Elbilens räckvidd betydligt kortare vintertid
De båda eldrivna familjebilarna Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX kördes samma teststräcka på 25 mil vid två tillfällen. Ett på sommaren och ett på vintern. Mätningen ger en god fingervisning av hur mycket en temperaturskillnad på 27 grader påverkar elbilarnas räckvidd, och därmed en indikation för hur långt man kan räkna med att köra mellan laddningarna under vinterhalvåret.
– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Ur ett konsumenträttsligt perspektiv blir det nu tydligt att det behövs en ny praxis om vad man som konsument har rätt till och kan förvänta sig av en laddbar bil. Det behövs ett tydligt regelverk för hur mycket sämre räckvidden kan tillåtas bli innan den kan anses för dålig, och bilen därmed felaktig.
– Grundkravet för alla varor och även för bilar är att de måste klara förutsättningarna som råder på marknaden. Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.
På DasWeltAuto som är Volkswagens hemsida för begagnade bilar listas ett antal tips för att komma längre med elbil på vintern. Bland annat ges rådet att sänka temperaturen i bilen med några grader och använda sätes- och rattvärme i stället. Hyundai tipsar på sin hemsida om att förvärma batteriet innan resan påbörjas eftersom ett kallt batteri förbrukar mycket ström på att värmas upp, med minskad räckvidd som följd.
Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vars bränsleförbrukning kan variera beroende på en mängd faktorer och varit ett ständigt gissel för konsumenter när uppgifter i biltillverkarnas marknadsföring legat allt för långt från verkligheten, beror elbilens räckvidd alltså i högre grad på yttre faktorer, framför allt temperatur. Därför kan biltillverkarna inte i lika stor utsträckning skylla på förarens körsätt och därför behöver man fastställa vad som ska vara en rimlig utgångspunkt för vad bilköparna ska ha rätt att förvänta sig.
– En tydlig skillnad jämfört med bensin- eller dieselbilar är även att elbilens kortare räckvidd vintertid inte främst ökar kostnaden för drivmedel, utan att bilen helt enkelt blir svårare att använda som bilköparen har tänkt, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige kommer nu att uppvakta Motorbranschens Riksförbund, MRF, samt BilSweden för att diskutera möjligheten att nå en branschöverenskommelse gällande räckvidd för laddbara bilar vintertid.
Testfakta
Körsträcka 250 km
:: Volkswagen ID.4 GTX
Åtgång av batterikapacitet sommar: 60 %
Räckvidd sommar: 479 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 81 %
Räckvidd vinter: 355 km (beräknad)
:: Hyundai Ioniq 5
Åtgång av batterikapacitet sommar: 61 %
Räckvidd sommar: 481 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 71 %
Räckvidd vinter: 413 km (beräknad)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Nykter körning i påsk16.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påsken är äntligen här. Men med storhelgen kommer också risker. Riksförbundet M Sverige uppmanar alla att bidra till nykterhet i påsktrafiken.
Ta det lugnt i påsktrafiken14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på vägarna. Många åker till hembygden, stugan eller kanske till fjällen. Det gäller att vara beredd på att det kommer vara mycket trafik och att planera sin resa.
Orimligt att smitning från viltolycka räknas som jaktbrott9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I nuläget finns ingen statistik över hur många som döms för smitning från viltolycka, det drabbar både jägarkåren och trafiksäkerheten. – När smitning från viltolycka registreras som jaktbrott, inte trafikbrott, saknas kunskap om mängden smitningar, säger Jacob Sidenvall, Riksförbundet M Sverige.
Trängselskattens påminnelseavgift är på tok för hög1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Politikerna kan inte bygga infrastrukturbudgeten på att människor råkar göra fel.
Vägunderhållet helt i Riksförbundets smak27.3.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Riksförbundet M Sveriges arbete för att få politiken att koppla greppet om vägunderhållet ser ut att bära frukt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum