EPOS bjuder in till föreläsning med Jessica Campbell

Jessica Campbell har under det senaste året skrivit historia mer än en gång. Bland annat som första kvinnliga coach i American Hockey Leauge (AHL). Den 5 december bjuder nätverket EPOS in till en föreläsning med Jessica Campbell där sportjournalisten Kajsa Kalméus modererar kvällen.

Under hockey-VM tidigare i år blev hon den första kvinnliga assisterande tränaren för Tysklands herrlag. Någon månad senare blev hon kontaktad av den Stanley Cup-vinnande tränaren Dan Bylsma och nästa kapitel för Jessica Campbell tog sin början.

Bylsma, som vann Stanley Cup med Pittsburg Penguins 2009, ville ha Campell som sin assisterande tränare till AHL-laget Coachella Valley Firebirds – NHL-laget Seattle Krakens farmarlag.

– Det är ganska anmärkningsvärt bara att se resan som kvinnor har gjort inom hockeyn. Jag tror att det är att synas som är nyckeln för mig. Jag såg aldrig en kvinnlig coach, så jag drömde aldrig om att bli en coach. Nu är jag väldigt spänd på att visa det och bara ta upp det utrymmet. Och att förhoppningsvis göra ett bra jobb och fortsätta visa vägen för andra, sa Campbell till NHL.com efter att hon presenterats.

Den 5 december kommer Campbell intervjuas av hockeyentusiasten och sportjournalisten Kajsa Kalméus under en timme med fokus på Campbells historia och väg i livet som hockeytränare.

Vi kommer framförallt få insikt i vad det är som gjort att hon tagit sig dit hon är idag. Vad i hennes beslut och i föreningar och klubbars arbete som påverkat möjligheten för henne.

Föreläsningen sker via Teams och avslutas med en 30 minuter lång frågestund där åhörarna kan ställa frågor direkt till Jessica Campbell.

Föreläsning med Jessica Campbell

Datum: 5 december

Tid: 15:30-17:00

Plats: Teamslänk

OSA: Senast 25 november till pernilla@isp-sport.se

Anmälan krävs för deltagande.

Om EPOS

Flera av Sveriges mest framgångsrika idrottsförbund, däribland Svensk Friidrott, och föreningar har tillsammans startat nätverket EPOS i syfte att öka jämställdheten bland tränare inom svensk idrott och inspirera kvinnliga ledare till kompetensutveckling och erfarenhetsutbyten.

EPOS står för Equality in memory of Per O Sundström, den tidigare vd:n och delägaren på Sundström Safety som under hela yrkeslivet kämpade för allas lika värde.

Läs mer på www.epos-srsafety.com.