Elbilens räckvidd betydligt kortare vintertid
De båda eldrivna familjebilarna Hyundai Ioniq 5 och Volkswagen ID.4 GTX kördes samma teststräcka på 25 mil vid två tillfällen. Ett på sommaren och ett på vintern. Mätningen ger en god fingervisning av hur mycket en temperaturskillnad på 27 grader påverkar elbilarnas räckvidd, och därmed en indikation för hur långt man kan räkna med att köra mellan laddningarna under vinterhalvåret.
– Räckvidden i våra tester är 14–26 procent kortare vintertid än sommartid. Då har vi startat med en uppvärmd bil, med en kall bil blir skillnaden ännu större, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.
Ur ett konsumenträttsligt perspektiv blir det nu tydligt att det behövs en ny praxis om vad man som konsument har rätt till och kan förvänta sig av en laddbar bil. Det behövs ett tydligt regelverk för hur mycket sämre räckvidden kan tillåtas bli innan den kan anses för dålig, och bilen därmed felaktig.
– Grundkravet för alla varor och även för bilar är att de måste klara förutsättningarna som råder på marknaden. Går bilen att köra 35 mil på sommaren skulle nog de flesta till exempel anse 10 mils räckvidd vintertid vara alldeles för dåligt och det är den här gränsen som måste fastställas. Både för konsumenternas del – så att vi vet vad vi kan begära av en bil men också för biltillverkarna – man ska inte få sälja bilar här som inte klarar vårt klimat.
På DasWeltAuto som är Volkswagens hemsida för begagnade bilar listas ett antal tips för att komma längre med elbil på vintern. Bland annat ges rådet att sänka temperaturen i bilen med några grader och använda sätes- och rattvärme i stället. Hyundai tipsar på sin hemsida om att förvärma batteriet innan resan påbörjas eftersom ett kallt batteri förbrukar mycket ström på att värmas upp, med minskad räckvidd som följd.
Till skillnad från bensin- och dieselbilar, vars bränsleförbrukning kan variera beroende på en mängd faktorer och varit ett ständigt gissel för konsumenter när uppgifter i biltillverkarnas marknadsföring legat allt för långt från verkligheten, beror elbilens räckvidd alltså i högre grad på yttre faktorer, framför allt temperatur. Därför kan biltillverkarna inte i lika stor utsträckning skylla på förarens körsätt och därför behöver man fastställa vad som ska vara en rimlig utgångspunkt för vad bilköparna ska ha rätt att förvänta sig.
– En tydlig skillnad jämfört med bensin- eller dieselbilar är även att elbilens kortare räckvidd vintertid inte främst ökar kostnaden för drivmedel, utan att bilen helt enkelt blir svårare att använda som bilköparen har tänkt, säger Carl-Erik Stjernvall.
Riksförbundet M Sverige kommer nu att uppvakta Motorbranschens Riksförbund, MRF, samt BilSweden för att diskutera möjligheten att nå en branschöverenskommelse gällande räckvidd för laddbara bilar vintertid.
Testfakta
Körsträcka 250 km
:: Volkswagen ID.4 GTX
Åtgång av batterikapacitet sommar: 60 %
Räckvidd sommar: 479 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 81 %
Räckvidd vinter: 355 km (beräknad)
:: Hyundai Ioniq 5
Åtgång av batterikapacitet sommar: 61 %
Räckvidd sommar: 481 km (WLTP)
Åtgång av batterikapacitet vinter: 71 %
Räckvidd vinter: 413 km (beräknad)
Nyckelord
Kontakter
Carl-Erik Stjernvallteknisk expert
Tel:072-076 73 40carl-erik.stjernvall@msverige.seLänkar
Om
Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.
Följ M Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från M Sverige
Varning för risker med prova-på-försäkringen3.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Den som köper bil hos en bilhandlare får ofta en 14-dagars prova-på-försäkring i samband med köpet, och kan sen i lugn och ro ta reda på vilken försäkring man ska välja därefter. Men det finns en okänd risk med att byta bolag - rättsskyddet kan sättas ur spel. – Det kan få stora konsekvenser, säger Carl-Erik Stjernvall.
M Sverige hade rätt om cannabislanseringen2.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Farhågan om Tysklands legalisering av cannabis infrias visar uppgifter från svenska tullen.
Vilotiderna ska hållas för säkra vägar1.12.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
När en tredjedel av yrkesförarna av tunga fordon bryter mot kör- och vilotider och kör trötta utsätter de allmänheten för trafikfara. – Det är inget fel på lagstiftningen, men när åkerierna pressar sina chaufförer att bryta mot den krävs åtgärder för att kontrollera trafiken, säger Jacob Sidenvall, trafiksäkerhetsexpert på Riksförbundet M Sverige.
Högre elkostnader ett stort hinder för ökad andel elbilar28.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Ska vägtrafikens utsläpp minska krävs långsiktighet och stabilitet både i elnäten och i kostnaderna kopplade till dem. Det ska inte vara upp till den enskilda att bära ansvaret för utsläppsminskningen. – Samhället och politiken måste skapa rätt förutsättningar, säger Carl-Erik Stjernvall.
Tysk cannabisreform påverkar svensk trafik7.11.2025 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Statistik från Tyskland visar på fler olyckor sedan legaliseringen. – Vi följer utvecklingen med oro, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum