Efter stormen Malik: Nästan all ström tillbaka i Linköping och Katrineholm

Tekniska verkens montörer har arbetat hela söndagen med att åtgärda strömavbrotten till följd av ovädret som dragit in över Östergötland och Södermanland under det senaste dygnet. På söndagskvällen har alla kunder i Linköping fått strömmen tillbaka. I Katrineholm är fortfarande cirka 500 hushåll strömlösa men prognosen är att majoriteten av dessa kommer få tillbaka strömmen under kvällen.

Pressbild Tekniska verken i Linköping

Tekniska verkens alla tillgängliga montörer har jobbat febrilt under dagen i elnätsområdena i Linköping och Katrineholmsområdet. De har tagit bort träd som fallit över ledningar och de har lagat sönderslaget elnät. I vissa fall har de fått spränga bort träden då detta är en säker och effektiv metod.

- Vi beklagar avbrotten som Malik orsakat men den kraftiga blåsten har gjort att vi på vissa ställen inte kunnat jobba eftersom det inte varit tillräckligt säkert, säger Anders Holmgren, driftschef på Tekniska Verken i Linköping, som levererar ström till privatpersoner i Linköping och Katrineholm med omnejd.

- Det finns viss risk att ett par hundra av Tekniska verkens kunder i Katrineholm kommer ha strömavbrott fram till imorgon, men det är svårbedömt, enligt Anders Holmgren. För att få information löpande uppmanar han kunderna att gå in på hemsidan där det också går att prenumerera på sms- eller e-post med driftinformation.

- Tiotusentals hushåll i Sverige befinner sig utan ström ikväll, så jag är både stolt och lättad över att vi har lyckats få tillbaka elen i ledningarna så snabbt hos oss. Vi gick upp i beredskapsläge i fredags kväll och utan alla våra medarbetare som kämpat hårt i helgen hade långt fler kunder fortfarande varit utan ström, avslutar Anders Holmgren.

För mer information, kontakta Anders Holmgren på telefon 013 30 86 88 eller Tekniska verkens pressjour på telefon 013 20 91 40

Pressbild Tekniska verken i LInkping

211 000 privat- och företagskunders vardag. Tillsammans med våra kunder tar vi hand om och nyttjar jordens resurser på ett bättre sätt, med mer nytta och mindre påverkan på miljön. Vi erbjuder tjänster inom elnät och elhandel, avfall, biogas, effektiva energilösningar, vatten och avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla, bredband, belysning och laddlösningar.
Välkommen att läsa mer på tekniskaverken.se (http://tekniskaverken.se/)