stod mer eller mindre stilla (-0,1 procent). Som mest steg lägenhetspriserna i Mellersta Sverige där de ökade med hela 4,4 procent. I Storstockholm och Stormalmö ökade de med 1,3 respektive 1,1 procent.

- Efter två sommarmånader med röda siffror i storstadsområdena ser vi nu att lägenhetspriserna vänt upp något i Storstockholm och Stormalmö. Priserna ligger dock fortfarande kvar under de tidigare toppnoteringarna under året, säger Robert Boije, chefsekonom på SBAB.

… och även villapriserna
Även villapriserna steg på bred front, med undantag för i Stockholm (0,0 procent) och Mellersta Sverige (-0,6 procent). I Stormalmö ökade villapriserna med hela 3,8 procent, vilket var den högsta noteringen i Sverige för de områden indexet beräknas för.

- Som väntat, och som vi förutspådde i början av augusti när vi kommenterade de röda sifforna för juli, har både lägenhets- och villapriserna hoppat upp igen i augusti, med undantag för i några regioner. Det är högst troligt en ”efter-semestern-effekt” i linje med normala säsongsmönster, säger Robert Boije.

- Det blir nu intressant att följa utvecklingen under hösten. Vi vet erfarenhetsmässigt att hösten brukar vara mer lugn på bostadsmarknaden, men osäkerheten är för närvarande stor. I ena vågskålen, som lutar mot stillastående priser i närtid eller kanske till och med fallande priser på lite sikt, ligger stigande långa boräntor framöver och en viss återgång till mer normala konsumtionsmönster i takt med att pandemin klingar av. I den andra vågskålen ligger ökande optimism i kölvattnet av det succesivt förbättrade ekonomiska läget i stort i Sverige, säger Robert Boije.

Se tabell med prisutveckling i olika områden i Sverige nedan.

Anm: SBAB Booli Housing Price Index (HPI) uppdateras en gång i månaden och visar prisutvecklingen på bostadsmarknaden den senaste kalendermånaden, de tre senaste kalendermånaderna, de 12 senaste månaderna, sedan årsskiftet och sedan den senaste toppnoteringen. Indexet baseras på samtliga på Booli registrerade bostadsförsäljningar under den aktuella perioden. HPI beräknas som ett index med en hedonisk prismodell som förutom prisnoteringar använder information om bl.a. bostädernas storlek, taxeringsuppgifter, tomtstorlek, antal rum, våning, månadsavgift och geografisk placering, samt avgift till bostadsrättsföreningen. På så sätt tar indexet hänsyn till (kontrollerar för) att de bostäder som sålts vid olika tidpunkter kan skilja sig åt. För geografisk information används kommun- och stadsdelstillhörighet. Prisindexet går tillbaka till 2013. Indexet är uppdelat för lägenheter och villor och beräknas för 6 geografiskt skilda områden. Indexet finns tillgängligt i Boolis analysverktyg Booli Pro. Booli är en del av SBAB.

SBAB:s affärsidé är att med nytänkande och omtanke erbjuda lån och sparande samt andra tjänster för bättre boende och boendeekonomi till privatpersoner, bostadsrättsföreningar och fastighetsbolag i Sverige. SBAB bildades 1985 och ägs av svenska staten. Bostadssajten Booli och boendeappen Boappa är en del av SBAB. Antal bolånekunder uppgår till 288 000 och 391 000 privatpersoner har sparkonto (per den 30 juni 2021). Antal medarbetare (FTE) är 811. SBAB bidrar till bättre boende och boendeekonomi. SBAB prioriterar fyra av FN:s globala hållbarhetsmål (8, 11, 12 och 13) inom ramen för Agenda 2030. Målen utgör en integrerad del av SBAB:s hållbara styrmodell och dagliga arbete. Läs mer på: sbab.se, booli.se, boappa.com, facebook.com/sbabbank, twitter.com/sbabbank, linkedin.com/company/sbab-bank.

Glädjeskutt i svensk ekonomi, bostadsbrist på väg att lösas och behov av fler moderna trädgårdsstäder17.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Svensk ekonomi går som tåget och inflationen ökar snabbare än väntat. Riksbanken kommer att tvingas justera upp räntebanan och höja reporäntan tidigare än de indikerat. Ett omfattande bostadsbyggande i kombination med en kraftigt nedreviderad befolkningsprognos talar för att bostadsbristen är löst till 2027. Prioriteringsordningen i byggandet måste dock ses över - vi behöver nya moderna trädgårdsstäder. Detta är några av slutsatserna i Bomarknadsnytt nr 3, 2021.

Hög tid att se över prioriteringsordningen i bostadsbyggandet6.9.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det byggs för få villor i Sverige. I två av tre storstadslän – Stockholm och Skåne – råder underskott i produktionen och trenden går snabbt mot underskott även i Västra Götaland. Detta visar SBAB Booli Housing Market Index (HMI) för andra kvartalet 2021. Indexet visar också att prioriteringsordningen i byggandet framöver för Sverige som helhet bör vara småhus, bostadsrätter och hyresrätter.

Reporäntan och de rörliga boräntorna kvar på nuvarande nivå till hösten 202319.8.2021 06:30:00 CEST | Pressmeddelande

Riksbanken höjer reporäntan nästa gång i november 2023. Det får de rörliga boräntorna att ligga mer eller mindre stilla på nuvarande nivå fram till dess. De långa marknadsräntorna föll oväntat tillbaka under sommaren vilket talar för att de långa bundna boräntorna höjs senare än tidigare väntat. Det är mycket förmånligt att binda boräntan på lite längre tid och allt fler väljer att göra det. Det är dock viktigare än någonsin att vara vaksam på de stora skillnaderna mellan list- och snitträntorna. Det är några av slutsatserna i Boräntenytt nr 4, 2021.