Elbilens räckvidd betydligt kortare vintertid
De båda eldrivna familjebilarna Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX kördes samma teststräcka på 25 mil vid två tillfällen. Ett på sommaren och ett på vintern. Mätningen ger en god fingervisning av hur mycket en temperaturskillnad på 27 grader påverkar elbilarnas räckvidd, och därmed en indikation för hur långt man kan räkna med att köra mellan laddningarna under vinterhalvåret.
– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Ur ett konsumenträttsligt perspektiv blir det nu tydligt att det behövs en ny praxis om vad man som konsument har rätt till och kan förvänta sig av en laddbar bil. Det behövs ett tydligt regelverk för hur mycket sämre räckvidden kan tillåtas bli innan den kan anses för dålig, och bilen därmed felaktig.
– Grundkravet för alla varor och även för bilar är att de måste klara förutsättningarna som råder på marknaden. Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.
På DasWeltAuto som är Volkswagens hemsida för begagnade bilar listas ett antal tips för att komma längre med elbil på vintern. Bland annat ges rådet att sänka temperaturen i bilen med några grader och använda sätes- och rattvärme i stället. Hyundai tipsar på sin hemsida om att förvärma batteriet innan resan påbörjas eftersom ett kallt batteri förbrukar mycket ström på att värmas upp, med minskad räckvidd som följd.
Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vars bränsleförbrukning kan variera beroende på en mängd faktorer och varit ett ständigt gissel för konsumenter när uppgifter i biltillverkarnas marknadsföring legat allt för långt från verkligheten, beror elbilens räckvidd alltså i högre grad på yttre faktorer, framför allt temperatur. Därför kan biltillverkarna inte i lika stor utsträckning skylla på förarens körsätt och därför behöver man fastställa vad som ska vara en rimlig utgångspunkt för vad bilköparna ska ha rätt att förvänta sig.
– En tydlig skillnad jämfört med bensin- eller dieselbilar är även att elbilens kortare räckvidd vintertid inte främst ökar kostnaden för drivmedel, utan att bilen helt enkelt blir svårare att använda som bilköparen har tänkt, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige kommer nu att uppvakta Motorbranschens Riksförbund, MRF, samt BilSweden för att diskutera möjligheten att nå en branschöverenskommelse gällande räckvidd för laddbara bilar vintertid.
Testfakta
Körsträcka 250 km
:: Volkswagen ID.4 GTX
Åtgång av batterikapacitet sommar: 60 %
Räckvidd sommar: 479 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 81 %
Räckvidd vinter: 355 km (beräknad)
:: Hyundai Ioniq 5
Åtgång av batterikapacitet sommar: 61 %
Räckvidd sommar: 481 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 71 %
Räckvidd vinter: 413 km (beräknad)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.
Goda råd för ett lyckat bilköp23.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Högre nybilspriser gör att fler tittar på begagnat. Men att välja bort nybilar av kostnadsskäl kan komma med en baksida i form av oförutsedda utgifter. Oavsett om du köper från en firma eller en privatperson finns det en hel del att tänka på för att göra ett så tryggt köp som möjligt.
Högsta antalet viltolyckor på tio år19.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande
Under 2023 inrapporterades 64 792 viltolyckor på det svenska vägnätet. Det är det högsta antalet viltolyckor som uppmätts de senaste tio åren.
Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 20259.4.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande
Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Kör med ägg under pedalen i påsk27.3.2024 06:50:00 CET | Pressmeddelande
Under påsken är trafiken intensiv och det blir trångt på flera vägar. Många åker till släkten eller fjällen och man bör räkna med att det finns risk för köer. Det gäller att köra lugnt och planera sin resa väl.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum