Ekologiska alternativ saknas bland vegoprodukter

Noll ekologiska alternativ. Det blev resultatet när Naturskyddsföreningen granskade utbudet från fem av de största producenterna av vegetariska halvfabrikat. Samtidigt visar en ny Sifoundersökning att efterfrågan på ekologiska vegoprodukter är stor.

Foto: Naturskyddsföreningen

– Det måste finnas ekologiska alternativ att erbjuda konsumenterna. Att konsumtionen av växtbaserad mat ökar är positivt för klimatet – men det är lika viktigt att välja ekologiskt så att vi kan bromsa förlusten av biologisk mångfald, säger Karin Lexén, Naturskyddsföreningens generalsekreterare.

Utbudet av vegetariska halvfabrikat som färs, burgare och korv har exploderat på den svenska marknaden. Naturskyddsföreningen har nu granskat fem av de största producenterna av vegetariska halvfabrikat och deras sortiment i dagligvaruhandeln: Anamma, Dafgårds, Findus Green Cuisine, Hälsans kök och Oumph. Granskningen visar att det inte finns ett enda ekologiskt alternativ bland deras totalt 74 vegetariska halvfabrikat och färdigrätter.

Samtidigt visar en ny undersökning från Kantar Sifo som Naturskyddsföreningen låtit genomföra att 77 procent av dem som i dag köper vegoprodukter efterfrågar fler ekologiska alternativ.

– Svenska folket sänder en tydlig signal till producenterna. De vill se mer ekologiskt på vegohyllan, så nu är det bara att kavla upp ärmarna och sätta i gång, säger Karin Lexén.

Sifoundersökningen visar också att mer än var tredje svensk (36 procent) väljer vegetariskt oftare än för tre år sedan. Var fjärde (24 procent) tror att dessa produkter bidrar till att minska spridningen av kemiska bekämpningsmedel. Men det går inte att veta säkert bara för att det är vegetariskt.

– Genom att välja eko vet du att inga farliga kemikalier använts i produktionen. Dessutom får du färre tillsatser i maten och bidrar till att öka artrikedomen av bin, fjärilar och andra pollinatörer, som är på väg att försvinna i en skrämmande takt, säger Karin Lexén.

RESULTAT FRÅN GRANSKNINGEN

Antalet ekologiska alternativ av totala antalet vegetariska halvfabrikat och färdigrätter i dagligvaruhandeln.

ANAMMA: 0 av 17.
DAFGÅRDS: 0 av 11.
FINDUS GREEN CUISINE: 0 av 10.
HÄLSANS KÖK: 0 av 21.
OUMPH:
0 av 15.

Granskningen baseras på telefonsamtal med producenterna under perioden 16–31 augusti 2021 samt utbudet på deras webbplatser.

OM OPINIONSUNDERSÖKNINGEN
Opinionsundersökningen genomfördes av Kantar Sifo 18–20 juni 2021 i form av en webbaserad undersökning och bygger på 1 154 intervjuer bland den svenska allmänheten.

• 36 procent väljer i dag oftare vegetariskt jämfört med för tre år sedan och 32 procent väljer oftare ekologiskt.
  • 46 procent köper ibland vegetariska produkter som färs, burgare och korv.
  • Av dem som köper vegetariskt förväntar sig 79 procent att produkterna har lägre klimatpåverkan, 24 procent att de inte bidrar till spridning av bekämpningsmedel och 15 procent att det inte används konstgödsel.

Foto: Naturskyddsföreningen

Naturskyddsföreningen om budgeten: Rätt att göra rätt, men sluta också att göra fel20.9.2021 11:39:22 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningen har granskat regeringens budget. Föreningen välkomnar att miljöbudgeten har förstärkts kraftigt med 55 procent jämfört med mandatperiodens första budget av M och KD, så att den uppgår till 22 miljarder per år. Ökade satsningar på klimatomställning och skydd av värdefull natur är helt nödvändiga i en tid av akut klimat- och naturkris. För att minska utsläppen räcker det emellertid inte att göra rätt, utan regeringen måste också sluta göra fel och slopa statligt stöd till verksamheter som direkt motarbetar klimatmålen. Fyra klimatskadliga subventioner, motsvarande 11 miljarder kronor, måste snarast avvecklas, kräver Naturskyddsföreningen.

Pressinbjudan, Världsvattenveckan: Navigating multiple crises. Between adaptation and mitigation.23.8.2021 12:17:18 CEST | Pressmeddelande

Idag startar Världsvattenveckan, världens största globala konferens om vattenfrågor, som arrangeras av SIWI. Naturskyddsföreningen är medarrangör till ett seminarium om vilka åtgärder inom vattenområdet som krävs för att hantera den akuta klimatkrisen, samtidigt som vi bygger upp våra samhällen efter coronapandemin. Seminariet har ett särskilt fokus på att finna synergier mellan åtgärder för utsläppsminskningar och anpassningsåtgärder, exempelvis naturbaserade lösningar. Deltagare är Naturskyddsföreningens generalsekreterare Karin Lexén, Sveriges miljöminister Per Bolund och en rad andra intressanta internationella röster.