Elin Anna Labba och Nina Gualinga får IM-priset 2022

Årets IM-pristagare 2022 har fokus på urfolk och klimatförändringar. Den ena med blicken på Norden, den andra internationellt. De sprider båda kunskap om hur rasism och exploatering av mark hotar och hotat tillvaron hos människor i både Sápmi och Amazonas.
Elin Anna Labba och NIna Gualinga är årets IM-pristagare. Foto: Lennart Käck/IM och Ebba Carlson/IM

De är uppvuxna på olika sidor av jordklotet men årets IM-pristagare delar engagemanget för urfolks rätt. Augustprisade författaren Elin Anna Labba lyfter berättelser från Sápmi och klimataktivisten Nina Gualinga sprider kunskap om Amazonas och Ecuador, där hon vuxit upp.

Den 23 november fick de båda ta emot priset till IM:s grundare Britta Holmströms minne: Elin Anna Labba i Luleå och Nina Gualinga i Stockholm. Pristagarna får dela på 50 000 kronor.

Under ceremonin i Luleå uppträdde Maxida Märak, som också är aktiv när det gäller kampen för urfolks och samers rättigheter.

Martin Nihlgård, IM:s generalsekreterare, betonade vilket viktigt arbete pristagarna gör, ett arbete som går i linje med IM:s arbete för klimaträttvisa:
– För personer som Elin Anna Labba och Nina Gualinga, som på olika sätt driver urfolks rättigheter, går det inte att undvika att komma in på klimatfrågan. För urfolk blir det så otroligt tydligt. De som har bidragit minst till klimatkrisen drabbas värst av den, och vi som har bidragit mest till krisen måste också ta det stora ansvaret för omställningen.

Om Elin Anna Labbas bok "Herrarna satte oss hit", där Labba målar fram människorna bakom tvångsförflyttningarna, sa Martin Nihlgård:

– Hon folkbildar om en bit av Sveriges historia som inte många känner till, som andra inte vill kännas vid och som ytterligare några inte ens räknar som svensk historia. Det är en av de gärningar vi på IM vill lyfta fram.

Trauman och psykisk ohälsa

Elin Anna Labba och Jokkmokksbaserade artisten Maxida Märak, som var på plats för att sjunga för Labba, delar en oro över både ett mer intolerant politiskt tonläge i samhället och över de snabba klimatförändringarna. De senare har en högst påtaglig inverkan på de som livnär sig på renskötsel och natur.
Maxida Märak berättade också om de trauman många samer bär på, och hur klimatförändringar och rasism förvärrar den psykiska ohälsan.

Uppmärksamheten kan skydda

Till prisutdelningen på IM:s kontor i Stockholm hade klimataktivisten Nina Gualinga tagit med sin lillasyster Helena, som även hon är aktiv för urfolks rättigheter.

I samtal med IM:s ordförande Gabi Björsson underströk Nina Gualinga hur viktigt det är att organisationer som IM lyfter personer som är drivande i urfolkskampen. Bland annat av säkerhetsskäl, för när man är under hot blir man lite mer skyddad då: folk vet att det inte kommer att gå omärkt förbi om något händer en.

Nina Gualinga menade också att samverkan är centralt för att kunna förändra. Hon berättade om samtal med svenska politiker som sympatiserar starkt med kampen i Ecuador men som hon menade samtidigt är oförmögna att förstå det förtryck som Sverige utsätter samer för.

I juryn som utsett 2022 års pristagare ingår sångaren Rickard Söderberg, juristen Dona Hariri, journalisten bakom #jagärhär, Mina Dennert, journalisten Bilan Osman samt David Polfeldt, före detta vd för Massive Entertainment. IM representeras av generalsekreterare Martin Nihlgård och Rebecka Lettevall, suppleant i nationella styrelsen.

Mina Dennert lyfte under juryarbetet fram Elin Anna Labbas insatser:

- Vi vill så gärna peka finger åt våld och orättvisor i andra länder medan det hela tiden pågår rakt framför ögonen på oss. Det är viktigt att stötta de som hjälper oss att se det vi inte vill se.

För operasångaren Rickard Söderberg var Nina Gualinga ett självklart val:

- Oljebolagens hänsynslösa framfart i de känsliga områdena i Amazonas krossar inte bara urfolks möjligheter till överlevnad. Genom att skövla jordens lungor, regnskogarna, hotas hela mänsklighetens överlevnad. Att stå upp för klimaträttvisa är något av det mest akuta vi behöver göra nu!

FAKTA IM-PRISTAGARNA 2022

Miljöaktivisten och ekofeministen Nina Gualinga:

Nina Gualinga, 29 år, föddes och växte upp i Kichwastammen i Amazonas, Ecuador. Idag bor hon både där och i Sverige, hennes pappas hemland, där hon studerar mänskliga rättigheter. Hon är styrelseledamot i Amazon Watch Sverige.

Urfolkskvinnor leder kampen mot klimatförändringar och regnskogen förstörelse. Gualinga har tagit strid mot oljeexploateringen i regnskogen. Hon är medgrundare till The Hakhu Project, en organisation som i samarbete med kvinnor i Amazonas arbetar för hållbar utveckling och för att stärka urfolkens ställning. Hon är också internationell talesperson för Mujeres Amazonicas, ett kollektiv av kvinnliga urfolksförsvarare som arbetar mot utvinning i ecuadorianska Amazonas.

Journalisten och författaren Elin Anna Labba:

Elin Anna Labba, 41 år, har både i sin roll som journalist och författare lyft fram och folkbildat om majoritetssamhällets övergrepp på ett utsatt urfolk.
Hon debuterade som författare år 2020 med ”Herrarna satte oss hit: om tvångsförflyttningarna i Sverige”. Boken skildrar tvångsförflyttningen av samer som påbörjades 1919–1920 efter att Sverige och Norge undertecknat en renbeteskonvention. Boken har sitt ursprung i Elin Anna Labbas önskan att förstå sin egen familjehistoria.
Idag är hon projektledare på Tjállegoahte – Författarcentrum Sápmi i Jokkmokk, men hon har också skrivit i Samefolket, varit chefredaktör för Nuorat och arbetat på organisationen Laponiatjuottjudus, som förvaltar världsarvet Laponia.

FAKTA IM-PRISET

IM-priset till minne av IM:s grundare Britta Holmström har delats ut sedan 1998. Det var då 60 år sedan den då 27-åriga Britta Holmström startade det som idag är IM.

IM-priset delas ut till någon som gjort viktiga medmänskliga insatser och/eller har väckt opinion mot våld, förtryck, rasism eller orättvisor.

De tre senaste pristagarna är Lovette Jallow, Kent Wisti och Nicolas Lunabba.

Motiveringarna lyder:

Miljöaktivisten Nina Gualinga och författaren och journalisten Elin Anna Labba delar på IM-priset 2022.

Nina Gualinga står upp för urfolks rättigheter. Hon belyser och synliggör likheterna mellan det förtryck och osynliggörande som sker av samer, med förtrycket av Kichwafolket i Ecuador. Hennes engagemang började redan när hon var åtta år, då oljebolag hotade hennes uppväxtmiljö i Amazonas. Idag är hon en förgrundsgestalt i kampen mot exploatering av regnskogen.

Gualinga lyfter frågan om klimaträttvisa och urfolks rättigheter globalt och ökar allmänhetens kunskap om de övergrepp som sker och klimatförändringarnas konsekvenser.

Elin Anna Labba har spridit viktig kunskap om en del av Sveriges mörka historia: tvångsförflyttningarna av samer. Hon har i sin Augustprisade bok, i sommarprat och i intervjuer lyft fram majoritetssamhällets övergrepp på ett utsatt urfolk.

I sant folkbildande anda har Elin Anna Labba förändrat vår syn på historien och sett till att tidigare ohörda röster och berättelser inte faller i glömska.

Elin Anna Labbas förmåga att lyfta och synliggöra samiska berättelser har lett till att en bred allmänhet fått både mer kunskap och förändrade attityder. Idag engagerar sig Labba också i hur klimatförändringar och exploatering av mark hotar samernas tillvaro.

Precis som IM:s grundare Britta Holmström gör både Gualinga och Labba viktiga medmänskliga insatser och väcker opinion mot förtryck, rasism och orättvisor.

Maxida Märak sjöng för årets IM-pristagare. Foto: Lennart Käck/IM
Elin Anna Labba blev glad och överraskad av priset. Foto: Lennart Käck/IM
Maxida Märak, IM:s generalsekreterare Martin Nihlgård och Elin Labba på Kulturens hus i Luleå där ceremonin ägde rum. Foto: Lennart Käck/IM
Elin Anna Labba kunde lyssna på den andra pristagaren, på länk från Stockholm. Foto: Lennart Käck/IM
Nina Gualinga var glad över IM-priset. Foto: Ebba Carlson/IM
I Stockholm fick NIna Gualinga ta emot priset av IM:s ordförande Gabi Björsson. Foto: Ebba Carlson/IM

IM är en idéburen partipolitiskt och religiöst obunden medlemsorganisation som kämpar för en jämlik, rättvis och medmänsklig värld. Organisationen är feministisk och antirasistisk, stärker civilsamhället och arbetar för djupgående samhällsförändring.

IM arbetar globalt i samarbete med lokala aktörer för att människor av egen kraft ska kunna ta sig ur fattigdom och utanförskap. Med utgångspunkt i de mänskliga rättigheterna verkar vi för en hållbar värld och tar avstånd från all form av diskriminering.