Elverket blir spelplats för innovativ scenkonst i nytt samarbete mellan Dramaten och Dansens Hus

Dansens Hus och Dramaten inleder ett femårigt samarbetsprojekt kring spelplatsen Elverket i Stockholm. Scenen blir ett nytt kulturcentrum med målet att erbjuda publiken både svenska och internationella dans- och teaterproduktioner.
Johannes Öhman och Mattias Andersson. Foto: Micke Sandström.

Egentligen var det meningen att Dramaten av kostnadsskäl skulle lämna Elverket den 30 juni i år. Men det nya samarbetet mellan Dansens Hus och Dramaten betyder att Elverket kan leva vidare och bli till en kvalitativt och ny centralt belägen spelplats för scenkonst i Stockholm.

–Jag tror på ett ännu starkare behov av samarbeten i tiden vi lever i, inte minst med tanke på vad vi kanske möter efter pandemin. Samarbetet kommer innebära en ömsesidig vitalisering och vara framåtblickande för konstformerna både nationellt och internationellt, säger Mattias Andersson, konstnärlig ledare och teaterchef för Dramaten.

–Med Elverket har den samtida dansen och Stockholm fått den mellanstora scen som vi länge haft på önskelistan. När Dansens Hus nu expanderar och får tillgång till tre scenrum kommer vi att kunna utöka vårt arbete med att stötta det fria fältet på ett helt nytt sätt. Det ger oss större flexibilitet när vi bjuder in både internationella och Sverigebaserade koreografer och kompanier, säger Johannes Öhman, konstnärlig ledare och vd för Dansens Hus.

Från hösten 2021 och två år framåt läggs större delen av programmet på Elverket av Dansens Hus. Men Dramaten kommer att ha program igen på Elverket redan i augusti 2022.

Från 2024 slår samarbetet ut mer fullskaligt i ett gemensamt grepp och tydligare linje kring originalprojekt, specialbeställningar och delad repertoar.

–Vår målsättning med samarbetet är att locka den dansintresserade publiken till teatern och den teaterintresserade publiken till samtida dans. Samt att erbjuda en plattform för kreatörer som vill arbeta djärvt och framåtblickande i gränslandet mellan de båda konstarterna säger Mattias Andersson och Johannes Öhman.

Om Elverket på Linnégatan 69

-Huset byggdes 1923–1927 till Östermalmsstationens elverk, ritad av Gustaf de Frumeries.
-Salongen kan ta emot upp till 360 besökare.
-1993 beslutade Stockholm stad att lokalen skulle byggas om för kulturellt ändamål.
-1994 satte regissören Thorsten Flinck upp ungdomsprojektet Ta stryk i samarbete med Dramaten och Fryshuset i lokalen.
-1997 invigdes Elverket som en Dramatenscen med The Black Rider, en omtalad musikal av Robert Waits och William S Burroughs, i regi av Richard Günther.
-Under åren spelades bland annnat flera av Lars Noréns pjäser på Elverket, bl.a. Personkrets 3:1 (1998) och Skuggpojkarna (1999) och 2002 gavs här publiksuccén Romeo och Julia i ett samarbete med Cirkus Cirkör.
-Regissören Stefan Larsson var Elverkets konstnärlige ledare 2002-2009.
-2009-2014 var Elverket hemmascen för Unga Dramaten.
-Nuvarande fastighetsägare är Fastighets AB Kannan.

Dramaten Box 5037

Kungliga Dramatiska Teatern, mer känd som Dramaten, är Sveriges nationalscen. Teatern verkar utifrån ett uppdrag från regeringen, som bland annat innebär att teatern såväl ska förvalta teaterhistorien som arbeta för teaterkonstens utveckling. På Dramaten spelas således klassiker, nyskriven teater och teater för barn och ungdom. Teatern ägs till 100 procent av svenska staten. Interim vd är Ann-Sofie Lindahl och Mattias Andersson är teaterchef och konstnärlig ledare.

Teaterhuset vid Nybroplan är Dramatens hemvist sedan 1908 och rymmer fyra scener. Den största, Stora scenen, rymmer upp till 770 besökare. I direkt anslutning till huset vid Nybroplan, på Almlöfsgatan bakom, ligger Lilla scenen. Sedan 1997 har Dramaten också en scen på Elverket, på Linnégatan 69, som sedan hösten 2021 drivs tillsammans med Dansens Hus.