En tredjedel av företagens julbord ställs in – de anställda vill att pengarna går till välgörenhet

Av de 35 procent vars julbord har ställts in på grund av covid-19 är 59 procent ganska eller mycket positiva till att pengarna istället går till välgörenhet.

- Vår undersökning visar att många företag tar ansvar för smittspridningen i samhället och avbokar julborden i år. Vi vill uppmana dem att inte ställa in utan ställa om, och låta pengarna ge mat på bordet för några av världens mest utsatta flyktingar istället, säger Åsa Widell, generalsekreterare på Sverige för UNHCR.

En jämförelse av priser för tio populära julbord på restauranger i Stockholm visar att snittpriset per person ligger på 819 kr. För ett företag med 25 anställda landar notan på 20 475 kr – vilket motsvarar dryga 220 matpaket till människor på flykt. Ett matpaket innehåller basmat som exempelvis ris, olja och linser och ger livsviktig näring till en person i ungefär en månad.

- Omkring 64 miljoner människor på flykt befinner sig i områden som är svårt drabbade av matbrist och undernäring. Vi hoppas att fler företag till jul väljer att hjälpa de här familjerna som kämpar mot hunger och kyla i hopp om att finna ett tryggt hem igen, säger Åsa Widell.

Just nu befinner sig nära 80 miljoner människor på flykt i världen. 80 procent av dem befinner sig i länder eller områden drabbade av akut matbrist eller undernäring. De senaste tio åren har antalet människor på flykt fördubblats. Dryga 30 miljoner är barn på flykt.

Ge bort julbordet

Företag som ställer in sitt julbord kan enkelt skänka kostnaden till människor på flykt istället. Ge en företagsgåva på www.sverigeforunhcr.se/julbord.
Fakta från undersökningen:

• 35 procent anger att julbordet med kollegorna ställs in på grund av covid-19. Av dessa är 59 procent ganska eller mycket positiva till att pengarna istället går till välgörenhet.

• 32 procent är tveksamma till om julbordet med kollegorna blir av.

• 67 procent anger att julbordet med kollegorna ställs in eller att de är osäkra på om det kommer bli av. Av dessa är 58 procent ganska eller mycket positiva till att pengarna istället går till välgörenhet.

• 25 procent brukar inte äta julbord på sitt företag.

Undersökningen är genomförd av Kantar Sifo under perioden 21-26 oktober 2020 på uppdrag av Sverige för UNHCR. Undersökningen genomfördes av 1357 heltids- och deltidsanställda mellan 16-79 år, urvalet är representativt för den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

Prisjämförelse julbord

Jämförelsen är baserad på prisuppgifter från tio populära restauranger med julbord i Stockholm. Priserna varierar från 525 kr till 1095 kr per person och gäller för kvällsittning onsdag till fredag i december 2020 utan dryckespaket. Det genomsnittliga priset för ett julbord bland dessa restauranger landade på 819 kr.

Ulrika Belin
Projektledare kommunikation