Ellastbilar ska bidra till fossilfria skogstransporter

Skogsindustrins lastbilstransporter ska bli fossilfria. Nu startar åtta organisationer ett gemensamt forskningsprojekt under ledning av Stockholm Environment Institute. I centrum för projektet står timmer Pod, en automatiserad och elektrifierad lastbil utvecklad av Einride, en prisbelönt svensk start-up som arbetar för en hållbar omställning av lastbilstransporter.

Första mötet med teamet i forskningsprojektet Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn.  Från vänster: Mikael Sundelin, SCA, Björn Nykvist,  SEI, Anders Järlesjö, Sveaskog, Oskar Gustavsson, Skogforsk, Karolina Boholm, Skogsindustrierna, Björn Gidlund, Einride, Anna Ahlgren, BillerudKorsnäs, Gert Andersson, Skogforsk och Olle Olsson, SEI. Södras Joel Persson saknas på bild. Fotograf: Johan Marklund
Första mötet med teamet i forskningsprojektet Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn. Från vänster: Mikael Sundelin, SCA, Björn Nykvist, SEI, Anders Järlesjö, Sveaskog, Oskar Gustavsson, Skogforsk, Karolina Boholm, Skogsindustrierna, Björn Gidlund, Einride, Anna Ahlgren, BillerudKorsnäs, Gert Andersson, Skogforsk och Olle Olsson, SEI. Södras Joel Persson saknas på bild. Fotograf: Johan Marklund

Forskningsprojektet ”Accelererad omställning till fossilfria transporter i skogssektorn” ska påskynda innovationer för att nå klimatmålet nollutsläpp från transporter till 2045. Projektet ska föreslå nya system och kombinationer av tekniker som bör prövas i konkreta demonstrationsprojekt.

– Idag står skogsnäringen för cirka 25 procent av godstransporterna med lastbil i Sverige. För att de här transporterna ska bli fossilfria behövs en mångfald av innovation där elektrifiering är en mycket viktig pusselbit, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.

Eftersom transportsektorns omställning till fossilfrihet måste öka takten för att nå klimatmålen siktar forskningsprojektet in sig på vilka kombinationer av tekniker och bränslen som kan vara ekonomiskt konkurrenskraftiga de kommande 5-10 åren och under vilka förutsättningar.

– Syftet med forskningsprojektet är att dra slutsatser om vilka kombinationer av tekniker som kan snabba på innovationer och skogsindustrins omställning. Tyngdpunkten ligger på att analysera hur genomförbara de är och ta fram underlag för möjliga demonstrationsprojekt, säger Björn Nykvist, projektledare på Stockholm Environment Institute.

Forskningsprojektet ska också analysera betydelsen av utvecklingen mot självkörande fordon och hur detta relaterar till valet av ny fossilfri transportlösning. Här är Einrides koncept extra intressant. Einride har en unik lösning som bygger på självkörande, elektriska lastbilar. Det kan lösa två stora utmaningar som skogsnäringen har kopplat till transporter; självklart fossilfria transporter, men också chaufförsbrist, som näringen ser som ett växande problem

Fakta:

Projektet startade i september 2019 och ska slutföras i juni 2021. Stockholm Environment Institute är projektledare och aktivt deltagande sker även av Einride och Skogforsk. Skogsindustrierna är medfinansiär till projektet tillsammans med SCA, BillerudKorsnäs, Södra och Sveaskog. Total budget är knappt 2 miljoner. Forskningsmedel har beviljats från forskningsprogrammet Triple F, Fossil Free Freight, som i sin tur finansieras av Trafikverket.

Läs mer här:

Einride participates in research project to develop fossil free transportation in forestry

Nytt projekt utvecklar fossilfria transporter

Kontakt:

Projektledare: Björn Nykvist, Stockholm Environment Institute, bjorn.nykvist@sei.org
Medfinansiär: Karolina Boholm, Skogsindustrierna, karolina.boholm@skogsindustrierna.se

Övriga kontaktpersoner:
Gert Andersson, Skogforsk, gert.andersson@skogsforsk.se
Einride: press@einride.tech

Projektledare Björn Nykvist, SEI, i samtal med Karolina Boholm, Skogsindustrierna och Björn Gidlund, Einride. Fotograf: Johan Marklund
Pressbild på timmer Pod från Einride

Svensk skogsindustri känner av vikande global konjunktur31.10.2019 07:50:00 CETPressmeddelande

I Skogsindustriernas tredje marknadsrapport för året konstateras att den vikande konjunkturen i framförallt Europa är kännbar för svensk skogsindustri. Sågverken lyckas delvis kompensera detta genom ökade leveranser till nya marknader. Massabruken ökar sin export relativt kraftigt till Kina, men till lägre priser. Pappersleveranserna har hittills minskat med fyra procent jämfört med 2018.