En topptrio och en uppstickare i Svenska Cupen Final Four!

En topptrio och en uppstickare – Final Four-fältet i Svenska Cupen på herrsidan som på förhand ser helt öppet ut. BC Luleå, Borås Basket och Wetterbygden Stars kommer till Södertälje för att göra upp om den nationella titeln 1-2 februari.

Det bäst rankade laget i Sverige, Södertälje Kings, som vann grundserien i SBL ifjol, fick därmed möjligheten att välja semifinalmotstånd i Final Four, som ju dessutom kommer att spelas på Kings hemmplan, Täljehallen.

De regerande mästarna har valt att möta uppstickaren Wetterbygden Stars. Wetterbygden blev det sista laget att kvalificera sig till Svenska Cupen Final Four, när de lyckades avfärda Nässjö Basket i ett Smålandsderby med 92-77 i kvartsfinalen. Wetterbygden har imponerat under året och besegrade även Södertälje på hemmaplan i SBL tidigare i höstas.

Den andra semifinalen blir därmed Borås Basket mot BC Luleå, två topplag i SBL herr som båda jagar titlar den här säsongen.
BC Luleå var det andra laget att bli klart för Final Four efter arrangörerna Södertälje. I kvartsfinalen hade norrbottningarna valt Jämtland Basket och det gjorde de rätt i, vinst med 90-73 på bortaplan. Stor matchhjälte blev Denzel Andersson som gjorde 34 poäng!

Borås Basket hade på papperet den lättaste uppgiften i kvartsfinalen, Superettanlaget IK Eos Lund. Skåningarna slet hårt på hemmaplan och det blev ingen skrattmatch men ändå en klar seger för Henrik Svenssons gäng (103-71). Zach Cuthbertson hade en stor match med 22 poäng, 7 returer och 7 assist.

Här är semifinalerna i Svenska Cupen Final Four (Herr):
Södertälje Kings (1) - Wetterbygden Stars (7)
Borås Basket (2) - BC Luleå (4)

Svenska Cupen Final Four för herrar spelas 1-2 februari i Täljehallen, Södertälje.
Förutom cupvinsten får vinnarna även en plats i den europeiska turneringen FIBA Europe Cup kommande säsong.

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se