Eva Hamilton till Expressens styrelse

Eva Hamilton var vd för Sveriges Television åren 2006–2014 och ledde med stor framgång SVT in i det digitala medielandskapet. Nu tar hon plats i AB Kvällstidningen Expressens styrelse.
Eva Hamilton. Foto: Olle Sporrong.

– Det är glädjande att Eva med den breda erfarenheten från näringslivet och den djupa insikten i mediefrågor som hon besitter blir en del av Expressens styrelse och vårt strategiska arbete framåt, säger Tomas Franzén, styrelseordförande i Expressen.

Eva Hamilton har en bakgrund som journalist med stark förankring i mediebranschen efter jobb på bland annat Sundsvalls tidning, Svenska Dagbladet och Dagens industri innan hon kom till SVT i början av 90-talet. Under åren på Sveriges Television var Eva Hamilton bland annat utrikeskorrespondent, programledare och inrikeschef för Aktuellt innan hon tillträdde posten som vd 2006.

Eva Hamilton är ordförande i branschorganisationen Film och Tv-producenterna och för Kungliga Ingenjörsakademins näringslivsråd, och blev 2015 hedersdoktor vid Mittuniversitetet. Hon är också styrelseledamot i LKAB, Fortum, Stockmann och Nexiko.

– Jag älskar Expressens journalistiska mod och opinionsbildning, som så ofta paras med en glad sprallighet! Tidningens omvandling till multimedie-utgivning har varit imponerande helhjärtad och snabb. Jag hoppas kunna bidra till att Expressen i ännu högre grad kan dra nytta av att tillhöra det stora Bonnier-huset. Vi har ännu inte sett den fulla konsekvensen av digitaliseringen av media. Men Expressen har alla förutsättningar att komma ut som vinnare, säger Eva Hamilton.

Expressen är störst i print på kvällstidningsmarknaden och vinner marknadsandelar digitalt. Expressen kombinerar en räckviddsaffär på nätet, där tv är en central del av nyhetsleveransen, med att nu genom tjänsten Expressen Premium ta betalt för visst innehåll.

– Expressen är i dag ett modernt mediehus som jobbar i alla kanaler. I vårt arbete med att växa ytterligare i en bransch i total omvälvning är Evas kunskap ett stort tillskott, säger Anders Eriksson, vd för Bonnier News och Expressen.

Hamilton utsågs 2007 till landets mäktigaste kvinna av Veckans Affärer, och 2009 till Årets ledare och Årets branschpersonlighet av Stockholm Media Award.

– Eva är en publicist djupt rotad i de värderingar om yttrandefrihet och alla människors lika värde som Expressen står för. Vi ser fram emot att hennes säkra journalistiska kompass kommer Expressen till del genom styrelsearbetet, säger Klas Granström, tillförordnad chefredaktör och ansvarig utgivare på Expressen.

Expressens styrelse består sedan tidigare av Tomas Franzén, ordförande, Carl Johan Bonnier, Albert Bonnier, Anders Eriksson, vd, Lotta Edling, publicistisk utvecklingsredaktör, och arbetstagarrepresentanterna Jan Spångberg, Lena Pehrsson, Anna Herdenstam och Stefan Björgen.

För mer information:

Anders Eriksson

anders.eriksson@bonniernews.se

Eva Hamilton. Foto: Olle Sporrong.