Efter snökaoset: försämrad snöröjning att vänta
I M Sveriges undersökning svarade över 130 kommuner på frågor om finansiering och prioritering i vinterväghållet. Något som tydligt framkommer av undersökningen är att kommunerna prioriterar fotgängare och cyklister i vintervägunderhållet. 48 procent av kommunerna svarade att gång- och cykelvägar prioriteras högst, 45 procent svarade att gång- och cykelvägarna prioriteras högst tillsammans med vissa typer av vägar (till exempel huvudgenomfartsleder, vägar till skolor eller vägar som används av kollektivtrafiken), medan endast 6 procent uppgav att de prioriterar betydande vägar högst.
– Det kan finnas goda skäl för kommunerna att prioritera gång- och cykelvägar, såsom att oskyddade trafikanter är mer utsatta för vädrets påverkan och riskerar allvarligare skador vid olyckor. Vissa kommuner ser också prioriteringen som en del i målsättningen att fler ska cykla eller gå i stället för att ta bilen. Framkomligheten för bilister och framför allt utryckningsfordon måste dock också fungera. På detta område är det för dåligt i delar av landet, säger Tony Gunnarsson, sakkunnig trafiksäkerhet, på Riksförbundet M Sverige.
Endast 8 kommuner, eller 6 procent, har i år höjt budgeten för snöröjning. Resten index-uppräknar bara budgeten eller låter den ligga stilla. Detta kommer i många fall innebära sämre vinterväghållning eftersom lönsamheten vid snöröjning blir allt sämre och kommunerna har färre intresserade utförare. Riksförbundet M Sverige vill nu att Sveriges kommuner, liksom Trafikverket, ökar sina satsningar på vinterväghållning och snöröjning.
– Friktionen spelar avgörande betydelse för framkomlighet och trafiksäkerhet. Vintervägunderhållet genomförs i dag med varierande kvalitet i landet, där känsliga vägavsnitt inte sällan saknat halkbekämpning inom föreskriven tid med allvarliga olyckor som följd. Det behövs mer resurser, tydligare tidsgränser för insatser och fler uppföljande kvalitetskontroller av vinterväghållningen på både kommunala och statliga vägar.
Flera faktorer talar för försämrad vinterväghållning i framtiden med nuvarande utveckling. Högre bränslepriser, högre krav på maskiner och perioder med mindre snö har ätit upp lönsamheten i snöröjningen, varför färre entreprenörer är intresserade. Även lantbrukets tillbakagång och bristen på maskinförare gör anbuden färre.
Framför allt är dock försämring av vintervägunderhållet att vänta att till följd av den allmänna nedprioriteringen av vägunderhållet i Sverige.
– Vägunderhållet har under många år nedprioriterats, vilket har gjort att underhållsskulden har vuxit till 23 miljarder kronor, enligt Trafikverket. Vintervägunderhållet måste prioriteras högre i såväl kommunernas som statens budget, annars hotas trafiksäkerheten, säger Tony Gunnarsson.
Nyckelord
Kontakter
Gunnel Cirveriuspressekreterare
Tel:072-077 60 40gunnel.cirverius@msverige.seTony Gunnarssonsakkunnig trafiksäkerhet
Tel:072-076 23 09tony.gunnarsson@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 90 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin nästan 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum