EM-kvalmatcher i "bubbla" för herrlandslaget

FIBA meddelade i fredags att herrarnas EM-kvalmatcher i november 2020 och februari 2021 kommer att spelas i en bubbla. Det blir alltså inga hemmamatcher för det svenska herrlandslaget. - I denna speciella tid är spelarnas och stabernas hälsa det som ska vara i första rummet. Detta är också ur tävlingssynpunkt det mest rättvisa. Vi ser fram emot att göra det bästa av detta, säger landslagsansvarig Fredrik Joulamo. Inget är bestämt ännu kring damernas EM-kval, där Sverige möter Israel och Montenegro.
Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Just nu avgörs NBA- och WNBA-slutspelet i coronasäkra ”bubblor” i Florida. Och nu har det internationella basketbollförbundet FIBA bestämt att alla kontinentala kvalmatcher för herrarna ska spelas i liknande bubblor. Sverige skulle ha spelat mot Nederländerna den 26 november och mot Kroatien hemma den 29 november. Dessa två matcher kommer istället att spelas i en och samma arena under samma tidsperiod. Även Sveriges matcher mot Nederländerna och Turkiet i februari 2021 kommer att spelas i en bubbla. Vilka som blir arrangörsländer för dessa bubblor är ännu inte klart.

För damerna är det FIBA Europa som har befogenheter att bestämma. Planeringen är att Sverige möter Israel den 15 november på hemmaplan. Eftersom Israel har inreseförbud till Sverige fram till minst den 31 oktober är det dock fortfarande oklart om matchen kommer att äga rum då.

Svenska Basketbollförbundet har, tillsammans med flera andra förbund och Riksidrottsförbundet, skickat en hemställan till regeringen om att elitidrottare på hög internationell nivå ska undantas från dessa restriktioner, för att dessa matcher ska kunna genomföras.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto