Publikbeskedet ett steg i rätt riktning

Regeringen har beslutat ge idrotten undantag att höja gränsen för publik - på ett smittsäkert sätt - till 300 personer. Undantaget gäller från den 1 november.

– Det är ett glädjande besked och ett steg i rätt riktning men vi förstår också att det fortsatt är ett allvarligt smittläge. För många idrottsföreningar betyder förändringen mycket men för viss elitidrott innebär det givetvis fortsatta utmaningar, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Undantaget gäller från den 1 november och ett avstånd på minst en meter ska hållas mellan varje person i publiken. Undantaget gäller endast för publikområden som har anvisade sittplatser och så länge arrangörer tar fortsatt ansvar och följer gällande rekommendationer. Regioner kan också ta individuella beslut om lägre publikantal beroende på regionalt smittläge.

– Idrottsanläggningar i Sverige är mycket varierade i sin utformning. En del har läktare med numrerade stolar medan andra har en slänt eller backe som publikområde. Att regeringen låst fast sig i att det endast gäller stolar och fasta läktare är olyckligt och slår på ett orättvist och onödigt sätt då idrotten visat att vi kan anpassa våra olika verksamheter efter de riktlinjer som ges, säger Björn Eriksson.

Beslutet med undantag på 300 personer i publik är inte en lösning för idrotter som orientering, lopp, cykel, triathlon, segling, skidor, bilsport med flera som tävlar på stora ytor där avståndet mellan de aktiva är mycket stor och där antalet istället räknas på antal utövare. Det hade behövts ett undantag även för antal deltagare.

– Vi ger oss inte. Här måste regeringen ge möjlighet för idrotten att på ett smittsäkert sätt kunna erbjuda tävling i skog, på väg, snö och på vatten. Det är oerhört viktigt för vår folkhälsa och även i dessa fall kan idrotten ta ansvar, säger Björn Eriksson.

Information om corona och idrottsrörelsen (länk)

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

59 idrottsföreningar i Örebro län får ta del av kompensationsstöd20.11.2020 15:03:00 CETPressmeddelande

59 idrottsföreningarna i Örebro län har beviljats stöd på tillsammans totalt 4 637 000 kronor för perioden juli till september 2020. Utöver detta kommer elitföreningarna ta del stöd direkt från sitt specialförbund. – Vi är glada över att kunna förmedla det här stödet som en hjälp för föreningar att överleva och kunna fortsätta erbjuda idrottsaktiviteter till framförallt barn och unga, säger Charlotta Stenhem, distriktsidrottschef för RF-SISU Örebro län.