Efter valet: Guldläge att satsa på konkurrenskraftigt svenskt fossilfritt flyg
– Vi var under lång tid modiga och såg fördelarna med att ställa om flyget för att ge Sverige en tätplacering i grönt flyg. Nu står vi vid ett vägskäl. Under pandemin har flera länder passat på att vässa sina satsningar på fossilfritt flyg och de globala flygorganisationerna samt EU har utvecklat tydliga strategier för vad som krävs för att nå netto-noll luftfart 2050. Nu är det dags att våga ta tag i omställningen av flyget även här hemma och storsatsa på svenskt fossilfritt flyg, annars riskerar vi halka efter, säger Fredrik Kämpfe.
Många undrar vad som kommer att hända med omställningen nu när det väger så pass jämnt i riksdagen och många beslutande församlingar. Kommer den nya majoriteten satsa på utvecklingen av fossilfritt flyg?
– Min uppfattning är att samtliga aktörer inom den svenska flygindustrin står fast vid vår fossilfria färdplan från 2018 med målbilden fossilfritt inrikesflyg 2030 och att allt flyg som lyfter från svenska flygplatser ska vara fossilfritt 2045. Men för att nå målen sattes också en rad förväntningar upp i färdplanen på vad politiken skulle leverera. Vi pratade om ”hindersröjning” för att bana väg för fossilfritt flyg. Här behöver politiken öka takten, menar Fredrik.
Fredrik Kämpfe slår också fast att det finns många verktyg i flygets fossilfria verktygslåda men att dessa behöver användas på rätt sätt.
– Tyvärr saknar vi i Sverige stöd och riskdelning för produktion av hållbara flygbränslen. Produktion av hållbara flygbränslen i Sverige har därför inte heller påbörjats. Men mer saknas. Sverige har ännu inte tagit fram en sammanhållen plan för elektrifiering av regionalflyget. Detta trots att vi har en svensk tillverkare av elflygplan som vill gå före. Där har i stället Norge tagit initiativet med sin tydliga elflygsstrategi. I stället för sådana framsteg lade den föregående regeringen fram flera ogenomtänkta förslag som trängselavgifter för luftfarten samtidigt som den förbereder för nedläggning av flygplatser. Knappast en strategi för fossilfritt flyg, menar Fredrik.
Men branschen jobbar på. Svenska flygaktörer har trots ekonomiska svårigheter under pandemin vässat sina fossilfria erbjudanden. Det handlar om att förnya flygplansflottan med sänkta utsläpp som följd, starta branschöverskridande samarbeten för produktion av fossilfria flygbränslen, utveckla ett svenskt elflygplan för utsläppsfri regionaltrafik, underlätta för företag och passagerare att köpa hållbara flygbränslen, samt samarbeten med världsledande flygplans- och flygbränsleproducenter för testflygningar på 100 procent hållbara flygbränslen.
– Kort sagt, tack vare vår målmedvetna flygindustri håller det svenska flyget den fossilfria kursen. Men flygbranschen kommer kategoriskt säga nej till initativ vars syfte är att begränsa svensk luftfarts möjlighet att ställa om eller som försämrar vår konkurrenskraft. Nu är dessutom ett bra tillfälle att skrota symbolåtgärder som faktiskt inte ger några klimateffekter. Ett bra exempel är den svenska flygskatten. Flygskatten är en skatt på flygstolen och inte på ditt utsläpp och har dömts ut som verkningslös i flera rapporter. I stället för att prissätta utsläpp så dränerar flygskatten flyget på resurser som behövs för att finansiera omställningen.
Som tur är har den kommande regeringen nu ett riktigt guldläge, understryker Fredrik Kämpfe och slår fast:
– Den svenska flygindustrin vill gå före och flyga mer fossilfritt. Med rätt politik skapar vi en livskraftig svensk flygindustri som inte bara blir fossilfri och stärker tillgängligheten utan även hjälper andra länder att sänka sina utsläpp med smart flygteknik och kunskap, vätgas- och elflyg samt gröna flygbränslen ”Made in Sweden”. Fossilfritt flyg blir en möjliggörare för ett fossilfritt Sverige samt säkrar tillgänglighet och konkurrenskraft för den svenska gröna nyindustrialiseringen. Nu finns ett verkligt guldläge för den som vill säkra en grön omställning av svensk flygindustri.
Nyckelord
Kontakter
Håkan FilipssonKommunikationsansvarig; arbetsgivarservice och juridikTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder
Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Turistbussbranschen samlas i Tylösand och blickar framåt18.4.2024 08:44:14 CEST | Pressmeddelande
Den 18–19 april samlas den svenska turistbussbranschen till konferensen Busstorget på Hotel Tylösand. Intresset för arrangemanget har varit rekordstort i år och totalt deltar representanter för ett sextiotal bussföretag. En färsk studie av den svenska turistbussmarknaden, genomförd i början av 2024 av Sveriges Bussföretag, visar samtidigt att branschen kan summera ett stort intresse för bussresor.
11 procent av de statliga vägarna är i mycket dåligt skick: Sveriges vägar möter inte Natos krav24.3.2024 13:14:31 CET | Pressmeddelande
Underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023, från 16,5 miljarder till 19,1 miljarder. 11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023. Det visar Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar.
JA till fortsatt effektiva skogstransporter mellan Sverige och Finland14.3.2024 09:37:19 CET | Pressmeddelande
EU-parlamentets omröstning den 12 mars var en stor delseger för omställningen i Norden. Då röstade EU-parlamentet för fortsatt grön lastbilstrafik mellan Sverige och Finland, genom att tillåta tyngre - och därmed effektivare - transporter än vad som tillåts enligt normalregler inom EU. Typexempel är timmer- och tanktransporter.
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 202313.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar. Sveriges Bussföretags årliga rapport över marknadsutvecklingen inom turist- och beställningstrafik med buss visar att beställningstrafiken hade ett starkt år, medan utvecklingen för paketresor fortsatt varierar.
Våra medlemsföretag används som slagträn i Tesla-konflikten28.2.2024 10:31:36 CET | Pressmeddelande
Tesla-konflikten har nu pågått i snart fyra månader. Verkstäder med kollektivavtal används som slagträ i en konflikt som de varken är inblandade i eller kan påverka. Detta medför svåra konsekvenser för de varslade företagen – men påverkar inte TM Sweden AB (Tesla).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum