Europcar släpper hållbarhetsredovisning

Europcar Sverige släpper en hållbarhetsredovisning som blir bolagets första egna och avser verksamhetsåret 2021. Tidigare har både moderbolag och Volkswagenkoncernen släppt hållbarhetsredovisningar där Europcar-verksamheten varit en integrerad del.

- Arbetet med frågor som rör sociala förhållanden, personal och miljö är otroligt viktiga för Europcar Sverige, både idag och i framtiden. Det är frågor som ständigt behöver vara närvarande i det dagliga arbetet och inte något som går att arbeta med sporadiskt eller i projekt. En egen hållbarhetsredovisning är ytterligare ett verktyg för att belysa och lyfta dessa frågor högt upp på vår agenda, säger Pernilla Andersson, HR-chef Europcar Sverige.

Bolaget har en uttalad ambitiös agenda inom hållbarhetsområdet där de aktivt vill vara med och påverka och bidra för att påskynda omställningen i samhället. Hållbarhetsfrågorna växer därför snabbt i betydelse och bolagets hållbarhetsarbete är en integrerad del i verksamheten.

Europcar Sveriges verksamhet har tidigare ingått i de hållbarhetsredovisningar som bolagets ägare Volkswagen Group Sverige AB tagit fram. Den hållbarhetsredovsining som nu tagits fram i samarbete med VEGA Systems AB omfattar uteslutande Europcar Sveriges verksamhet och är för verksamhetsåret 2021.

- Med vår vision och långsiktiga strategi, både som bolag och som en del av Volkswagenkoncernen, är en hållbar utveckling över tid en självklarhet. Vi försöker som bolag uppmana och utmana våra kunder och medarbetare i att genomföra beteendeförändringar med fokus på att agera mer hållbart både på arbetsplatsen och i hemmet, säger Alvin Argus, Chief Commercial Officer på Europcar Sverige.

Europcar Mobility Group levererar mobilitetslösningar över hela världen via ett nätverk i över 140 länder. I Sverige har Europcar 170 stationer och ca 6 000 bilar. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett helägt dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.