Erik Selin om sitt nya börsbolag i EFN Börslunch

Finansmannen ERIK SELIN är på väg att sätta ett nytt bolag på Stockholmsbörsen. Före årsskiftet räknar han med att notera K-fastigheter, som han äger tillsammans med grundaren JACOB KARLSSON. ”Det kommer att bli en fantastisk aktie. Köp och behåll den i tio år bara”, säger entreprenören i EFN Börslunch på torsdagen.
Erik Selin, fastighetsmagnat, intervjuas av Petra Bergman, EFN Ekonomikanalen. Foto: Matilda Karlsson, EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.
  • Programmet sänds på EFN.se kl 11.45 i dag.

Fastighetsnestorn och miljardären Erik Selin hör till de mest uppskattade gästerna i programmet Börslunch på EFN.se. När han på nytt gästar studion på torsdagen, ger han sin syn på en rad innehav, på börsraketen Balder, och på marknadshumöret. Han berättar också om en kommande börsnotering, i form av fastighetsbolaget K-fastigheter. Vid sidan av konventionell fastighetsförvaltning, lyfter Erik Selin fram bolagets förmåga att själv bygga snabbt och billigt som en viktig konkurrensfördel.

”De har en väldigt bra motor genom att man bygger vissa produkter själva”, säger han om bolaget, som han äger tillsammans med grundaren och entreprenören Jacob Karlsson.

De kontrollerar hälften av aktierna var, och kommer inte att sälja aktier i samband med noteringen, säger Erik Selin. I stället ökas antalet aktier i en nyemission med målsättningen att 25 procent av aktierna ska göras tillgängliga på marknaden.

”Som det ser ut nu är tidsplanen satt till slutet av november, även om man inte kan veta helt säkert”, säger han om noteringen.

Beståndet i bolaget ligger i dag på omkring fyra miljarder kronor. Erik Selin vill i EFN Börslunch inte spekulera i marknadsvärdet på börsen, men han uttrycker stor optimism oavsett värdering.

”Om man ser till substansen i bolaget så gissar jag att den blir ganska dyr, om man ser till det måttet”, säger han och fortsätter:

”Men det gör inget, för det kommer att växa ikapp. Det är rätt att köpa saker lite dyrt. Håll den bara, det här ska bli väldigt väldigt roligt.”

Erik Selin ger sedan placerare rådet att vara långsiktiga och att inte rädas tillfälliga kursnedgångar på börsen.

”Det kommer att bli en fantastisk aktie. Köp och behåll den i tio år bara”, säger han i EFN Börslunch.

Petra Bergman, redaktör och programledare, 070-496 33 69‬

Erik Selin, fastighetsmagnat, intervjuas av Petra Bergman, EFN Ekonomikanalen. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.